RECENZE: Čertoviny mají své mouchy, kvůli těmto věcem ale stojí za to je vidět

RECENZE - Návrat režiséra Zdeňka Trošky podobě pohádky z malebné jihočeské vsi přesto s názvem Čertoviny byl avízován již dlouho dopředu. A tak se zkusme podívat, zda jde opravdu o úspěšný comeback či nikoliv. Položme si otázku: Povedlo se Troškovi přinést do kin tradiční českou pohádku a přiblížit se k nedávnému veleúspěchu podobné pohádky Anděl Páně?

Příběh Čertovin nás zavádí, kam jinam, než do Pekla, ale to  je pro tentokrát poněkud jiné až divné. Lucifer (Karel Dobrý) si neustále stěžuje na nepořádek a trochu i smrad. Nařizuje, aby se uklízelo, větralo, ale aby bylo hlavně teplo. Přes tato nařízení čerti zlobí tak, že se jim podaří převrhnout nádobu s hříšnou duší, která ukradla poklad.Tu skvěle a neobyčejně vtipně ztvárnil Radek Holub.

A tak tito dva pachatelé - hříšní čerti Popelák (Jakub Prachař) a Uhelák (Dominick Benedikt ) jsou Luciferem vysláni na svět, aby každý přivedl do pekla jednoho hříšníka, jinak bude zle. Jenže čerti místo toho, aby lidem škodili, nevědomky jim pomáhají.

Až nějak moc nám tento úvod připomíná veleúspěšnou sérii Anděl Páně režiséra Jiřího Stracha, jen se ocitáme v poněkud odlišném prostředí, ale zůstáváme u podobného námětu. Zde ale platí to známé, že když dva dělají totéž, není to totéž. Ono navíc Troškovo a Strachovo režijní pojetí je velmi odlišné. Sám režisér Troška se v jednom rozhovoru vyjádřil, že s nápadem na příběh přišel spoluscénárista, dramaturg a také druhý režisér Marek Kališ, když jeho malí synové zlobili, něco rozbili a následně měli být potrestání jako dva "nezbední čertíci."

V následující části této pohádky se přesuneme do prosluněné malebné krajiny jižních Čech, hlubokých a temných lesů, rozkvetlých luk, třpytících se rybníků. Což určitě není na škodu a nelze to asi vytknout. Vždyť atmosféra pohádky Princezny ze mlejna nám byla přece tak Troškovsky příjemná! Máme tedy opět možnost vidět jemu vlastní krásné lokace, modrou oblohu a nádherné "sladké" kostýmy. Prostě vše, co ke klasické pohádce patří. Na plátně je tedy vidět, že se na výpravě rozhodně nešetřilo. Obzvláště na  pekle si tvůrci dali opravdu záležet. A právě za to asi stojí tuto pohádku vidět.

Příběh je samozřejmě rozšířen o povinnou linku nerovné lásky. Kdy chce zlý, povrchní sedlák v podání Oldřicha Navrátila provdat svou jedinou dceru Haničku (Sára Sandeva), která ale miluje čeledína Jana (Richard Jaroslav Müller) za ještě odpornějšího sedláka, karbaníka (což se mu stane mimochodem osudným) a opilce Kopyta (Míra Nosek) Na tomto místě je třeba vyzdvihnout úžasný herecký výkon těchto dvou "záporáků". Oldřich Navrátil i Míra Nosek se tak stávají tahouny příběhu a pevným bodem divákovy dobré nálady při sledování celého filmu.

A právě na statku, kde žije zlý sedlák se svou nemocnou ženou, se naši trošku naivní čertíci (v přestrojení za vesnické chasníky) rozhodnou přes nařízení Lucifera konat nenápadně dobro a dlouho netuší, že nakonec přece jen dostanou Luciferova nařízení a dva hříšníky do pekla přivedou.

Za zmínění jistě ještě stojí přesvědčivý výkon Jany Bernáškové a Davida Gránského, jakožto pokušitelů, kteří důkladněji zamíchají dějem.

Pohádka má bezpochyby spád. Během 101 minut se dětský divák rozhodně nenudí. A dospělí? Obzvláště starším ročníkům možná ukápne nejedna slza a připomenou si svá mladá léta a příběhy nerovných lásek, kouzelného vesnického prostředí. A snad všechny jakoby pohladí po duši. Možná i odpustí autorům kýčovitý, až infantilní pohled na některé situace a vztahy.

Již zmiňovaná série Anděl Páně se stala rodinnou podívanou "par excellence ". Tady budem muset výjmout tento přívlastek a zůstat jen u rodinné podívané pro malé i velké. Přesto nahlédnutí do tohoto místy milého příběhu nebude ztrátou času, vždyť odvěký boj dobra a zla je  fascinující  a obzvláště v dnešní době!

Hodnocení: 60 %

ČertovinyČeská pohádka2018, 101 minutRežie, scénář: Zdeněk Troška, Marek KališHrají: Jakub Prachař, Dominick Benedikt, Karel Dobrý, Sára Sandeva, Richard Jaroslav Müller, Oldřich Navrátil, Míra Nosek, Andrea Hoffmannová, David Gránský, Jana Bernášková, Radek Holub a další.

Premiéra v ČR: 4. ledna 2018