RECENZE: Na Chesilské pláži je sofistikované drama o tom nejchoulostivějším

Drama Na Chesilské pláži bylo sice natočené v roce 2017, ale čeští diváci jej poprvé uvidí až letos. Příběh o nenaplněné lásce je filmovou adaptací stejnojmenné knihy britského spisovatele Iana McEwana, který má na svém kontě několik světových bestsellerů. Ian McEwan ani netušil, že si v jeho filmu zahraje jedna z nejtalentovanějších hereček mladé generace, která již poněkolikáté dokazuje, že dobové role ji prostě sluší.

Romantický příběh se odehrává v Anglii roku 1962, těsně před vypuknutím sexuální revoluce, jejíž role je v tomto ohledu naprosto klíčová. Hlavní hrdiny poprvé potkáváme během jejich svatebního dne, ve staromódním hotýlku blízko Chesilské pláže. S ubíhajícím časem, který dvojici přibližuje jejich prvnímu manželskému sexu, se však stupňuje napětí, které vyvrcholí hádkou a zásadním rozhovorem, po kterém už nebude nic jako dřív.

Zatímco dějová linie je na první pohled jednoduchá až poněkud plochá, zásadní význam se kryje hluboko pod povrchem a nenápadně si hraje s diváckou pozorností. Prvním krokem k porozumění filmu je především porozumění době, ve které se tyto události odehrávají. Na pozadí zdánlivě jednotvárného příběhu se vyvíjí generační drama vyprávějící o názorových rozdílech mezi dospívajícími dětmi a jejích konzervativními rodiči, jejichž život leží pouze v primitivní potřebě materiálních hodnot.

Mladý novomanželský pár zažívá první šťastné chvíle společného života, jež se za několik hodin stanou pouhým zklamáním. Obojím chybí odvaha a hlavně zkušenosti, které s ohledem na dobu jsou považovány za něco nepřístojného – něco, o čem se smí mluvit pouze v zavřeném pokojíčku se zatáhnutými záclonami.

Hlavní hrdinka, kterou mistrovsky ztvárnila irská herečka Saoirse Ronan (Lady Bird, S láskou Vincent), si přeje být dokonalou manželkou, jejíž role někdy přeroste v úlohu šťastné matky. Kromě představ o rodinném životě, si mladá žena přeje být slavnou muzikantkou a veškerý svůj volný čas věnuje hře na houslích. Její partner Edward (Billy Howle) v rodinném životě vidí klid a lásku, jejímž základem je podle něj sexuální život, který pro Edwarda kvůli absenci širších zkušeností zůstává temným lesem.

Snímek je sestaven z barevných retrospektiv začínajíc od jejích seznámení až do chvíle, kdy se dvojice rozhodla spojit svůj život manželskými pouty. Vidíme tak několik na první pohled bezvýznamných odboček k situacím, jež pro děj nemají v podstatě žádný význam. Režisér Dominic Cook k filmu přistupuje zčásti jako k cizímu dílu a ve snaze dokonale převést spisovatelův záměr do filmového plátna, ztrácí svůj individuální styl.

Režisérovi se nicméně úspěšné podařilo předat atmosféru vzájemné frustrace mezi hlavními postavami, samotný děj kulminuje v momentě, kdy se oba novomanželé trapně pokouší o první intimní rituál. Edward, jehož matka trpí schizofrenii a svoji lásku k synovi projevuje velmi specifickým způsobem, sexuální touha přijde absolutně neopětována a zájem plnění manželských povinnosti pouze přetvářkou. V Edwinově neschopnosti tkví veškerá trapnost a zároveň tragikomičnost prvního manželského sexu – zaseknutý zip na jejích šatech, nervózní manželka tvářící se jako mrtvé zvíře po odstřelu a spalující touha, kterou on nemůže udržet.

Snímek na Chesilské pláži je filmovým debutem režiséra Dominica Cooka, který dosud pracoval pouze na divadle a v televizi. Je však vidět, že k filmové tvorbě Cook přistupuje sterilně a s určitým strachem napřed počítajícím s neúspěchem, a to skoro stejně jako jeho neodvážný hrdina Edward. Nicméně je tento film povedenou adaptaci původní knižní předlohy a divákům ukazuje opravdový záměr spisovatele Iana McEwana zachycující západní svět před sexuální revoluci.

On Chesil Beach (2017)

Celkové hodnocení: 70%

Režie: Dominic CookePředloha: Ian McEwan (kniha)Scénář: Ian McEwanKamera: Sean BobbittHudba: Dan JonesHrají: Saoirse Ronan, Billy Howle, Emily Watson, Anne-Marie Duff, Samuel West, Adrian Scarborough, Bebe Cave, Bronte Carmichael

Velká Británie / 110 / Drama, romantický

film Na Chesilské pláži recenze Saoirse Ronan drama