Na pražské železnici se dnes představí první vodíkový vlak pro osobní dopravu na světě Coradia iLint. Vlak s téměř nulovými emisemi bude následně pokračovat do dalších více než desítky měst v zemi, pouť po Česku zakončí 25. května. Vlaky na vodíkový pohon jsou podle expertů jednou z ekologických variant budoucího provozu zejména na regionální železnici.
Coradia iLint vyjede ráno z depa v pražské Michli na hlavní nádraží. Na programu má dnes také předváděcí jízdu do Vraného nad Vltavou a zpět. V dalších dnech bude v rámci tzv. Coradia iLint Railshow, pořádané výrobcem Alstom a Českými dráhami, pokračovat do dalších míst v Česku. Zastaví například v České Třebové, Olomouci, Ostravě, Hradci Králové, Liberci, České Lípě a dalších městech v ČR. Jízdu po Česku vlak zakončí v Ústí nad Labem.
Souprava je prvním osobním vlakem na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Jedinými emisemi, které podle Alstomu vlak vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda. Vlak může jezdit po neelektrifikovaných tratích. Podle Alstomu by tak mohl být využívaný hlavně na regionálních tratích bez elektrifikace. Vodík pro dopravu Coradia iLint dodá společnost Air Products, která pro vlak vyčlení mobilní vodíkovou čerpací stanici.
Alstom chce vlak představit zejména dopravcům a úřadům jako alternativu pro železniční provoz v budoucnosti. Od roku 2018 jezdí vodíkové vlaky od Alstomu v několika evropských zemích. Podle firmy tvoří alternativu pro 46 procent hlavních tratí v EU, které nejsou elektrifikovány.
S nasazením vodíku počítají i České dráhy, jak je uvedeno v Národním akčním plánu čisté mobility, který před dvěma lety schválila vláda. Šéf státního dopravce Michal Krapinec v této souvislosti upozornil, že v Česku nejsou elektrifikovány téměř dvě třetiny železničních tratí. Vlaky po nich dosud jezdí v dieselové trakci. "Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu k těmto vlakům. Vodíkový pohon je velkou nadějí, proto jsme rádi, že si nás Alstom vybral za partnera při této prezentaci, a my se můžeme s tímto řešením velmi detailně seznámit. Zároveň nám to dává možnost oslovit objednatele veřejné dopravy a ukázat jim konkrétní příklad bezemisní železniční dopravy," řekl Krapinec.
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
před 1 hodinou
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
před 2 hodinami
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno před 2 hodinami
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
před 3 hodinami
Biden poprvé prohlásil, že bude debatovat s Trumpem. Termíny už jsou známé
před 3 hodinami
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
před 4 hodinami
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
před 5 hodinami
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
před 5 hodinami
Rusové cílí na ukrajinskou železnici. Útoky si vyžádaly mrtvé i zraněné
před 6 hodinami
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
před 6 hodinami
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
před 7 hodinami
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
před 8 hodinami
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
před 8 hodinami
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
před 8 hodinami
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
před 9 hodinami
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
před 9 hodinami
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
před 9 hodinami
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
před 10 hodinami
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
před 10 hodinami
Macron varuje: Evropa může "zemřít". Je nutná robustní obrana čelící ruské agresi
Evropa by podle francouzského prezidenta mohla "zemřít", pokud si nevybuduje robustní obranu čelící ruské agresi na Ukrajině.
Zdroj: Radek Novotný