Od ledna příštího roku se rozšíří zákaz předjíždění pro kamiony nad 12 tun. Platit bude bez ohledu na situaci v provozu celkem na 145 kilometrech dálnic D1, D5, D8 a D11. Dosud se zákaz vztahoval jen na 29 kilometrů na D1 a D8. Informovalo o tom dnes ministerstvo dopravy. Přes zimu navíc vedle toho platí dočasný zákaz na části dálnice D1 na Vysočině, který se vyhlašuje pouze při špatném počasí nebo hustém provozu. Dopravcům vybírání kritických úseků nevadí, uvítali by však raději proměnlivé zákazy.
Zákaz předjíždění pro kamiony se tak od Nového roku rozšíří o 116 kilometrů. Dosud byly zákazové značky na části dálnice D1 mezi Průhonicemi a Prahou a v tunelech Prackovice-Radejčín a Libouchec-Panenská na dálnici D8 a v klimkovickém tunelu na D1.
Nově bude zákaz platit na dalších 11 úsecích. Na D1 budou značky na kilometrech 179,0-203,9 a 205,5-210,3 ve směru na Brno a na kilometrech 210,5-185,85 v opačném směru. Na D5 bude zákaz na kilometrech 0,0-11,5 a 14,8-22,5 ve směru na Plzeň a v opačném směru na kilometrech 14,8-9,0 a 6,0-0,0. Na severočeské D8 bude zákaz ve dvou úsecích, a to od nultého kilometru k devátému ve směru z Prahy, a v opačném směru od šestého kilometru k nultému. Další dva úseky budou ještě na královohradecké D11, a to od nultého do osmého kilometru v obou směrech.
Vedle těchto zákazů platí už od 1. prosince dočasný zákaz předjíždění pro kamiony na dalších 54 kilometrech D1 na Vysočině. Vynucuje se proměnnými elektronickými značkami a na rozdíl od zákazu na dalších úsecích se uplatňuje pouze při nepříznivých podmínkách v provozu. Dočasný zákaz se může uplatňovat pouze do konce února. O jeho zavedení rozhodují podle situace silničáři, případně dopravní policisté.
Dopravci proti vybírání kritických úseků, kde budou zavedeny zákazy, nejsou. "Je to samozřejmě lepší nápad než jakékoliv paušální zákazy," řekl ČTK mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix. Zároveň však podotkl, že by v dnešní době bylo vhodnější uvažovat o přechodných zákazech, které nyní fungují na Vysočině. Dopravci také doufají, že ministerstvo časem fungování zákazů vyhodnotí a případně příjme vhodná opatření.
Poslanci v současnosti řeší i plošné zavedení zákazu předjíždění pro kamiony, s čímž počítá poslanecký návrh novely. Hospodářský výbor Sněmovny v minulém týdnu tento zákaz ovšem ke schválení nedoporučil. Podle většiny poslanců ve výboru stačí dosavadní možnosti zákazu, se kterými počítá aktuální podoba zákona. Zákaz je nyní možné stanovit lokálně dopravními značkami. Právě tuto možnost nyní ministerstvo využilo při rozšíření zákazu předjíždění.
Úseky ministerstvo vybralo ve spolupráci s policií. Vedle toho ministerstvo řeší také případný zákaz vjezdu kamionů na některé silnice nižších tříd, což by mělo zamezit objíždění úseků, které budou od příštího roku patřit do mýtného systému. Ani tento návrh však výbor nepodpořil. Zda bude ministerstvo i tuto problematiku řešit prostřednictvím zákazových dopravních značek zatím není zřejmé.
O možném zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích se mluví od konce loňského roku po kolapsu na modernizovaném úseku D1 na Vysočině.
Související
Slováci obnovili blokádu na hranicích s Ukrajinou. Připojili se také Maďaři
Na Slovensku bude obnovena dopravní blokáda na hranicích s Ukrajinou
kamiony , doprava , Dálnice , Ministerstvo dopravy , nákladní doprava , Dálnice D1 , Dálnice D5 , Dálnice D8 , Dálnice D11
Aktuálně se děje
před 45 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák