Jak zjistit, že opravdu nakupujete přes e-shop? Tady je pár rad

Člověk se na internetu setkává s e-shopy, které nabízejí velké množství zboží za nízkou cenu a navíc s dopravou zdarma. Taková nabídka je pro zákazníky velmi zajímavá. Neodradí je ani dlouhá dodací doba v řádech několika týdnů. Většina kupujících vůbec netuší, že neuzavírá smlouvu s provozovatelem e-shopu, ale jeho prostřednictvím s jiným subjektem. Velmi často se zahraničním dodavatelem ze zemí mimo EU. Na problematiku upozorňuje spotřebitelská organizace dTest.

Nakupujete na internetu?
doporučujeme

Zprostředkovatelský e-shop se na webových stránkách tváří jako standardní e-shop. Zákazník není schopen rozpoznat, že kromě provozovatele e-shopu uzavírá další smlouvu se subjektem mimo Českou republiku, nejčastěji z Číny. Největším problémem je, že dochází ke krácení práv českých spotřebitelů. Například práva na odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodu ve lhůtě čtrnácti dnů od převzetí zboží.

Na první pohled zřejmým ukazatelem toho, že jde o něco neobvyklého, je poznámka o dostupnosti zboží ve stylu „skladem u dodavatele“, někdy s doplněním několikatýdenní doby dodání. 

„Konkrétní informace o zprostředkování, případně zastoupení je uvedena pouze v obchodních podmínkách, což je podle našeho názoru nedostatečné a jedná se o takzvané překvapivé ujednání. To podle občanského zákoníku znamená, že je dané ujednání neúčinné, takže je vůči spotřebitelům zcela bezvýznamné. Z pohledu spotřebitele se v podstatě jedná o kupní smlouvu uzavřenou přímo s provozovatelem e-shopu, z čehož mu plynou veškerá související práva,“ uvedl server dTest.

V České republice se nemůže stávat, že spotřebitel nakoupí na webových stránkách, které vypadají jako tuzemský e-shop, a následně jsou mu odepřena důležitá práva, jež vyplývají z národní a unijní právní úpravy. Zákazník může odstoupit od smlouvy, kterou uzavřel přes internet, i před samotným dodáním zboží, což vyplývá z příslušných unijních předpisů.

Právní poradci z dTestu se setkávají s případy, kdy je toto právo spotřebitelům odepíráno s odkazem na to, že prodávajícím je zahraniční společnost. Kupující je pak nucen vracet zboží či reklamovat vůči zahraničnímu subjektu, který sídlí mimo Evropskou unii. A to za podmínek, které jsou odlišné od standardních pravidel platných v ČR. Často s nemalými náklady na dopravu zboží do zahraničí, i když nákup proběhl na e-shopu v češtině a s českou doménou.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Hračky podraží. Hračkářský byznys čelí nejtěžší situaci za posledních…

13.06.2021 10:40 KOMENTÁŘ Lukáše Kovandy - Astronomický růst celosvětových přepravních nákladů se promítá a ještě…

Největší americká banka sází na českou korunu, ta zpevňuje na nejsilnější…

12.06.2021 08:22 Koruna od začátku dubna zpevnila vůči euru o zhruba tři procenta, z kursu 26,11 na včerejší svoji…

Voda bude zdražovat i dále, až o deset procent. „Vychytávkami“ lze ušetřit…

12.06.2021 07:44 KOMENTÁŘ Lukáše Kovandy - Letos v lednu v některých oblastech ČR lidem voda, resp. tedy vodné a…

Příjem žádostí z COVID Nepokryté náklady za duben a květen MPO začne 28.…

11.06.2021 20:21 Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) dnes zveřejnilo druhou výzvu programu COVID Nepokryté náklady…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama