Praha - Monitoring vozidel představuje efektivní nástroj kontroly výdajů na jejich provoz. Zájem firem o tuto službu strmě roste a svá vozidla monitorují pomocí GPS velké firmy se stovkami služebních automobilů i živnostníci s jednotkami vozů. Monitoring vozidel dokáže nejen výrazně snížit firemní náklady na palivo, ale umožňuje rovněž získat komplexní přehled o využití vozidla díky integraci a přehlednému vyhodnocení získaných dat. Z pohledu ochrany osobních údajů je takováto kontrola zaměstnance v pořádku.
Monitoring firemních vozidel je stále oblíbenějším způsobem, jak získat dokonalý přehled o pohybu vozu, a tím optimalizovat nejen náklady na jeho provoz, ale také zefektivnit jeho využití. Do vozidel je nainstalována monitorovací jednotka zpravidla tak, aby nebylo možné ji lehce najít, demontovat či poškodit. Ochrání ji to před nechtěnými zásahy jak nepoctivých zaměstnanců, tak i zlodějů při případném odcizení vozidla. Podle odborníků je o službu stále větší zájem. „Zájem o monitoring vozidel jednoznačně roste. Nezáleží přitom na velikosti společnosti. Mezi našimi zákazníky jsou firmy s několika set vozidly stejně jako soukromé osoby s jedním vozidlem," uvádí Petr Brabec ze společnosti Princip, která dodává kompletní řešení pro správu vozového parku. Úsporu na pohonných hmotách získanou monitoringem firemní flotily lze pak dále navýšit využitím zvýhodněných cen benzínu či nafty. „Firmy často využívají monitoring vozidel v kombinaci s našimi tankovacími kartami euroShell a EuroOil. Zájem o ně roste a úměrně tomu stoupá i zájem o monitoring vozidel, který naši členové navíc získávají s 50% slevou," potvrzuje trend Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jejíž členové měsíčně natankují více než 1,4 milionů litrů pohonných hmot.
Využití monitoringu vozidel má své přínosy i ve veřejné dopravě. Například Dopravní podnik města Brna (DPMB) má zabudovány monitorovací jednotky ve všech vozidlech, tedy v tramvajích, trolejbusech i autobusech. Vozidla každých 25 vteřin předávají informace o poloze do palubního počítače. „Díky GPS známe přesnou polohu našich vozů. S těmito daty dále pracuje náš dispečink. Tím, že jsou vozy monitorovány, máme aktuální přehled o tom, zda mají zpoždění, předjíždí se nebo jedou na čas," upozorňuje Barbora Lukšová, tisková mluvčí DPMB. „GPS pomáhá i samotným cestujícím, protože se poloha vozů ukazuje v aplikaci iRIS. Cestující si může najít daný spoj a dozví se například, za jak dlouho přijede na zastávku. Tyto informace se promítají rovněž do elektronických panelů, které zobrazují časy odjezdů na zastávkách," dodává Barbora Lukšová.
Monitorování firemních vozidel ovšem nespočívá jen v prostém sledování jejich polohy, které umožňuje optimalizaci tras. Ve skutečnosti je pomocí sítě mobilního operátora odesíláno mnohem více dat než jen poloha a čas. „Monitoring vozidel umožňuje využívání informací z datových sběrnic vozidel a dalších zařízení a terminálů namontovaných ve vozidle. Na centrální server dorazí informace například o stavu paliva v nádrži, o řidiči, který právě vozidlo řídí, zatížení náprav, teplotě v nákladovém prostoru a podobně," upozorňuje Petr Brabec s tím, že firmy vyžadují co největší integraci takto získaných dat a jejich přehledné vyhodnocení. Na základě získaných dat je pak též automaticky generována elektronická kniha jízd. Možnost rozlišit od sebe soukromé a pracovní jízdy umožňuje výrazné snížení nákladů na palivo. „V osobních firemních vozidlech je standardem přepínač soukromých a služebních jízd. Ve vozidlech, u kterých se řidiči střídají, je pomocí čipů možné rozlišit, který řidič vozidlo zrovna používá," dodává Damir Duraković.
Správce flotily či pracovník logistiky může díky on-line monitoringu sledovat polohu jednotlivých vozidel na mapě, kontrolovat styl jízdy a spotřebu u jednotlivých vozidel nebo korigovat chování řidičů, kteří by jeli agresivně či nehospodárně. Kromě úspory paliva má pro řadu firem nezanedbatelnou hodnotu například i informace, zda jejich zaměstnanci skutečně navštívili všechna místa, která měli, či kde se přesně v daném okamžiku nachází kamion s dodávkou zboží pro netrpělivého zákazníka. Podrobné sledování aktivity zaměstnanců ale někdy bývá vnímáno negativně. „Dotaz na problematiku GPS monitorování obdržíme několikrát do měsíce. Sankcionování za porušení zákona o ochraně osobních údajů je ale ojedinělé," podotýká David Pavlát, tiskový mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů. „Využití elektronického lokátoru zjišťujícího polohu motorového vozidla za účelem kontroly výkonu povolání a využití vozidla v pracovní době je při dodržení přiměřenosti a dalších podmínek v souladu se zákoníkem práce. Podobně jako při kontrole přítomnosti zaměstnance v zaměstnání takzvanými píchačkami, nepotřebuje zaměstnavatel k využívání tohoto zařízení zaměstnancův souhlas," uzavírá David Pavlát.
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
Aktuálně se děje
před 33 minutami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 1 hodinou
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 1 hodinou
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 2 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 2 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 3 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 4 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 5 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
Téměř polovina Evropanů vnímá Donalda Trumpa jako "nepřítele Evropy". Zhruba stejný počet hodnotí riziko války s Ruskem jako vysoké a více než dvě třetiny se domnívají, že by se jejich země v případě takového konfliktu nedokázala bránit.
Zdroj: Libor Novák