Praha - Obchodníci jsou zatím s průběhem lednových výprodejů spokojeni, meziročně vyšší tržby zaznamenaly hlavně internetové obchody. Teplé počasí v posledních dnech podle řetězců ovlivňuje zájem o nakupované sezónní zboží. Vyplývá to z ankety ČTK mezi obchodníky.
"Stále více lidí nakupuje po Vánocích, čím dál tím více lidí nachází pod stromečkem peníze jako dárek," řekla ČTK Helena Vyhnánková z řetězce Marks & Spencer.
Obchody se sportovním zbožím Sportisimo evidují v meziročním porovnání zvýšený zájem o zlevněné zboží, struktura nákupního koše se ale liší. To je způsobeno zejména teplým počasím, které má vliv na poptávku po typicky sezónním zboží. "I přes současný nepříznivý vývoj počasí, si ale někteří zákazníci uvědomují, že letos mají ideální šanci ještě nakoupit lyžařské vybavení za nižší ceny," uvedla ředitelka nákupu Sportisima Martina Kudláčková.
"Ve výprodejích se výrazně zvedl objem prodaných televizorů, což může souviset s přípravou na Olympiádu v Soči," dodal Oldřich Kurz z e-shopu Alza.cz. Internetový obchod Mall.cz zaznamenal o 50 procent větší zájem lidí během výprodejů než loni. "Nejpopulárnější jsou domácí spotřebiče a elektronika, ale zákazníci nakupují zboží napříč celým sortimentem, hlavním kritériem je zajímavost nabídky ve srovnání s konkurencí," řekla ČTK mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.
V obchodním řetězci Globus je zájem o výprodeje ve srovnání s loňským rokem srovnatelný. Výprodeje ovlivnila i listopadová intervence. "V posledních dnech sledujeme poklesy prodejů u zboží, které se vlivem intervence ČNB nejvíce prodávalo krátce po medializaci tohoto kroku a nastartovalo prodeje již v listopadu. Jednalo se zejména o sortiment televizorů a velkých domácích spotřebičů," uvedla mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Podle ní je patrné, že intervence spoustu lidí, kteří by za normálních okolností čekali až na vlnu výprodejů, přesvědčila k nákupu ještě před Vánoci.
Posedlost Čechů slevami se stále zvyšuje. Podle reklamních letáků obchodníků s potravinami se při nákupech řídí již 40 procent českých domácností, uvedly Lidovky.cz. Nová data přinesl výzkum Shopping Monitor 2014 společnosti Incoma GfK. "V posledních šesti měsících podle letáků nakupovalo 40 procent českých domácností, a to je zatím největší podíl respondentů za celé sledované období od roku 1997. Zároveň se ale v posledních letech také postupně zvyšuje podíl domácností, které mají na schránce žádost o nevhazování letáků. Nyní je to už 12 procent domácností," uvedl analytik Incomy Pavel Cabal.
Podle výsledků studie nakupovali Češi v posledním půl roce nejraději v hypermarketech; 44 procent českých domácností uvádí, že v nich utratilo největší část svých výdajů za potraviny a drogerii. Jejich podíl nicméně meziročně mírně poklesl.
Naopak zájem Čechů o nákupy v diskontních prodejnách výrazně roste. Jako své hlavní nákupní místo je uvádí 25 procent domácností. Obliba supermarketů zůstává stabilní, preferuje je 17 procent lidí. Naopak menší tradiční prodejny uvádí jako své hlavní nákupní místo potravin nejméně domácností od roku 1997, jen 12 procent.
Související
Povánoční výprodej: Obchody a eshopy snižují ceny, ve slevě je elektronika i hračky
Startují povánoční výprodeje, pokračovat budou celý leden
Aktuálně se děje
před 10 minutami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 45 minutami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 1 hodinou
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 3 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
Ruský prezident Vladimir Putin se nejeví jako člověk, který by toužil po rychlé dohodě, spíše si užívá pocit, že je prosí o zvážení mírového návrhu. Pětihodinové setkání, které proběhlo mezi hlavou Kremlu a americkým vyslancem Donaldem Trumpem, jehož zástupcem byl zeť Jared Kushner, nepřineslo navenek žádné významné výsledky. Pro pochopení současné situace a konfliktu na Ukrajině je podle CNN užitečné podívat se na věc Putinovýma očima.
Zdroj: Libor Novák