Výroba osobních aut za letošních osm měsíců meziročně vzrostla o 3,4 procenta na 801.774 vozů. Ještě v pololetí byla výroba proti loňsku o 8,5 procenta nižší. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu v tiskové zprávě. Za růstem stojí zlepšení situace v dodavatelsko-odběratelských řetězcích, ale také nízká srovnávací základna loňského roku. Loni od května produkci omezoval nedostatek čipů.
V červenci výroba vzrostla proti loňsku o 17.361 vozů, tedy o čtvrtinu, v srpnu pak byla vyšší o 65.023 vozidel, což je nárůst o 147 procent. Produkce v letních měsících byla dokonce o 114 aut vyšší než v předkrizovém roce 2019.
Škoda Auto od začátku roku vyrobila ve svých tuzemských závodech 452.907 osobních vozidel, což je meziročně o 6,9 procenta méně. Na konci července přitom ještě evidovala meziroční pokles o 16,3 procenta. Nošovická automobilka Hyundai zvýšila produkci o 17,1 procenta na 213.600 automobilů. Výroba Toyoty v Kolíně pak stoupla o 26,8 procenta na 135.267 vozů.
Podíl elektromobilů a hybridů na produkci automobilek dosáhl 10,8 procenta. Škoda vyrobila 45.618 elektrických vozů, z toho 35.977 bateriových elektromobilů a 9641 plug-in hybridních vozidel. V Hyundai bylo vyrobeno 40.606 elektrických automobilů, z toho 19.608 elektromobilů a 20.998 hybridů.
"Po více než roce můžeme konečně konstatovat zlepšení situace ve výrobě automobilů. Jak produkce, tak i první registrace nových automobilů v Evropě se v srpnu konečně zvýšily. Extrémní růst cen energií ale zásadně ohrožuje konkurenceschopnost i udržení výroby v ČR a u nemalé části dodavatelského sektoru také jejich samotnou existenci. V tak komplexním výrobním řetězci, jakým je autoprůmysl, přitom platí, že výpadek jednoho či dvou klíčových dodavatelů může zastavit celé odvětví,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Vláda podle Petzla v boji s drahými energiemi musí doplnit již přijaté opatření tak, aby jednak podpořilo všechny výrobní firmy a současně aby dopad takového opatření nebyl pouze kosmetický. Téměř polovina firem z automobilového průmyslu totiž už nyní očekává, že v letošním roce skončí ve ztrátě, přičemž výhled do příštího roku je ještě pesimističtější.
Výroba autobusů od ledna do konce srpna vzrostla o 12,6 procenta na 3361 vozidel. Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské Iveco CR, které vyrobilo 2996 autobusů, tedy meziročně o 9,4 procenta více. Firma SOR Libchavy vyrobila 338 autobusů, což je nárůst o 45 procent. Plzeňská Škoda Electric v tomto roce vyrobila 14 autobusů, společnost KHMC Opava pak 13 autobusů, tedy stejně jako loni. Produkci nákladních aut sdružení zveřejňuje pouze čtvrtletně.
Společnost Jawa Moto v letošním roce vyrobila 1339 strojů, tedy o 603 motocyklů více než v minulém roce.
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
Aktuálně se děje
před 39 minutami
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
před 1 hodinou
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
před 2 hodinami
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 3 hodinami
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 3 hodinami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 4 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 6 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 6 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 7 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 7 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 7 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 8 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 9 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 10 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 11 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 11 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 12 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 12 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 13 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 14 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák