Prodej elektromobilů a hybridů v Evropě navzdory koronaviru roste. Na pěti největších evropských trzích stoupl ve 2. čtvrtletí meziročně odbyt aut na elektřinu o 35 procent a plug-in hybridů o 121 procent. Prodeje osobních aut přitom klesly o polovinu. Uvedla to analytická firma PwC.
V Česku vzrostl počet nově registrovaných elektromobilů meziročně o 112 procent, tahounem byl podobně jako v západní Evropě segment plug-in hybridů. Za nárůstem stojí zahájení prodeje elektrické Škody Citigo a hybridního Superbu. Česko má proti rozvinutým trhům zpoždění, za čtvrtletí se tu prodávají řádově stovky elektrických aut a jejich tržní podíl mezi nově registrovanými auty je 1,37 procenta. To je přibližně desetina toho, co na největších trzích EU.
"Plug-in hybridy pomáhají automobilkám snižovat celkové emise, a tím i hrozbu pokut od Evropské komise. Zároveň nejlépe kombinují výhody elektromotoru a konvenčního pohonu a jsou proto poměrně populární i u zákazníků. Na bateriové elektromobily jsou zase v některých zemích vysoké dotace. V kombinaci s koronavirovým poklesem prodejů konvenčních aut letos na pěti největších evropských trzích tvoří vozy s elektrickým pohonem 15 procent všech nových registrací automobilů," uvedl automobilový expert PwC Pavel Štefek.
Plug-in hybrid, tedy auto s konvenčním spalovacím motorem i baterií, kterou lze nabíjet ze sítě, dosahuje nižší spotřeby benzinu či nafty a zároveň i produkuje méně emisí. Automobilkám pomáhá plnit přísné limity Evropské komise. Zároveň plug-in hybridy nejsou tak drahé jako bateriové elektromobily a jsou z velké části nezávislé na stále ještě nedostatečné nabíjecí infrastruktuře.
Čistě bateriové elektromobily zase táhnou dotace. Francouzi například mohou zažádat až o 12.000 eur (315.240 Kč) což se blíží polovině ceny levnějších modelů, Nizozemci mají nárok na 4000 eur. Německo nedávno své dotace na nákup elektromobilu navýšilo na dvojnásobek a tak kupující nyní dostávají od státu pobídku 6000 eur a od samotného výrobce až další 3000 eur. Výsledkem toho je, že ve Francii stouply prodeje bateriových elektromobilů o 48,7 procenta a v Německu se meziročně prodalo dokonce o 257 procent.
Důvodem zájmu o elektrická a nízkoemisní auta je podle generálního ředitele Toyoty a Lexusu v ČR Martina Pelešky rozšíření nabídky jednotlivých výrobců i stoupající obliba u zákazníků. "Jízdní dynamika a komfort, nízká spotřeba a provozní náklady spolu s konkurenceschopnou cenou blížící se konvenčním pohonům jsou rozhodujícím faktorem," uvedl.
24. října 2025 17:24
Jak si vede Evropa? Dolů ji táhne jediný stát, překvapivě jeden z těch největších
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
BYD v Evropě válcuje Teslu. Nabízí za kratší dobu nabíjení mnohem větší dojezd
elektromobily , Škoda Citigo , Škoda Superb iV , automobilový průmysl , prodej aut , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 2 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 3 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 9 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 10 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 13 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák