Německá automobilka Volkswagen uvažuje o zrušení až 30.000 pracovních míst, aby snížila náklady a zlepšila konkurenceschopnost v době, kdy ji ohrožují noví hráči, jako je americký výrobce elektromobilů Tesla. Uvedl to dnes německý list Handelsblatt, který se odvolává na prezentaci generálního ředitele Herberta Diesse pro dozorčí radu. Podle zaměstnanecké rady je ale takové propouštění nepravděpodobné.
Volkswagen loni po celém světě zaměstnával zhruba 665.000 lidí. Navrhovaný počet by tak představoval více než čtyři procenta z celku.
"Není pochyb o tom, že musíme řešit konkurenceschopnost našeho závodu ve Wolfsburgu s ohledem na nové účastníky na trhu," řekl mluvčí Volkswagenu Michael Manske. "Nyní jednáme a objevilo se množství dobrých nápadů. Žádné konkrétní scénáře zatím neexistují," dodal Manske v žádosti o komentář.
Mluvčí zaměstnanecké rady uvedl, že nebude komentovat spekulace o tom, zda Diess tento komentář učinil. Zrušení 30.000 pracovních míst je však podle něj absurdní a nepodložené.
Volkswagen kromě primární nabídky akcií své divize baterií zvažuje také nabídku akcií divize nabíjení aut a energie, řekl v dnešním rozhovoru s časopisem Manager Magazin technický ředitel Thomas Schmall. Dodal však, že nic nebylo ještě rozhodnuto a že může trvat dva roky, než se nové společnosti zavedou a budou skutečně připraveny ke vstupu na burzu.
"Musíme také přemýšlet o celkových systémem," dodal Schmall s odkazem na komplex Tesly nazvaný one-stop-shop. Jeho součástí je vlastní síť dobíjejících stanic, solární systémy pro zelenou elektřinu a pojištění aut. Tesla podle něj také nastavuje nová měřítka produktivity a rozsahu výroby. Tesla nyní staví závod nedaleko Berlína. Při maximální kapacitě by měl vyrábět 5000 až 10.000 vozů týdně, což je více než dvojnásobek celé výroby bateriových elektrických vozů v Německu za loňský rok.
Německým automobilkám se zatím nedaří dohnat efektivnější výrobní platformy výrobců pouze elektrických vozidel. Tesla vyrábí svůj vůz Model 3 za deset hodin, zatímco Volkswagenu trvá výroba vozu ID.3 celkem 30 hodin, upozornila agentura Reuters.
Elektromobily mají mnohem méně dílů než automobily se spalovacím motorem. Při jejich výrobě tak je potřeba méně zaměstnanců. Podle jednoho z odhadů by v důsledku elektrifikace mohlo do roku 2025 zaniknout v automobilovém průmyslu 100.000 pracovních míst.
Na konci loňského roku měl Volkswagen po celém světě více než 665.000 zaměstnanců. Německo se na celkovém počtu podílelo více než 44 procenty. Celý koncern má 124 továren, z toho 72 v Evropě, a jeho součástí je i česká Škoda Auto.
Škoda Auto zatím propouštění neplánuje. "Společně s naším sociálním partnerem, Odbory KOVO, pracujeme s maximálním nasazením na tom, abychom současné obtíže zvládli co nejlépe. Jedno je jasné: naší nejvyšší prioritou je a zůstane dlouhodobé zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy našich zaměstnanců," řekl ČTK vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.
Největší závod Volkswagenu je ve Wolfsburgu. Má více než 50.000 zaměstnanců, v současnosti ale nevyrábí elektromobily. Od roku 2026 se tam ale má začít vyrábět elektrický sedan.
10. listopadu 2024 21:11
Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny
Související
Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny
Volkswagen je v krizi, bude propouštět a zavírat závody. Německá vláda spěchá na pomoc
volkswagen , automobilový průmysl
Aktuálně se děje
před 44 minutami
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
před 1 hodinou
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
před 2 hodinami
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
před 2 hodinami
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
před 3 hodinami
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
před 3 hodinami
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
před 4 hodinami
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
před 5 hodinami
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
před 5 hodinami
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
před 6 hodinami
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
před 6 hodinami
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
před 6 hodinami
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
před 7 hodinami
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
před 7 hodinami
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
před 8 hodinami
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
před 8 hodinami
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
před 9 hodinami
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
před 9 hodinami
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
před 9 hodinami
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
před 9 hodinami
Hamás obvinil USA z genocidy v Pásmu Gazy. Izraeli vzkázal, kdy propustí rukojmí
Představitel Hamásu Chalíl al-Hajjá prohlásil, že dokud bude pokračovat válka v Pásmu Gazy, nedojde k žádné výměně rukojmích mezi Izraelem a Hamásem. Podle al-Hajjá není důvod, aby Hamás vrátil rukojmí, dokud Izrael nezastaví vojenské operace. Tato prohlášení přicházejí uprostřed zablokovaných rozhovorů, za jejichž stagnaci obě strany vzájemně obviňují.
Zdroj: Libor Novák