Německá automobilka Volkswagen uvažuje o zrušení až 30.000 pracovních míst, aby snížila náklady a zlepšila konkurenceschopnost v době, kdy ji ohrožují noví hráči, jako je americký výrobce elektromobilů Tesla. Uvedl to dnes německý list Handelsblatt, který se odvolává na prezentaci generálního ředitele Herberta Diesse pro dozorčí radu. Podle zaměstnanecké rady je ale takové propouštění nepravděpodobné.
Volkswagen loni po celém světě zaměstnával zhruba 665.000 lidí. Navrhovaný počet by tak představoval více než čtyři procenta z celku.
"Není pochyb o tom, že musíme řešit konkurenceschopnost našeho závodu ve Wolfsburgu s ohledem na nové účastníky na trhu," řekl mluvčí Volkswagenu Michael Manske. "Nyní jednáme a objevilo se množství dobrých nápadů. Žádné konkrétní scénáře zatím neexistují," dodal Manske v žádosti o komentář.
Mluvčí zaměstnanecké rady uvedl, že nebude komentovat spekulace o tom, zda Diess tento komentář učinil. Zrušení 30.000 pracovních míst je však podle něj absurdní a nepodložené.
Volkswagen kromě primární nabídky akcií své divize baterií zvažuje také nabídku akcií divize nabíjení aut a energie, řekl v dnešním rozhovoru s časopisem Manager Magazin technický ředitel Thomas Schmall. Dodal však, že nic nebylo ještě rozhodnuto a že může trvat dva roky, než se nové společnosti zavedou a budou skutečně připraveny ke vstupu na burzu.
"Musíme také přemýšlet o celkových systémem," dodal Schmall s odkazem na komplex Tesly nazvaný one-stop-shop. Jeho součástí je vlastní síť dobíjejících stanic, solární systémy pro zelenou elektřinu a pojištění aut. Tesla podle něj také nastavuje nová měřítka produktivity a rozsahu výroby. Tesla nyní staví závod nedaleko Berlína. Při maximální kapacitě by měl vyrábět 5000 až 10.000 vozů týdně, což je více než dvojnásobek celé výroby bateriových elektrických vozů v Německu za loňský rok.
Německým automobilkám se zatím nedaří dohnat efektivnější výrobní platformy výrobců pouze elektrických vozidel. Tesla vyrábí svůj vůz Model 3 za deset hodin, zatímco Volkswagenu trvá výroba vozu ID.3 celkem 30 hodin, upozornila agentura Reuters.
Elektromobily mají mnohem méně dílů než automobily se spalovacím motorem. Při jejich výrobě tak je potřeba méně zaměstnanců. Podle jednoho z odhadů by v důsledku elektrifikace mohlo do roku 2025 zaniknout v automobilovém průmyslu 100.000 pracovních míst.
Na konci loňského roku měl Volkswagen po celém světě více než 665.000 zaměstnanců. Německo se na celkovém počtu podílelo více než 44 procenty. Celý koncern má 124 továren, z toho 72 v Evropě, a jeho součástí je i česká Škoda Auto.
Škoda Auto zatím propouštění neplánuje. "Společně s naším sociálním partnerem, Odbory KOVO, pracujeme s maximálním nasazením na tom, abychom současné obtíže zvládli co nejlépe. Jedno je jasné: naší nejvyšší prioritou je a zůstane dlouhodobé zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy našich zaměstnanců," řekl ČTK vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.
Největší závod Volkswagenu je ve Wolfsburgu. Má více než 50.000 zaměstnanců, v současnosti ale nevyrábí elektromobily. Od roku 2026 se tam ale má začít vyrábět elektrický sedan.
Související

Volkswagenu zmrazil ruský soud všechna aktiva v zemi

Volkswagen se chce stát globálním dodavatelem baterií
volkswagen , automobilový průmysl
Aktuálně se děje
před 14 minutami

Lidé si dnes v některých obcích volí zastupitelstva, hlasovalo až 70 procent lidí
před 36 minutami

Svět se kvůli krachujícím bankám znovu děsí finanční krize. Je důvod k obavám?
Aktualizováno před 56 minutami

Počet obětí amerických náletů na proíránské bojovníky v Sýrii stoupl na 19
před 1 hodinou

Úřad práce přišel o šéfa dle zákona? Jurečka reaguje na nahrávky
před 2 hodinami

Zničilo Nord Stream samo Rusko? Server zveřejnil informace tajných služeb
před 2 hodinami

Hrdina. Legenda. Vzor. Politici i vojáci vzpomínají na Bočka s úctou
před 2 hodinami

Proč se lidstvo 50 let nevrátilo na Měsíc a dodnes tam nemá základnu?
Aktualizováno před 2 hodinami

Zemřel Emil Boček, legendární válečný veterán a bývalý stíhací pilot RAF se dožil sta let
před 3 hodinami

Rusko omilostnilo přes 5000 vězňů naverbovaných do služeb žoldnéřské Wagnerovy skupiny
Aktualizováno před 3 hodinami

Mississippi se prohnalo tornádo a bouře, nejméně 14 lidí zemřelo
před 4 hodinami

Ukrajina nemůže zahájit novou protiofenzivu. Zelenskyj vysvětlil důvody
před 4 hodinami

Erdogan Putinovi poděkoval za pozitivní přístup k prodloužení obilných dohod
před 5 hodinami

Situaci u Bachmutu se podle Ukrajiny daří stabilizovat
před 5 hodinami

Jak se žije v Kyjevě rok po začátku války? Lidé nemají problémy s elektřinou, na ulicích je poměrně živo
před 6 hodinami

Proč obchodní řetězce nepodporují drobné farmáře? Problém je i v koncentraci výroby
před 6 hodinami

Vědci objevili klíč ke šťastnému vztahu. Stačí přitom velmi málo
Aktualizováno před 6 hodinami

Změna v zákazu spalovacích motorů: Budou povolena i auta na e-paliva, shodla se EK s Německem
Aktualizováno před 7 hodinami

Přístup ke covidu se změní. Lékaři budou místo izolace moci doporučovat roušky
před 7 hodinami

Jak vypadá lékařská péče na frontě? Za lidmi na Ukrajině jezdí mobilní kliniky
před 8 hodinami
Sněžku zasáhl vítr o síle orkánu, lanovka je zastavena
Sněžku dnes ráno zasáhl vítr o síle orkánu. Podle dat z měřicí stanice Poštovny Anežka na vrcholu Sněžky rychlost větru po 07:00 v nárazu dosáhla téměř 124 kilometrů v hodině. Kvůli silnému větru se dnes nerozjel horní úsek lanovky z Pece pod Sněžkou na Sněžku. Lanovka na Sněžku může jezdit do rychlosti větru 60 kilometrů v hodině, uvedli lanovkáři na webu. Provoz ostatních lanovek v Krkonoších vítr neomezil.
Zdroj: ČTK