Ve čtvrtek vstoupilo v platnost nové 25% clo na dovážené automobily, které je součástí širší obchodní ofenzivy administrativy amerického prezidenta Donalda Trumpa. Jeho cílem je oživit domácí výrobu a posílit pozici amerických továren na úkor zahraniční konkurence. Jenže trh s automobily jeho kroky bolí už teď. Zasažen bude také český průmysl, jak pro EuroZprávy.cz potvrdil výkonný ředitel Svazu automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Zdaleka však nejde jen o samotné vozy – v plánu je i uvalení cel na dovážené autodíly. Podle odhadů Bank of America by tento krok mohl navýšit náklady na výrobu aut v USA o 26 miliard dolarů. V praxi by se tak cena jednoho vozidla mohla v průměru zvýšit o 3 285 dolarů. To představuje citelný zásah nejen pro výrobce, ale i pro spotřebitele, kteří se musejí připravit na výrazně vyšší ceny nových vozů.
Zdražení se dotkne celého automobilového trhu – od malých městských vozů až po luxusní SUV. Bývalý generální ředitel automobilky Ford Mark Fields v rozhovoru pro CNN konstatoval, že tento dopad je nevyhnutelný. „Je to jednoduchá matematika. Neexistuje žádné vozidlo, které by nebylo ovlivněno,“ uvedl.
Automobilky tak čelí dvojímu tlaku – na jedné straně vyšším nákladům v důsledku cel, na druhé straně zpomalujícímu trhu a rostoucí nejistotě v globálním obchodě. V kombinaci s již probíhající transformací směrem k elektromobilitě a přísnějšími emisními regulacemi v EU i USA, se sektor dostává do mimořádně náročné situace, v níž může jen těžko plánovat dlouhodobé investice.
V této souvislosti se EuroZprávy.cz obrátily na Sdružení automobilového průmyslu (SAP). „Zavedení cel na dovoz aut do USA zasáhne evropský automobilový průmysl napříč segmenty. Nejvíce ohroženi jsou němečtí výrobci prémiových značek jako Mercedes-Benz, BMW, Porsche a další – tedy značky s vysokou hodnotou exportu na americký trh,“ nastínil Zdeněk Petzl, výkonný ředitel SAP.
USA rozhodnutí zdůvodnily „ochranou domácího průmyslu“ a potřebou vyrovnat obchodní bilanci, která je z dlouhodobého hlediska v neprospěch americké strany. Evropská unie naopak krok považuje za jednoznačně protekcionistický a připravuje vlastní odvetná opatření.
Opatření se bezpochyby dotknou i české ekonomiky. „Česká republika pocítí dopady především nepřímo – prostřednictvím poklesu poptávky po dílech a subdodávkách, které míří do vozidel exportovaných z EU do USA. Celý dodavatelský řetězec je silně propojený a dopady se tak mohou řetězit napříč celým regionem,“ vysvětlil Petzl.
Firmy export přerušovaly předem
V důsledku agresivní obchodní politiky Bílého domu dochází k narušení výrobního řetězce. „Narušení výrobního řetězce už se defacto děje. Nově uplatňované tarify přiměly řadu firem okamžitě pozastavit zásobování a reagovat na novou situaci. Mnohé podniky se naopak snažily v předstihu předzásobit klíčovými komponenty, aby alespoň částečně zmírnily očekávané dopady,“ pokračoval výkonný ředitel SAP.
Některé evropské společnosti v reakci na nově zavedená cla přerušily své výrobní a logistické operace. Například společnost CNH Industrial, významný výrobce zemědělské techniky, ještě před uvalením cel dočasně zastavila dodávky ze svých závodů v Severní Americe a Evropě, aby vyhodnotila dopady nových opatření. Další firmy zvažují přesun výroby do jiných regionů, aby se vyhnuly negativním dopadům cel.
Společnost Volkswagen dočasně zastavila železniční přepravu vozidel vyrobených v Mexiku do USA a pozastavila dodávky vozidel z Evropy do amerických přístavů. Podobně společnost Stellantis, mateřská firma značek jako Jeep a Chrysler, dočasně přerušila výrobu ve svých závodech v kanadském Windsoru a mexickém Toluce, jak informoval americký list Wall Street Journal.
Zpomalení vývoje elektroaut?
Kromě přímého dopadu na výrobu vyvolává obchodní konflikt také otazníky ohledně dalšího směřování evropského automobilového průmyslu. Klíčová transformace směrem k bezemisní mobilitě může podle Petzla výrazně zpomalit.
„Případná obchodní válka by bezpochyby zkomplikovala přechod k elektromobilitě a celkovou transformaci automobilového sektoru. Především proto, že odčerpává investice, které by jinak směřovaly do modernizace výroby nebo vývoje nových technologií – a místo toho je budou muset firmy vynaložit na reakci na nová cla a úpravu provozů v USA. Tím vzniká větší investiční nejistota, která už dnes vede například k pozastavení náboru nových zaměstnanců,“ shrnul.
Nálada v oboru se tak postupně mění ze strategické transformace k režimu přežití. V této souvislosti odborníci vyzývají k rychlé reakci evropských institucí a národních vlád. „Podpora státu a EU by měla směřovat hlavně k posílení konkurenceschopnosti – tedy snížení cen energií, odbourání přeregulace, revizi CO₂ pravidel pro elektromobilitu a dalších. Místo dotací je potřeba vytvořit stabilní a předvídatelné prostředí pro investice,“ zdůraznil výkonný ředitel SAP.
„Zároveň je téměř jisté, že EU bude muset reagovat zavedením odvetných cel, aby si zachovala svou pozici v mezinárodním obchodě. Tato cla ale dopadnou i na evropské firmy, takže je o to důležitější, aby si Evropa ‚uklidila na vlastním písečku‘ – zjednodušila podnikatelské prostředí a snížila regulatorní zátěž. Bez toho nebude možné dlouhodobě udržet konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu v globálním měřítku,“ upřesnil.
17. listopadu 2025 15:05
Blíží se globální finanční panika? USA ztrácejí důvěryhodnost, Čína ani EU je ale nenahradí
Související
Trump couvá. Kvůli rostoucím cenám ruší některá cla
Trump po schůzce se Si Ťin-pchingem hlásí průlom. Dohoda má uklidnit světové trhy
clo , auto , volkswagen
Aktuálně se děje
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
včera
Počasí na některých místech potrápí řidiče, avizovali meteorologové
3. prosince 2025 21:58
Na Štědrý den půjde nakoupit i letos. Jeden z řetězců ale bude pokračovat v tradici
3. prosince 2025 21:07
Bývalý princ Andrew je bez dvou dalších poct. Ztrácí status rytíře
3. prosince 2025 19:54
Metro zastavila vážná nehoda. Mladá žena spadla pod soupravu
Vážný incident se v úterý stal na lince A pražského metra. Ve stanici Hradčanská spadla pod soupravu mladá žena, která utrpěla vážná zranění. Zřejmě šlo o pokus o sebevraždu. Událost ovlivnila provoz na zmíněné lince.
Zdroj: Jan Hrabě