Ve čtvrtek vstoupilo v platnost nové 25% clo na dovážené automobily, které je součástí širší obchodní ofenzivy administrativy amerického prezidenta Donalda Trumpa. Jeho cílem je oživit domácí výrobu a posílit pozici amerických továren na úkor zahraniční konkurence. Jenže trh s automobily jeho kroky bolí už teď. Zasažen bude také český průmysl, jak pro EuroZprávy.cz potvrdil výkonný ředitel Svazu automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Zdaleka však nejde jen o samotné vozy – v plánu je i uvalení cel na dovážené autodíly. Podle odhadů Bank of America by tento krok mohl navýšit náklady na výrobu aut v USA o 26 miliard dolarů. V praxi by se tak cena jednoho vozidla mohla v průměru zvýšit o 3 285 dolarů. To představuje citelný zásah nejen pro výrobce, ale i pro spotřebitele, kteří se musejí připravit na výrazně vyšší ceny nových vozů.
Zdražení se dotkne celého automobilového trhu – od malých městských vozů až po luxusní SUV. Bývalý generální ředitel automobilky Ford Mark Fields v rozhovoru pro CNN konstatoval, že tento dopad je nevyhnutelný. „Je to jednoduchá matematika. Neexistuje žádné vozidlo, které by nebylo ovlivněno,“ uvedl.
Automobilky tak čelí dvojímu tlaku – na jedné straně vyšším nákladům v důsledku cel, na druhé straně zpomalujícímu trhu a rostoucí nejistotě v globálním obchodě. V kombinaci s již probíhající transformací směrem k elektromobilitě a přísnějšími emisními regulacemi v EU i USA, se sektor dostává do mimořádně náročné situace, v níž může jen těžko plánovat dlouhodobé investice.
V této souvislosti se EuroZprávy.cz obrátily na Sdružení automobilového průmyslu (SAP). „Zavedení cel na dovoz aut do USA zasáhne evropský automobilový průmysl napříč segmenty. Nejvíce ohroženi jsou němečtí výrobci prémiových značek jako Mercedes-Benz, BMW, Porsche a další – tedy značky s vysokou hodnotou exportu na americký trh,“ nastínil Zdeněk Petzl, výkonný ředitel SAP.
USA rozhodnutí zdůvodnily „ochranou domácího průmyslu“ a potřebou vyrovnat obchodní bilanci, která je z dlouhodobého hlediska v neprospěch americké strany. Evropská unie naopak krok považuje za jednoznačně protekcionistický a připravuje vlastní odvetná opatření.
Opatření se bezpochyby dotknou i české ekonomiky. „Česká republika pocítí dopady především nepřímo – prostřednictvím poklesu poptávky po dílech a subdodávkách, které míří do vozidel exportovaných z EU do USA. Celý dodavatelský řetězec je silně propojený a dopady se tak mohou řetězit napříč celým regionem,“ vysvětlil Petzl.
Firmy export přerušovaly předem
V důsledku agresivní obchodní politiky Bílého domu dochází k narušení výrobního řetězce. „Narušení výrobního řetězce už se defacto děje. Nově uplatňované tarify přiměly řadu firem okamžitě pozastavit zásobování a reagovat na novou situaci. Mnohé podniky se naopak snažily v předstihu předzásobit klíčovými komponenty, aby alespoň částečně zmírnily očekávané dopady,“ pokračoval výkonný ředitel SAP.
Některé evropské společnosti v reakci na nově zavedená cla přerušily své výrobní a logistické operace. Například společnost CNH Industrial, významný výrobce zemědělské techniky, ještě před uvalením cel dočasně zastavila dodávky ze svých závodů v Severní Americe a Evropě, aby vyhodnotila dopady nových opatření. Další firmy zvažují přesun výroby do jiných regionů, aby se vyhnuly negativním dopadům cel.
Společnost Volkswagen dočasně zastavila železniční přepravu vozidel vyrobených v Mexiku do USA a pozastavila dodávky vozidel z Evropy do amerických přístavů. Podobně společnost Stellantis, mateřská firma značek jako Jeep a Chrysler, dočasně přerušila výrobu ve svých závodech v kanadském Windsoru a mexickém Toluce, jak informoval americký list Wall Street Journal.
Zpomalení vývoje elektroaut?
Kromě přímého dopadu na výrobu vyvolává obchodní konflikt také otazníky ohledně dalšího směřování evropského automobilového průmyslu. Klíčová transformace směrem k bezemisní mobilitě může podle Petzla výrazně zpomalit.
„Případná obchodní válka by bezpochyby zkomplikovala přechod k elektromobilitě a celkovou transformaci automobilového sektoru. Především proto, že odčerpává investice, které by jinak směřovaly do modernizace výroby nebo vývoje nových technologií – a místo toho je budou muset firmy vynaložit na reakci na nová cla a úpravu provozů v USA. Tím vzniká větší investiční nejistota, která už dnes vede například k pozastavení náboru nových zaměstnanců,“ shrnul.
Nálada v oboru se tak postupně mění ze strategické transformace k režimu přežití. V této souvislosti odborníci vyzývají k rychlé reakci evropských institucí a národních vlád. „Podpora státu a EU by měla směřovat hlavně k posílení konkurenceschopnosti – tedy snížení cen energií, odbourání přeregulace, revizi CO₂ pravidel pro elektromobilitu a dalších. Místo dotací je potřeba vytvořit stabilní a předvídatelné prostředí pro investice,“ zdůraznil výkonný ředitel SAP.
„Zároveň je téměř jisté, že EU bude muset reagovat zavedením odvetných cel, aby si zachovala svou pozici v mezinárodním obchodě. Tato cla ale dopadnou i na evropské firmy, takže je o to důležitější, aby si Evropa ‚uklidila na vlastním písečku‘ – zjednodušila podnikatelské prostředí a snížila regulatorní zátěž. Bez toho nebude možné dlouhodobě udržet konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu v globálním měřítku,“ upřesnil.
5. prosince 2025 16:28
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
Související
Trump couvá. Kvůli rostoucím cenám ruší některá cla
Trump po schůzce se Si Ťin-pchingem hlásí průlom. Dohoda má uklidnit světové trhy
clo , auto , volkswagen
Aktuálně se děje
před 35 minutami
Režiséra Reinera a jeho manželku zavraždili. Podezřelým má být syn
před 48 minutami
Otec a syn při útoku zabili 15 lidí. Austrálie zavede přísnější zákony o zbraních
před 2 hodinami
Inverzní charakter počasí přinesou i další dny, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. a Camilla ukázali na fotku z Říma. Vánoční pohlednice vznikla i letos
včera
Hledání nového trenéra národního týmu se komplikuje. FAČR dala Slavia s Trpišovským košem
včera
Důchody v příštím roce. Úřad shrnul, co bude od ledna jinak
včera
Turka se jmenování vlády netýká, podstoupí zákrok v nemocnici
včera
Piráty čeká celostátní fórum. Hřib by měl být potvrzen jako předseda
včera
Ztracenému chlapci šlo nejspíš o život. Policie předpokládá, že byl unesen
včera
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
včera
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
včera
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
včera
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
včera
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno včera
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
včera
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
včera
Trump slibuje odvetu po útoku v Sýrii. Zemřeli tři Američané
včera
Volby na Ukrajině by byly výzvou. Experti upozorňují na několik problémů
včera
Za tři dny se nenašel. Policie nasadila do pátrání po Markovi maximální síly
včera
Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat
Počasí bez větších výkyvů se očekává i v příštím týdnu, kdy má pokračovat trend z právě končícího týdne. Předvánoční víkend tak nabídne denní maxima nad nulou, mrznout bude jedině v noci. Vyplývá to z výhledu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
Zdroj: Jan Hrabě