Pouhé hodiny po tragické havárii letu AI171 v indickém Ahmedabádu, která si vyžádala přes 290 životů, zaplavují veřejný prostor spekulace o možných příčinách neštěstí. Podle odbornice na letectví je to problém, který může ohrozit nejen vyšetřování, ale i pozůstalé a záchranáře.
„Kontaktovala mě mezinárodní televize s žádostí o rozhovor,“ uvádí Natasha Heapová, ředitelka bakalářského programu letectví na University of Southern Queensland. „Když jsem odpověděla, že je na spekulace příliš brzy, rozhovor zrušili.“
Heapová zdůrazňuje, že jako každý jiný chce znát pravdu o tom, co vedlo k tragédii Boeingu 787-7 Dreamliner. Ale neověřené dohady bez důkazů mohou být nejen zavádějící, ale i škodlivé – jak ukazuje historie.
Oficiální vyšetřování letecké nehody začíná okamžitě poté, co záchranáři uhasí požár, ukončí pátrání po přeživších a zajistí místo nehody. Identifikaci obětí má pak na starosti jiná agentura než tým vyšetřovatelů.
Na místě obvykle spolupracují nejen místní úřady, ale i výrobce letadla – v tomto případě Boeing – a zástupci zemí, odkud pocházejí oběti. Pokud daná země nemá zkušenosti s vyšetřováním leteckých nehod, může si přizvat zahraniční odborníky.
Prvním cílem je najít černé skříňky – záznamník letových údajů a hlasový záznam z kokpitu. Tyto přístroje poskytují klíčové informace o tom, co se v letadle dělo a co říkali piloti.
Ale jak upozorňuje Heapová, analýza havárie je mnohem složitější než jen „čtení z černé skříňky“. Je to pečlivý proces, který připomíná archeologický průzkum. Každý kousek trosek může mít význam – a pokud se správně nezaznamená hned, je navždy ztracen.
V případě AI171 navíc letoun narazil do budovy lékařské univerzity, což celý proces ještě komplikuje. Vyšetřovatelé nejdříve musí oddělit trosky letadla od stavebního materiálu, osobních věcí a lidských ostatků. Až poté mohou hledat odpovědi.
Součástí vyšetřování je také sběr výpovědí svědků, videozáznamů, a přezkum dokumentace letecké společnosti – včetně školení a souladu s předpisy.
Podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) je lidský faktor hlavní příčinou zhruba 80 % leteckých neštěstí. To zahrnuje schopnosti i limity lidí, prostředí, ve kterém pracují, a design technologií, které používají.
Celý vyšetřovací proces může trvat i roky. Například konečná zpráva o havárii vrtulníku Sea World v Austrálii z roku 2023, při které zemřeli čtyři lidé, byla zveřejněna až letos v dubnu.
Nepodložené dohady o příčinách leteckých nehod mohou vážně poškodit pověst a duševní zdraví přeživších i pozůstalých. Příkladem může být pilot Zaharie Ahmad Shah z letu MH370, který zmizel v roce 2014. Dodnes čelí spekulacím, že za zmizením letu mohl být on. Jeho sestra v roce 2016 uvedla, že se z něj stal „obětní beránek“.
Další případ se týká letu British Midlands v roce 1989, kdy piloti špatně identifikovali nefunkční motor a vypnuli ten funkční. Ačkoliv byli zkušení, nedostali žádné simulátorové školení na nový typ letadla. Přesto byli veřejností ostře kritizováni a přišli o práci.
Je přirozené, že odborníci i laici diskutují o možných příčinách. Ale jak říká Heapová, veřejné spekulace nikomu nepomohou – ani vyšetřovatelům, ani truchlícím rodinám, ani záchranářům, kteří zažili scény nevyčíslitelného utrpení.
Vyšetřovatelé potřebují čas a prostor, aby dospěli k objektivním závěrům bez tlaku veřejnosti či médií. Pokud jim tento prostor dopřejeme, zvýšíme důvěru v celý systém a zároveň projevíme úctu všem, kteří v důsledku této tragédie ztratili své blízké – nebo čelí bolestivé pravdě jako jediný přeživší.
Související
Za tragédii letounu Air India může Boeing, tvrdí rodiny obětí. Podaly žalobu
Tragická letecká nehoda v Indii. Předběžné závěry ukazují na chybu jednoho z pilotů
zřícení letu AI171 společnosti Air India (12. 6. 2025)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
před 2 hodinami
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
před 3 hodinami
Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci
před 4 hodinami
Už nenadávají u mobilů. Hněv generace Z se v roce 2025 přetvořil a začal měnit svět
před 6 hodinami
Americká armáda provedla sérii leteckých úderů v Nigérii, útočila na Islámský stát
před 6 hodinami
Počasí: Meteorologové vydali varování před ledovkou. Část Česka zasáhne už dnes večer
před 8 hodinami
Rutte ostře odmítnul návrhy na vojenské odtržení Evropy od USA
před 9 hodinami
"Spojenectví jsme upevnili prolitou krví." Kim Čong-un zaslal Putinovi novoroční blahopřání
před 10 hodinami
Krvavé střety jsou u konce. Thajsko a Kambodža uzavřely dohodu o příměří
před 11 hodinami
Rusko podniklo masivní útok na Kyjev
před 13 hodinami
Počasí na Silvestra a Nový rok. Na hory může dorazit sněhová nadílka
včera
Obchody už budou otevřené až do Silvestra. Zákon je ovlivní zase za několik dní
včera
Fotbalová liga hlásí první zimní přestupy. Posily vítají Plzeň, Olomouc i Pardubice
včera
Zelenského a Trumpa čeká další jednání. Nejspíš ho stihnou do konce týdne
včera
Hřib bude mít jednoho vyzyvatele. Piráti si zvolí i místopředsedy
včera
Babiš odhalil, že mu volal americký prezident Trump
včera
Počasí jako v létě. Na Islandu zažili velmi neobvyklé Vánoce
včera
Za smrt Perryho nese vinu i druhý lékař. Za mříže ale nemusí
včera
Slovensko poprvé reagovalo na ruský zásah lodi v přístavu na Ukrajině
včera
Zeman se opřel do Fialy, jeho vlády i prezidenta. Pavla ale zároveň i ocenil
Exprezident Miloš Zeman i letos přednesl vánoční poselství, ačkoliv od roku 2023 nevykonává žádnou politickou funkci. Bývalý vrcholný politik v televizním vystoupení na CNN Prima News kritizoval bývalého premiéra Petra Fialu či některé členy jeho kabinetu. Překvapil tím, že v jedné věci ocenil svého nástupce Petra Pavla.
Zdroj: Jan Hrabě