Volkswagen se potýká s poklesem podílu na trhu v Číně

Německý automobilový koncern Volkswagen ztrácí podíl na čínském trhu ve prospěch místních výrobců automobilů. Čína je největším trhem koncernu a pokles podílu představuje jednu z nejobtížnějších výzev pro nového koncernového šéfa Olivera Bloomeho. Píše o tom dnes list The Wall Street Journal (WSJ) na svých internetových stránkách.

Volkswagen svůj letošní podíl na čínském trhu navzdory určitému růstu prodeje v posledních měsících odhaduje na zhruba 16 procent. To podle údajů výzkumné skupiny Jato Dynamics představuje téměř pětinový pokles od roku 2019, kdy se podíl pohyboval kolem 20 procent. Volkswagen má na čínském automobilovém trhu největší podíl za zahraničních výrobců. Vlastní značky, které jsou v Číně populární, jako jsou VW, Škoda, Porsche, Audi a Bentley, upozorňuje WSJ.

Blume se do čela koncernu postavil letos v září. Kromě poklesu tržního podílu v Číně musí řešit také rostoucí náklady na energie, přetrvávající problémy v dodavatelském řetězci a zpoždění ve vývoji vlastního softwaru, která narušila harmonogram uvádění nových modelů na trh. Čína je však už dlouhou dobu důležitým zdrojem příjmů podniku, a proto je pokles podílu na čínském trhu obzvlášť znepokojivý, píše WSJ.

V loňském roce se Čína podílela 37 procenty na prodeji nových vozů koncernu a 15 procenty na jeho hrubém zisku z aktivit zaměřených na osobní automobily. Volkswagen v Číně provozuje 40 výrobních závodů, a to buď sám, nebo prostřednictvím společných podniků. Bývalý koncernový šéf Herbert Diess v minulosti dokonce hovořil o Volkswagenu jako o čínské společnosti.

Podle výzkumného institutu Rhodium Group byl Volkswagen v loňském roce největším zahraničním investorem v Číně. "Čína má pro Volkswagen zcela zásadní význam a zároveň pro tento podnik představuje největší riziko," uvedl odborník institutu Rhodium na vztahy mezi Evropou a Čínou Noah Barkin.

Kromě čínských konkurentů podkopává pozici Volkswagenu v Číně rovněž americký výrobce elektromobilů Tesla. Podíl Tesly na celém čínském automobilovém trhu podle skupiny Jato Dynamics činí pouze 2,2 procenta. Na čínském trhu se samotnými elektromobily však loni podle výzkumné skupiny ev-volumes.com dosahoval 11,6 procenta, zatímco podíl Volkswagenu činil pouze 3,5 procenta. Podle průzkumu společnosti Bernstein Research řada kupců elektromobilů v Číně považuje vozy firmy Tesla za sofistikovanější a atraktivnější než automobily Volkswagenu. Volkswagen nyní v prodeji elektromobilů v Číně zaostává také za čínskými značkami, jako jsou BYD, Geely a Dongfeng Motor.

Oslabování pozice koncernu Volkswagen v Číně se poprvé projevilo již před několika lety, kdy jeho značka Audi přišla o vedoucí místo na čínském trhu s luxusními automobily. Zklamání přineslo také loňské uvedení elektrického sportovně-užitkového vozu ID.4 na čínský trh. Podle některý analytiků je tento vůz na čínské poměry příliš velký, píše WSJ.

Bývalý koncernový šéf Diess v reakci na slabý prodej vozů ID.4 provedl změny ve vedení čínských aktivit. V srpnu dostal za úkol zajistit oživení těchto aktivit Ralf Brandstätter, který stál dříve v čele vlajkové značky VW. Po slabém začátku roku se prodej koncernu v Číně ve třetím čtvrtletí zvýšil o 26 procent. Vzestup zaznamenal i prodej vozů ID.4 a dalších elektromobilů z koncernu Volkswagen, stále však zaostává za konkurencí, píše WSJ.

Volkswagen má v Číně problémy mimo jiné s přilákáním mladších zákazníků, kteří mají zájem o čistě elektrické vozy vybavené moderními technologiemi, například pokročilými systémy hlasového ovládání. Mnozí čínští spotřebitelé se podle průzkumů domnívají, že technologie v masově vyráběných elektromobilech firmy Volkswagen nejsou tak dobré jako ve vozech domácích značek.

Ve snaze o snížení náskoku konkurence investovala softwarová divize Volkswagenu miliardu dolarů (přes 23 miliard Kč) do čínské technologické společnosti Horizon Robotics. Vynaložila rovněž 1,3 miliardy eur (zhruba 32 miliard Kč) na 60procentní podíl v jejich společném podniku.

"Pro své zákazníky v západním a východním světě potřebujeme různé ekosystémy," uvedl minulý měsíc Blume. "A když se podíváte na Čínu, jsou očekávání zcela odlišná, zejména ze strany mladších zákazníků. Jsou velmi zaměření na technologie," dodal Blume.

Související

Volkswagen

Odvolací soud odmítl žalobu kvůli aféře dieselgate

Středočeský krajský soud dnes definitivně zamítl žalobu společnosti Safe Diesel, která požadovala odškodnění v souvislosti s tzv. aférou dieselgate. Soudy se nebudou zabývat nároky více než 7000 českých majitelů vozů značky Volkswagen vybavených naftovými motory, které byly vybaveny softwarem manipulujícím s emisemi.

Více souvisejících

volkswagen Čína

Aktuálně se děje

před 14 minutami

před 17 minutami

před 56 minutami

před 1 hodinou

Helena Langšádlová

Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, oznámila její strana ve čtvrtek ráno. Podrobnosti má končící členka Fialovy vlády poskytnout odpoledne. 

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Od příští sezóny ponese nejvyšší fotbalová liga jméno sázkovky Chance. Přiteče díky ní čtvrtmiliarda ročně

Až letos v červenci odstartuje nová sezóna tuzemské nejvyšší fotbalové soutěže, už se v jejím názvu neobjeví jméno sázkové kanceláře Fortuna, ale jejího konkurenta Chance. Právě tato sázková kancelář totiž vyhrála výběrové řízení na titulárního partnera první fotbalové ligy a díky tomu si tak tuzemský profesionální fotbal od příští sezóny dalších pět let přijde na čtvrtmiliardy ročně.

včera

Papežův zákon

RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu

Poté, co byl u nás snímek Papežův zákon uveden v rámci nesoutěžní sekce karlovarského festivalu, se dostává i do široké distribuce. Italský film se noří do temné historie církve a skrze příběh na základě skutečných událostí reflektuje krutost lidské manipulace, společenskou rozštěpenost i individuální osudy na pozadí velkých dějin.

včera

včera

Michal Koudelka

Vláda chce urychlit výstavbu OZE, prezidentovi navrhla povýšení šéfa BIS Koudelky.

Příprava výstavby obnovitelných zdrojů energie ve vybraných lokalitách by v Česku neměla trvat déle než rok. K dosažení tohoto cíle má přispět vymezení tzv. akceleračních zón určených pro jejich výstavbu podle pravidel, která schválila vláda na středečním jednání. Navrhla také povýšení šéfa BIS Michala Koudelky do hodnosti generálmajora. 

včera

včera

Charles Leclerc

Stáj Scuderia Ferrari mění název + FOTO

Neuvěřitelné se stává skutečností. Ferrari je jediným týmem, který nepřetržitě závodí v přední motoristické disciplíně od založení formule 1 v roce 1950. Žádný tým nezastává takovou tradici jako Scuderia. Tradice – kterou nyní Italové (částečně) boří.

včera

včera

Petr Rada, trenér

Radovi se snížil trest za rasismus z osmi na tři měsíce. I tak je ale trenér pražské Dukly zklamaný

Původně vyslovený trest ze strany disciplinární komise Fotbalové asociace ČR (FAČR) pro kouče druholigové pražské Dukly Petra Rady za rasistickou urážku vůči již bývalému kouči Brna Tomáši Poláchovi vyvolal velké debaty ve veřejném prostoru. Byl totiž rekordní, konkrétně osmiměsíční. Po verdiktu odvolací komise se ale bude moci pětašedesátiletý kouč vrátit na lavičku již po třech měsících. Zkrácení trestu i pro Duklu znamená, že se bude muset obejít bez Rady až do konce právě probíhající sezóny, jelikož zákaz činnosti mu nově vyprší až začátkem sezóny příští.

včera

Aktualizováno včera

Izrael dá brzy zelenou ofenzivě do Rafáhu. Satelitní snímky odhalily přípravy

Izrael se podle tamních médií brzy chystá provést ofenzivu do města Rafáh na jihu Pásma Gazy, kde je podle armády poslední bašta palestinského teroristického hnutí Hamás. Tel Aviv už zahájil přípravy na evakuaci civilistů. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy