Německý automobilový koncern Volkswagen ztrácí podíl na čínském trhu ve prospěch místních výrobců automobilů. Čína je největším trhem koncernu a pokles podílu představuje jednu z nejobtížnějších výzev pro nového koncernového šéfa Olivera Bloomeho. Píše o tom dnes list The Wall Street Journal (WSJ) na svých internetových stránkách.
Volkswagen svůj letošní podíl na čínském trhu navzdory určitému růstu prodeje v posledních měsících odhaduje na zhruba 16 procent. To podle údajů výzkumné skupiny Jato Dynamics představuje téměř pětinový pokles od roku 2019, kdy se podíl pohyboval kolem 20 procent. Volkswagen má na čínském automobilovém trhu největší podíl za zahraničních výrobců. Vlastní značky, které jsou v Číně populární, jako jsou VW, Škoda, Porsche, Audi a Bentley, upozorňuje WSJ.
Blume se do čela koncernu postavil letos v září. Kromě poklesu tržního podílu v Číně musí řešit také rostoucí náklady na energie, přetrvávající problémy v dodavatelském řetězci a zpoždění ve vývoji vlastního softwaru, která narušila harmonogram uvádění nových modelů na trh. Čína je však už dlouhou dobu důležitým zdrojem příjmů podniku, a proto je pokles podílu na čínském trhu obzvlášť znepokojivý, píše WSJ.
V loňském roce se Čína podílela 37 procenty na prodeji nových vozů koncernu a 15 procenty na jeho hrubém zisku z aktivit zaměřených na osobní automobily. Volkswagen v Číně provozuje 40 výrobních závodů, a to buď sám, nebo prostřednictvím společných podniků. Bývalý koncernový šéf Herbert Diess v minulosti dokonce hovořil o Volkswagenu jako o čínské společnosti.
Podle výzkumného institutu Rhodium Group byl Volkswagen v loňském roce největším zahraničním investorem v Číně. "Čína má pro Volkswagen zcela zásadní význam a zároveň pro tento podnik představuje největší riziko," uvedl odborník institutu Rhodium na vztahy mezi Evropou a Čínou Noah Barkin.
Kromě čínských konkurentů podkopává pozici Volkswagenu v Číně rovněž americký výrobce elektromobilů Tesla. Podíl Tesly na celém čínském automobilovém trhu podle skupiny Jato Dynamics činí pouze 2,2 procenta. Na čínském trhu se samotnými elektromobily však loni podle výzkumné skupiny ev-volumes.com dosahoval 11,6 procenta, zatímco podíl Volkswagenu činil pouze 3,5 procenta. Podle průzkumu společnosti Bernstein Research řada kupců elektromobilů v Číně považuje vozy firmy Tesla za sofistikovanější a atraktivnější než automobily Volkswagenu. Volkswagen nyní v prodeji elektromobilů v Číně zaostává také za čínskými značkami, jako jsou BYD, Geely a Dongfeng Motor.
Oslabování pozice koncernu Volkswagen v Číně se poprvé projevilo již před několika lety, kdy jeho značka Audi přišla o vedoucí místo na čínském trhu s luxusními automobily. Zklamání přineslo také loňské uvedení elektrického sportovně-užitkového vozu ID.4 na čínský trh. Podle některý analytiků je tento vůz na čínské poměry příliš velký, píše WSJ.
Bývalý koncernový šéf Diess v reakci na slabý prodej vozů ID.4 provedl změny ve vedení čínských aktivit. V srpnu dostal za úkol zajistit oživení těchto aktivit Ralf Brandstätter, který stál dříve v čele vlajkové značky VW. Po slabém začátku roku se prodej koncernu v Číně ve třetím čtvrtletí zvýšil o 26 procent. Vzestup zaznamenal i prodej vozů ID.4 a dalších elektromobilů z koncernu Volkswagen, stále však zaostává za konkurencí, píše WSJ.
Volkswagen má v Číně problémy mimo jiné s přilákáním mladších zákazníků, kteří mají zájem o čistě elektrické vozy vybavené moderními technologiemi, například pokročilými systémy hlasového ovládání. Mnozí čínští spotřebitelé se podle průzkumů domnívají, že technologie v masově vyráběných elektromobilech firmy Volkswagen nejsou tak dobré jako ve vozech domácích značek.
Ve snaze o snížení náskoku konkurence investovala softwarová divize Volkswagenu miliardu dolarů (přes 23 miliard Kč) do čínské technologické společnosti Horizon Robotics. Vynaložila rovněž 1,3 miliardy eur (zhruba 32 miliard Kč) na 60procentní podíl v jejich společném podniku.
"Pro své zákazníky v západním a východním světě potřebujeme různé ekosystémy," uvedl minulý měsíc Blume. "A když se podíváte na Čínu, jsou očekávání zcela odlišná, zejména ze strany mladších zákazníků. Jsou velmi zaměření na technologie," dodal Blume.
Související
Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny
Volkswagen je v krizi, bude propouštět a zavírat závody. Německá vláda spěchá na pomoc
Aktuálně se děje
před 36 minutami
Nejskloňovanější jméno týdne. Kdo je Jun Sok-jol?
před 1 hodinou
Jižní Korea na nohou. Politici i veřejnost chtějí prezidentovu hlavu, Sok-jol čelí impeachmentu
před 2 hodinami
Počasí o víkendu nebude tak teplé, jak se čekalo. Naopak
včera
Prezident Jižní Koreje Sok-jol zrušil stanné právo
včera
Krize v Jižní Koreji se stupňuje. Parlament stanné právo zrušil, na Sok-jola tlačí i vlastní strana
včera
Sok-jol se potácí na hranici politického kolapsu. Proč Jižní Korea vyhlásila stanné právo?
včera
EU sleduje s obavami dění ve Francii. Barnierova vláda se rozpadá
včera
NATO: Putin zneužívá zimu jako zbraň a Ukrajinu jako testovací pole. Nikdo nevěří, že Putin Kyjevu vrátí území
včera
Rusko použilo k deportaci dětí z Ukrajiny Putinova letadla. Zbavilo je identity a rozmístilo do rodin
včera
Jižní Korea vyhlásila výjimečný stav. Kvůli KLDR zavádí stanné právo
včera
Libanon není jen Hizballáh? Pokud příměří padne, bude nám to jedno, varuje Izrael
včera
Proč Biden omilostnil syna? Bílý dům odráží rostoucí kritiku
včera
Česku se zatykač na Netanjahua nelíbí. Zvažuje zastavení financování ICC
včera
Doprava v Praze zkolabovala. Policie řeší desítky nehod a přejetých chodců
včera
Merkelová: Trumpa fascinuje Putin a Kim. Chtěl po jejich vzoru vládnout sám
včera
Jak efektivní jsou vojáci z KLDR? Režim zadržuje jejich rodiny, aby se vůbec vrátili domů
včera
Rozpad Bašárova režimu je reálná alternativa. Turkům jde i o likvidaci životaschopné Sýrie, míní expert
včera
Vzdejte se území za příměří, navrhují Ukrajině. Jenže Putin o to vůbec nestojí, varují experti
včera
Valí se na nás neomezený počet Rusů. Jeden den je zabijeme, druhý den přijdou další, popisuje voják
včera
Trump přiletí do Evropy. Zúčastní se otevření katedrály Notre-Dame
Nově zvolený prezident Spojených států amerických se chystá na svou první zahraniční cestu od prezidentských voleb, a to do Paříže. V sobotu se zde zúčastní slavnostní ceremonie při příležitosti znovuotevření katedrály Notre-Dame, která byla vážně poškozena požárem v roce 2019.
Zdroj: Libor Novák