Německý automobilový koncern Volkswagen ztrácí podíl na čínském trhu ve prospěch místních výrobců automobilů. Čína je největším trhem koncernu a pokles podílu představuje jednu z nejobtížnějších výzev pro nového koncernového šéfa Olivera Bloomeho. Píše o tom dnes list The Wall Street Journal (WSJ) na svých internetových stránkách.
Volkswagen svůj letošní podíl na čínském trhu navzdory určitému růstu prodeje v posledních měsících odhaduje na zhruba 16 procent. To podle údajů výzkumné skupiny Jato Dynamics představuje téměř pětinový pokles od roku 2019, kdy se podíl pohyboval kolem 20 procent. Volkswagen má na čínském automobilovém trhu největší podíl za zahraničních výrobců. Vlastní značky, které jsou v Číně populární, jako jsou VW, Škoda, Porsche, Audi a Bentley, upozorňuje WSJ.
Blume se do čela koncernu postavil letos v září. Kromě poklesu tržního podílu v Číně musí řešit také rostoucí náklady na energie, přetrvávající problémy v dodavatelském řetězci a zpoždění ve vývoji vlastního softwaru, která narušila harmonogram uvádění nových modelů na trh. Čína je však už dlouhou dobu důležitým zdrojem příjmů podniku, a proto je pokles podílu na čínském trhu obzvlášť znepokojivý, píše WSJ.
V loňském roce se Čína podílela 37 procenty na prodeji nových vozů koncernu a 15 procenty na jeho hrubém zisku z aktivit zaměřených na osobní automobily. Volkswagen v Číně provozuje 40 výrobních závodů, a to buď sám, nebo prostřednictvím společných podniků. Bývalý koncernový šéf Herbert Diess v minulosti dokonce hovořil o Volkswagenu jako o čínské společnosti.
Podle výzkumného institutu Rhodium Group byl Volkswagen v loňském roce největším zahraničním investorem v Číně. "Čína má pro Volkswagen zcela zásadní význam a zároveň pro tento podnik představuje největší riziko," uvedl odborník institutu Rhodium na vztahy mezi Evropou a Čínou Noah Barkin.
Kromě čínských konkurentů podkopává pozici Volkswagenu v Číně rovněž americký výrobce elektromobilů Tesla. Podíl Tesly na celém čínském automobilovém trhu podle skupiny Jato Dynamics činí pouze 2,2 procenta. Na čínském trhu se samotnými elektromobily však loni podle výzkumné skupiny ev-volumes.com dosahoval 11,6 procenta, zatímco podíl Volkswagenu činil pouze 3,5 procenta. Podle průzkumu společnosti Bernstein Research řada kupců elektromobilů v Číně považuje vozy firmy Tesla za sofistikovanější a atraktivnější než automobily Volkswagenu. Volkswagen nyní v prodeji elektromobilů v Číně zaostává také za čínskými značkami, jako jsou BYD, Geely a Dongfeng Motor.
Oslabování pozice koncernu Volkswagen v Číně se poprvé projevilo již před několika lety, kdy jeho značka Audi přišla o vedoucí místo na čínském trhu s luxusními automobily. Zklamání přineslo také loňské uvedení elektrického sportovně-užitkového vozu ID.4 na čínský trh. Podle některý analytiků je tento vůz na čínské poměry příliš velký, píše WSJ.
Bývalý koncernový šéf Diess v reakci na slabý prodej vozů ID.4 provedl změny ve vedení čínských aktivit. V srpnu dostal za úkol zajistit oživení těchto aktivit Ralf Brandstätter, který stál dříve v čele vlajkové značky VW. Po slabém začátku roku se prodej koncernu v Číně ve třetím čtvrtletí zvýšil o 26 procent. Vzestup zaznamenal i prodej vozů ID.4 a dalších elektromobilů z koncernu Volkswagen, stále však zaostává za konkurencí, píše WSJ.
Volkswagen má v Číně problémy mimo jiné s přilákáním mladších zákazníků, kteří mají zájem o čistě elektrické vozy vybavené moderními technologiemi, například pokročilými systémy hlasového ovládání. Mnozí čínští spotřebitelé se podle průzkumů domnívají, že technologie v masově vyráběných elektromobilech firmy Volkswagen nejsou tak dobré jako ve vozech domácích značek.
Ve snaze o snížení náskoku konkurence investovala softwarová divize Volkswagenu miliardu dolarů (přes 23 miliard Kč) do čínské technologické společnosti Horizon Robotics. Vynaložila rovněž 1,3 miliardy eur (zhruba 32 miliard Kč) na 60procentní podíl v jejich společném podniku.
"Pro své zákazníky v západním a východním světě potřebujeme různé ekosystémy," uvedl minulý měsíc Blume. "A když se podíváte na Čínu, jsou očekávání zcela odlišná, zejména ze strany mladších zákazníků. Jsou velmi zaměření na technologie," dodal Blume.
25. září 2023 10:48
Související

Odvolací soud odmítl žalobu kvůli aféře dieselgate

Volkswagen končí v Rusku, prodá tamní aktiva společnosti Avilon
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 2 minutami

V Benátkách se zřítil autobus z nadjezdu, mrtvých jsou nejméně dvě desítky
před 11 minutami

Ázerbájdžánské jednotky zadržely čtyři bývalé lídry Náhorního Karabachu
před 40 minutami

Nehodu na Strakonicku nepřežili zaměstnanci železnice. Na trati pracovali
před 42 minutami

Fico onemocněl těžkou chřipkou. Šanci na koalici zatím stále nemá jistou
před 2 hodinami

Florida popravila muže, který v roce 1996 zabil 2 ženy. Potkal je v barech
před 2 hodinami

Počasí ještě bude teplé. Po ochlazení teploty během víkendu opět stoupnou
před 3 hodinami

Střelba v nákupním centru v Bangkoku: Čtrnáctiletý mladík zastřelil dva lidi a pět dalších zranil
před 5 hodinami

Západu dochází munice, kterou by mohl dát Ukrajině, varují úředníci
před 5 hodinami

Rusko tvrdí, že poblíž Krymu sestřelilo ukrajinskou raketu Neptun
před 6 hodinami

USA udělily vůbec první pokutu za vesmírný odpad
před 6 hodinami

Co bude dál? Dočasným předsedou Sněmovny byl jmenován poslanec Patrick McHenry
Aktualizováno včera

Republikánští rebelové poprvé v americké historii odvolali svého šéfa Sněmovny reprezentantů
včera

Nechají republikání padnout Ukrajinu? Podle Kirbyho budou americké zdroje na vojenskou pomoc vyčerpány během "měsíců"
včera

Rusko se vrací o 30 let zpátky. Cenzura internetu dostává nový rozměr. Chce zablokovat i VPN
včera

Polský skandál s vydáváním víz bobtná. Vysvětlení požaduje i Evropská komise
včera

V Česku začíná období chřipek a covidu-19. Je nejvhodnější doba na očkování
včera

Nobelovu cenu za fyziku dostali tři vědci za výzkum elektronů
včera

Arménský parlament schválil přistoupení k ICC, navzdory ruskému odporu
včera

Větrné počasí v Česku. Meteorologická výstraha se týká téměř celé země
včera
V 94 letech zemřel bývalý ředitel Komerční banky a senátor ODS Richard Salzmann
V pondělí zemřel ve věku 94 let bankéř Richard Salzmann, někdejší generální ředitel Komerční banky a senátor za ODS. Uvedl to server Lidovky.cz.
Zdroj: Libor Novák