Německý automobilový koncern Volkswagen ztrácí podíl na čínském trhu ve prospěch místních výrobců automobilů. Čína je největším trhem koncernu a pokles podílu představuje jednu z nejobtížnějších výzev pro nového koncernového šéfa Olivera Bloomeho. Píše o tom dnes list The Wall Street Journal (WSJ) na svých internetových stránkách.
Volkswagen svůj letošní podíl na čínském trhu navzdory určitému růstu prodeje v posledních měsících odhaduje na zhruba 16 procent. To podle údajů výzkumné skupiny Jato Dynamics představuje téměř pětinový pokles od roku 2019, kdy se podíl pohyboval kolem 20 procent. Volkswagen má na čínském automobilovém trhu největší podíl za zahraničních výrobců. Vlastní značky, které jsou v Číně populární, jako jsou VW, Škoda, Porsche, Audi a Bentley, upozorňuje WSJ.
Blume se do čela koncernu postavil letos v září. Kromě poklesu tržního podílu v Číně musí řešit také rostoucí náklady na energie, přetrvávající problémy v dodavatelském řetězci a zpoždění ve vývoji vlastního softwaru, která narušila harmonogram uvádění nových modelů na trh. Čína je však už dlouhou dobu důležitým zdrojem příjmů podniku, a proto je pokles podílu na čínském trhu obzvlášť znepokojivý, píše WSJ.
V loňském roce se Čína podílela 37 procenty na prodeji nových vozů koncernu a 15 procenty na jeho hrubém zisku z aktivit zaměřených na osobní automobily. Volkswagen v Číně provozuje 40 výrobních závodů, a to buď sám, nebo prostřednictvím společných podniků. Bývalý koncernový šéf Herbert Diess v minulosti dokonce hovořil o Volkswagenu jako o čínské společnosti.
Podle výzkumného institutu Rhodium Group byl Volkswagen v loňském roce největším zahraničním investorem v Číně. "Čína má pro Volkswagen zcela zásadní význam a zároveň pro tento podnik představuje největší riziko," uvedl odborník institutu Rhodium na vztahy mezi Evropou a Čínou Noah Barkin.
Kromě čínských konkurentů podkopává pozici Volkswagenu v Číně rovněž americký výrobce elektromobilů Tesla. Podíl Tesly na celém čínském automobilovém trhu podle skupiny Jato Dynamics činí pouze 2,2 procenta. Na čínském trhu se samotnými elektromobily však loni podle výzkumné skupiny ev-volumes.com dosahoval 11,6 procenta, zatímco podíl Volkswagenu činil pouze 3,5 procenta. Podle průzkumu společnosti Bernstein Research řada kupců elektromobilů v Číně považuje vozy firmy Tesla za sofistikovanější a atraktivnější než automobily Volkswagenu. Volkswagen nyní v prodeji elektromobilů v Číně zaostává také za čínskými značkami, jako jsou BYD, Geely a Dongfeng Motor.
Oslabování pozice koncernu Volkswagen v Číně se poprvé projevilo již před několika lety, kdy jeho značka Audi přišla o vedoucí místo na čínském trhu s luxusními automobily. Zklamání přineslo také loňské uvedení elektrického sportovně-užitkového vozu ID.4 na čínský trh. Podle některý analytiků je tento vůz na čínské poměry příliš velký, píše WSJ.
Bývalý koncernový šéf Diess v reakci na slabý prodej vozů ID.4 provedl změny ve vedení čínských aktivit. V srpnu dostal za úkol zajistit oživení těchto aktivit Ralf Brandstätter, který stál dříve v čele vlajkové značky VW. Po slabém začátku roku se prodej koncernu v Číně ve třetím čtvrtletí zvýšil o 26 procent. Vzestup zaznamenal i prodej vozů ID.4 a dalších elektromobilů z koncernu Volkswagen, stále však zaostává za konkurencí, píše WSJ.
Volkswagen má v Číně problémy mimo jiné s přilákáním mladších zákazníků, kteří mají zájem o čistě elektrické vozy vybavené moderními technologiemi, například pokročilými systémy hlasového ovládání. Mnozí čínští spotřebitelé se podle průzkumů domnívají, že technologie v masově vyráběných elektromobilech firmy Volkswagen nejsou tak dobré jako ve vozech domácích značek.
Ve snaze o snížení náskoku konkurence investovala softwarová divize Volkswagenu miliardu dolarů (přes 23 miliard Kč) do čínské technologické společnosti Horizon Robotics. Vynaložila rovněž 1,3 miliardy eur (zhruba 32 miliard Kč) na 60procentní podíl v jejich společném podniku.
"Pro své zákazníky v západním a východním světě potřebujeme různé ekosystémy," uvedl minulý měsíc Blume. "A když se podíváte na Čínu, jsou očekávání zcela odlišná, zejména ze strany mladších zákazníků. Jsou velmi zaměření na technologie," dodal Blume.
Související
Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny
Volkswagen je v krizi, bude propouštět a zavírat závody. Německá vláda spěchá na pomoc
Aktuálně se děje
včera
Rumunsko a Bulharsko vstoupily do Schengenského prostoru. Mohlo být načasování ještě horší?
včera
Hrozba pro americkou demokracii? Trumpův plán může podkopat celý právní systém
včera
Ještě není prezidentem, přesto je Donald Trump mocnější než kdy dřív
včera
Justin Trudeau odchází. 10 let byl zárukou politické stability
včera
Politický otřes v Kanadě: Justin Trudeau rezignuje na všechny funkce
včera
Největší západní výzvou pro Evropu paradoxně nemusí být Trump
včera
Schodek státního rozpočtu za rok 2024 klesl na 271,4 miliardy korun
včera
Těžké ztráty severokorejských vojáků v Kursku: Ukrajina hlásí stovky mrtvých
včera
Premiér Justin Trudeau končí? Kanada očekává rezignaci každou minutou
včera
Počasí: Trápení s ledovkou nekončí. Platí nová výstraha
včera
Počasí jaké USA nepamatují. Spojené státy čelí masivní zimní bouři
včera
Kuleba navrhnul, jak dosáhnout dlouhodobého míru na Ukrajině. Rusku se jeho nápad líbit nebude
včera
Krejčíková bude chybět na Australian Open. Wimbledonskou vítězku trápí zranění zad
včera
Fico se chce mstít Ukrajině na uprchlících
včera
Kyjev: Rusko dostává to, co si zaslouží
včera
Zlatým glóbům kraloval energický transgender muzikál Emilia Pérez a architektonická freska Brutalista
včera
Předpověď počasí na týden. Fronty se budou střídat, přijde změna
5. ledna 2025 21:58
Návrat Meghan na Instagram. Vévodkyně stanovila jasné hranice
5. ledna 2025 21:06
Novinka na lavičce fotbalového Slovácka. Asistentem trenéra Smetany se stal Polách
5. ledna 2025 20:00