RECENZE – Podle Klimta nejkrásnější dívka ve Vídni, monstrum podle Theodora Adorna. Divadlo Husa na provázku zahájilo sezónu příběhem o vášnivé múze umělců, Almě Mahler-Werfel. Inscenace v režii Gabriely Ženaté „Alma. Amoroso presto“ si zakládá na silných hereckých výkonech, děj však trpí přílišným krácením a málo rozvinutým příběhem.
Příběh o Almě Mahler-Werfel, rozporuplné ženě, která se stala milenkou a manželkou několika mimořádných evropských umělců, je v Divadle Husa na provázku zarámován přípravou interview už téměř osmdesátileté Almy s reportérem rakouského rozhlasu. Alma se vrací v myšlenkách do minulosti a vzpomíná na svůj život, přeplněný milostnými aférami.
Alma, která se sama snažila komponovat, si vzala o dvacet let staršího nemocného Gustava Mahlera. Jejich dcera Marie zemřela v pěti letech a druhá dcera Anna byla jediným dítětem, které Almě zůstalo. Mladá žena se z neuspokojivého manželství utíkala k divoké aféře s Walterem Gropiem, po Mahlerově smrti zase propadla vášnivému malíři Oskaru Kokoschkovi.
Hra brněnského rodáka Jiřího Orta má charakter osobního portrétu této zvláštní ženy, která mohla být múzou, ale i vypočítavou potvorou. Inscenátoři počítají s poučeným divákem a rychlý spád hry nezpomalují žádným vysvětlováním. Výborně se zde pracuje se zdvojenou postavu titulní hrdinky, kterou hrají dvě herečky – starší Ivana Hloužková a mladší Tereza Marečková. Hloužková zde figuruje více jako vypravěčka, často se však protagonistky pohybují paralelně nebo na sebe plynule navazují.
Obě zmíněné herečky jsou nadto výborně obsazeny. Teprve jednadvacetiletá Marečková nepřestává s každou novou rolí překvapovat svým talentem. Tentokrát dokázala velmi věrohodně ztvárnit právě onu vášnivost a živočišnost hlavní hrdinky, které propadlo tolik mužů. Ivana Hloužková pak zdůraznila spíše polohu vypočítavosti, kvůli níž je divák nucen přemýšlet, jaké tedy byly Alminy pravé úmysly, když významné umělce sváděla.
Nelehkou úlohu měl Dalibor Buš, který ztvárnil všech pět mužů v životě Almy Mahler. Buš dokázal pouhými gesty, polohou těla a intonací hlasu bleskově odlišit mužské postavy a nepotřeboval k tomu pomoc změnou kostýmu ani jinými prostředky.
Sled milostných afér, neštěstí potratu a jiných rodinných utrpení je bohužel natolik rychlý, že si divák ani nestačí uvědomit váhu životních událostí hrdinky. Například dějová linka Alminy dcery Anny, která se v sedmnácti letech provdala, aby mohla utéct ze stínu své matky, a později se pokusila o sebevraždu, v inscenaci téměř zanikne.
Inscenace "Alma. Amoroso presto" zaujme především svojí intimní atmosférou a hereckými výkony. Přes silný potenciál příběhu však v divákovi zůstavá pouze základní dojem Alminy vášnivosti, nic hlubšího bohužel nezanechá.
Celkové hodnocení: 70%
Divadlo Husa na provázkuJiří Ort: Alma. Amoroso prestoPremiéra: 9. září 2016 (recenze psána z reprízy 3. října 2016)Režie: Gabriela ŽenatáScéna: Jitka FleislebrHudba: Robin SchenkObsazení: Tereza Marečková (Alma I. / Loutka Almy), Ivana Hloužková (Alma II.), Dalibor Buš (Gustav Mahler / Walter Gropius / Oskar Kokoschka / Franz Werfel / Johannes Hollnsteiner), Isabela Bencová (Anna Mahlerová, Almina dcera / slečna Hermína Moosová), Pavlína Vaňková (Ida Gebauerová, Almina přítelkyně)
Související
"Ambasáda" nezávislé běloruské kultury v Brně pošle dopisy vězňům, jeden napsal Vystrčil
Recenze: Brněnský Don Quijote se obešel bez hlavních postav příběhu
Divadlo Husa na provázku , recenze , Divadla
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 24 minutami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 52 minutami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 1 hodinou
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 1 hodinou
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 2 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 3 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 4 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 4 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 5 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 5 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 6 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 7 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 8 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Belgický premiér Bart De Wever prohlásil, že je "naprostá iluze" věřit, že by Rusko mohlo ve válce na Ukrajině prohrát. Jeho nedávné komentáře, které odhalují hluboké neshody mezi evropskými lídry, zazněly v pondělí na akci deníku La Libre. Premiér si stěžoval na "neuvěřitelný" tlak ohledně otázky využití zmrazených ruských aktiv.
Zdroj: Libor Novák