RECENZE: Mravně nezávadný hrdina Limonádový Joe ožívá v novém pojetí v Městském divadle Brno

RECENZE – Městské divadlo Brno uvedlo na Hudební scéně známou muzikálovou parodii o čestném pistolníkovi, který místo whisky pije limonádu. Inscenační tým v čele s režisérem Petrem Gazdíkem se rozhodl nejít cestou přepisu slavného filmu, ale inspiroval se mnoha verzemi této slavné komedie.

Vznik čestného pistolníka s širokým úsměvem a jeho honby za kakaovou skvrnou velikosti mexického dolaru má na svědomí český novinář, výtvarník a spisovatel Jiří Brdečka. Historie postavy Limonádového Joea vedla od povídek v novinách přes několik divadelních verzí až ke slavnému filmu z roku 1964. Filmové zpracování Oldřicha Lipského příběh proslavil natolik, že snad není potřeba blíže představovat děj.

„Ta rozkoš dýchat střelný prach..."

Hlášky a písně ze slavného filmu zlidověly natolik, že se divák neubrání srovnávání při sledování divadelní verze. Režisér Petr Gazdík se v Městském divadle Brno však rozhodl nejít cestou přepisu slavné filmové adaptace, ale inspiroval se různými verzemi tohoto příběhu. V inscenaci tedy zazní kromě známých hitů, jako je například Whisky to je moje gusto, i docela velké množství nových písní. Divák tedy nesleduje to, co už tolikrát viděl v televizi, ale dílo naprosto nové. To také považuji za největší přínos brněnského zpracování.

Inscenace dále obsahuje několik zajímavých režijních nápadů. Inscenátoři například oddělili dialogy od vnitřních monologů či komentářů, které postavy v modrém světle a za štronza ostatních pronášejí do publika. Toto poutavé řešení pomáhá tvořit parodickou atmosféru. Škoda jen, že v jednom místě byl porušen princip a stejná situace byla použita i pro dialog.

Limonádový Joe v MdB vyniká výtvarným řešením. S přiznanou divadelností a lehce parodicky přehnaně formuje sugestivní westernové prostředí, především vizuál salonu je velmi působivý. Efektní svět Divokého západu dotváří úchvatné kostýmy Elišky Ondráčkové, z nichž je nutné zmínit aspoň kostýmy Tornado Lou nebo okouzlující černobílé šaty tanečnic. Vynalézavě byla použita i v MdB často nadužívaná projekce. Tentokrát důmyslně dotvořila například Joeovo vyprávění o svém osudu v dětství.

Mravně nezávadný hrdina a nevinné arizonské poupě

Do titulní role byl vhodně obsazen Kristian Pekar, jemuž role přihlouplého hezounka sedne typově na výbornou. Překvapením večera však byla Sára Milfajtová v roli krásné Winnifred. Půvabná Milfajtová dodala postavě naivní dívky větší hloubku a díky hereckému výkonu mladé herečky nebyla její Winnifred až tak naivní a hloupoučká, jak ji známe z podání Olgy Schoberové. Milfajtová nadto nadchla příjemným pěveckým projevem.

Příhodně je obsazena i Ivana Vaňková jako „arizonská pěnice" Tornado Lou, která baví jak ve scénách s doprovodem company, vystačí si ale i sama na jevišti při písni Mé zvlhlé rty. Ďábelský Horác v podání Viktora Skály je na „záporáka" možná někdy až moc velký elegán, přesto přesvědčil. Velmi působivý je například jeho výstup s písní Včera řek mi o ní doktor s přispěním tanečnic a důmyslné stínohry za zadním prospektem scény.

Přestože Limonádový Joe má být parodií, brněnská inscenace je často v tomto směru málo vyostřená. Známé hlášky, kterými je i scénář k této verzi napěchovaný, jsou sice vtipné samy o sobě, častokrát jim však schází údernost. Našlo se ale i několik scén, které byly provedeny ve stylu parodie, tak jak by měla vypadat. Například spřádání ďábelského plánu tří pistolníků v baru o únosu Joea byla velmi vtipně řešena zpomaleným pohybem, který ještě utvrdil příchod Dakoty Kida (Daniel Rymeš) neustále hledajícího Buffalo Billa. Vrcholem parodie pak byla závěrečná střílečka a následné důvtipné řešení smrtí za vtipných komentářů umírajících postav.

Přes pár nedostatků je Limonádový Joe Městského divadla Brno zábavná podívaná, určená především pro ty, co si chtějí v divadle odpočinout a pobavit se. Divák není ochuzen o žádné své oblíbené hity ani hlášky z filmu, nadto může odejít obohacen o neznámé písně a nové pojetí známého muzikálu.

Celkové hodnocení: 80%

Jiří Brdečka, Jan Rychlík, Vlastimil Hála: Limonádový Joe (aneb Koňská opera)Premiéra: 22. října 2016 (recenze psána z reprízy 26. října 2016)Režie: Petr GazdíkKostýmy: Eliška OndráčkováDramaturg: Klára LatzkováScéna: Petr HloušekHudební nastudování: Dan Kalousek, Ema MikeškováSbormistr: Ema Mikešková, Karel ŠkarkaChoreografie: Lucie HolánkováObsazení: Lukáš Janota / Kristian Pekar (Limonádový Joe), Jan Apolenář / Alan Novotný / Viktor Skála (Horác), Jakub Zedníček / Lukáš Vlček (Doug), Martin Havelka / Ladislav Kolář (Abe Honesty), Sára Milfajtová / Ivana Odehnalová (Winnifred), Jana Musilová / Ivana Vaňková (Tornado Lou), Daniel Rymeš / Ondřej Studénka (Dakota Kid), Radek Novotný / Robert Rozsochatecký (Mexiko Kid), Zdeněk Bureš / Tomáš Sagher (Grimpo), Lukáš Kučera (Barman) + company