Brno – Divadlo U stolu uvede podle mnohých nejlepší hru britského dramatika Harolda Pintera Návrat domů. Drama nositele Nobelovy ceny za literaturu nabízí šest výrazných hereckých příležitostí a je plná nečekaných zvratů. Vůbec první brněnské uvedení této hry uvidíme v režii Lukáše Kopeckého.
Hra Návrat domů z roku 1964 britského nositele Nobelovy ceny z literaturu Harolda Pintera je psaná pro šest postav. Drama je plné nečekaných zvratů a podle tvůrců inscenace v Divadle U stolu je „kafkovsky vyklouben a bestiálně pravdivá“. V Brně bude tato „komedie hrozby“, jak ji sám autor označil, uvedena vůbec poprvé. Rodinnou grotesku o návratu k vlastním kořenům uvede Divadlo U stolu v provedení mladého režiséra Lukáše Kopeckého.
Harold Pinter hru napsal za šest týdnů, které strávil v přímořském městě Worthing. Premiéru měla v roce 1965 v Londýně v režii Petera Halla a roli Ruth zde ztvárnila Pinterova tehdejší manželka Vivien Merchant. Po své americké premiéře o dva roky později hra získala prestižní divadelní cenu Tony Award v kategorii hra roku. Proslavil ji také stejnojmenný film z roku 1973.
Akademik Teddy se po letech vrací domů z Ameriky a chce otci a bratrům představit svou ženu Ruth i svůj úspěšný život, který si v Americe vybudoval. Návštěva se však zvrtne, přestože je Teddy přesvědčený, že je dost silný na to, aby návrat domů ustál. Agrese roste, v rodině panují skryté zápasy na život a na smrt a Teddy zjišťuje, že uvízl v pasti.
Pinterova hra slibuje šestici výrazných hereckých příležitostí. V inscenaci Divadla U stolu uvidíme Františka Nedbala, Michala Bumbálka, Jana Lepšíka, Martina Mihála, Jiřího M. Valůška a Terezu Groszmannovou.
„Byl bych rád, kdyby náš Návrat domů byl hereckým divadlem v pravém slova smyslu. Harold Pinter byl v různých etapách svého života sám hercem a pro herce psát uměl. Našim cílem bylo těch šesti skvostných hereckých příležitostí, které jeho text nabízí, maximálně využít a následně rozvinout to, co je v něm stále aktuální,“ říká režisér Lukáš Kopecký v tiskové zprávě.
„Návrat do rodného domu je situace, kterou zná každý z nás. Nejde jen o vstup do prostoru vlastního dětství, ale často také o více či méně tvrdý střet s vlastními kořeny, s částí sebe sama. Pinter tuto obecnou lidskou zkušenost ve svém Návratu domů žene do podivně vykloubených, absurdních situací, ve kterých se však navzdory jejich absurditě i po více než padesáti letech od jeho světové premiéry poznáváme,“ dodává dramaturg Martin Sládeček.
Výraznou roli při volbě textu sehrál i prostor Divadla U stolu. „Vše se odehrává na velmi malém, zhuštěném prostoru, kde jsou si postavy neskutečně blízko. Před konfrontací s členy vlastní rodiny tu nelze uniknout, je nevyhnutelná a intenzivní. Překvapivý děj Pinterovy hry pak vtahuje i diváka, a to stejně neúprosně, jako vtahuje akademika Teddyho jeho vlastní rodina,“ vysvětluje Kopecký.
Významnou součástí scénografie, kterou vytvořila Veronika Watzková, je televizor: „Televize je důležitým činitelem při proměně této rodiny ze severního Londýna ve smečku, takovým novodobým ohništěm, kolem kterého se její členové shromažďují. Boj o ovladač je přitom bojem o žezlo, o pozici vůdce smečky,“ dodává Kopecký.
Premiéra inscenace Návrat domů se koná 11. května 2017 v 17 hodin v Divadle U stolu v Brně. Nejbližší reprízy se uskuteční 14. a 27. května od 19.30 hodin tamtéž.
Související
Herec Městského divadla Brno, Viktor Skála, slaví půlstoletí
Divadlo U stolu spojí Dona Juana s Faustem v jedné inscenaci
Divadlo U stolu , Divadla , Lukáš Kopecký (režisér) , kultura , premiéry
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 2 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 3 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 5 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek