Brno - Premiérou Ibsenovy hry Eyolf HaDivadlo otevře sezónu s titulem Věčný návrat - Krize budoucnosti. Inscenace v režii Ivana Buraje přinese téma rozpadu snů o funknčí rodině a kontrastů mezi vrstvami obyvatel.
Brněnské HaDivadlo uvede nepříliš známé drama Henrika Ibsena Eyolf v režii uměleckého šéfa Ivana Buraje. Premiérou otevře sezónu s titulem Věčný návrat - Krize budoucnosti. Současná intepretace norské hry přinese témata rozpadu snů a fantasmat o funkční rodině, kontrastů mezi vrstvami obyvatel – blízkého a distancovaného, a zásahů metaforických živlů Nicoty definovaných chladem severské pobřežní periférie, v níž se psychologická očistná tragédie odehrává.
Ibsen se ve hře vyrovnává s osobními tóny tvůrčích pochyb i představ o tragédii, která může šťastnou, zaopatřenou rodinu ve vteřině postihnout a zcela rozložit. Dítě Eyolfek, postižený úrazem z raného věku, je opečovávaným jediným potomkem Alfréda a Rity, i nevlastní tety Asty, o níž se uchází místní podnikatel, stavitel silnic Borgheim. Jednoho dne, po otcově návratu z hor, ovšem „do reality pronikne přízrak“ v podobě poustevnice Krysařky a z noční můry se vynoří zpráva, že malý Eyolf padl z útesu do fjordu a utopil se. Pro rodiče a pozůstalé tak rázem vzniká mučivá trhlina, jak se s temnou událostí vyrovnat.
Burajovo pojetí bude pojednávat především o otázkách osobní zodpovědnosti a hrozby cynického přehlížení, které může souviset jak s navyklým klidem dosažené úspěšné kariéry, tak i pozicí izolovaného, cynického ego-sebezpytování a sebetrýznění.
„Jde o rozhlédnutí, jakkoli ztěžklé, kolem sebe: do prostoru, mimo vyčleněné horizonty vlastního domu, uzavřené společnosti, zapouzdřené bubliny. Apelem současného umělce-intelektuála, jakým je i Alfréd Allmers,hlavní postava hry, je tyto bariéry odhodit, uvidět druhého, a pomoci. Nebo aspoň najít v sobě tu možnost. Tímto obrazem naše inscenace končí – nebo lépe řečeno, otevírá se příštímu, jako významově neuzavřená…“, říká dramaturg Matěj Nytra v tiskové zprávě.
Kromě členů souboru HaDivadla Lucie Andělové, Agáty Kryštůfkové, Jiřího M. Valůška a Marie Ludvíkové, se v inscenaci představí také host Matěj Nechvátal a osmiletý vnuk Ludvíkové, Antonín Šitavanc. Premiéra se koná 16. listopadu 2017 v HaDivadle v Brně.
Související
"Ambasáda" nezávislé běloruské kultury v Brně pošle dopisy vězňům, jeden napsal Vystrčil
Brněnští divadelníci jsou unavení ze změn, pomáhají si navzájem
HaDivadlo , Divadlo HaDivadlo , kultura , Divadla , premiéry
Aktuálně se děje
včera
Trump naznačil, zdali by tentokrát uznal porážku ve volbách s Bidenem
včera
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
včera
NATO se snaží čelit ruské hybridní válce. Moskva cílí i na Česko
včera
V ZOO Praha se narodil orangutan. Mládě se má čile k světu
včera
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
včera
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
včera
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
včera
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
včera
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
včera
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
včera
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
včera
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
včera
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
včera
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
včera
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
včera
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
včera
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
včera
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
včera
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno včera
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
Rusko v moskevském památníku s názvem Park vítězství odhalilo novou venkovní expozici, která však nemá nic společného s vítězstvím ve druhé světové válce, které se zde obvykle slaví. Pro veřejnost jsou zde vystavena vojenská vozidla a technika západních armád, která byla ukořistěna ruskou armádou ve válce na Ukrajině, kterou Rusko způsobilo. Tyto válečné trofeje slouží jako demonstrace síly a Rusko se rozhodlo je zde prezentovat veřejnosti.
Zdroj: Radek Novotný