RECENZE: Padesátka má mnoho významů a ... takovej horskej humor

Recenze - Máte otce horala, posedlého Jizerskou padesátkou, vás přitom zajímají docela jiné padesátky, navíc se dozvíte, že váš život je najednou plný zvratů a nových příbuzných. To by položilo mnohem tvrdšího jedince.

Mnoho z vás si jistě vzpomene na úspěšné Snowboarďáky. Před jedenácti lety válcovali národ Vojta Kotek s Jirkou Mádlem a lámali dívčí srdce a divácké rekordy za pochodu. Od té doby utekl nějaký čas a oba tehdy rozverní mladíci dospěli do nových rolí - režisérských. Jiří Mádl vystřihl povedený film Pojedeme k moři, Vojtěch Kotek se vydal do prostředí, které by mu mělo být důvěrně známé.

(zdroj: Bontonfilm)

Pavka Bulán je zarytým horalem. Tak důsledným, že i jeho potomek Jura se musel narodit na Sněžce, aby zapadl do odpovídajícího prostředí. Leč chtít a mít je rozdíl - synek se nepovedl a místo aby konečně jednou pokořil Jizerskou padesátku, poráží spolehlivě jiné "padesátky", nejčastěji v lesním krmelci, čímž přivádí k nepříčetnosti hajného Kunu. To Jan Hilský, elegantní podnikatel v patách se svou poněkud excentrickou matkou, je jiný kádr. Ve stopě mu to jde a čas 3:15 vyrazí dech i ostřílenému Pavkovi. Tihle dva se setkají při Janově zvláštní misi: kráčí na Albertovku v mlze a nepříznivém počasí, protože chce konečně potkat svého otce. Matka totiž v roce 1977 při horské oslavě v podniku zvaném Labužník podlehla svodům jistého Bédi Famfulíka a ačkoliv měl být tento spolehlivě neplodný, osud velel jinak. Jenže Honzova matka si ještě navíc zavěštila a kus uhlí pod hrníčkem znamená smrt, takže hysterická dáma vyráží zachraňovat svého syna, kterému dle jejího názoru hrozí nebezpečí. Na horách je tím pádem plno osob, jejichž cesty se postupně sbližují do propletených uzlů. 

Syn a matka Hilských - začíná hledání otce (zdroj: Bontonfilm)

Film, postavený na divadelní hře, z níž si bere tři hlavní herecké protagonisty, se o něco více věnuje zmíněnému závodu, ale jeho stěžejní část se odehrává v horské chatě, kde úřadují otec a syn Bulánové. Tam se odkrývají různá tajemství a peripetie, od nichž odbíháme do historie staré čtyřiatřicet let (podstatná část děje spadá do roku 2014). Překvapivé situace, které místy upomínají na legendární Pytlákovu schovanku (1949) s fenomenální dvojicí Oldřich Nový - Hana Vítová, jsou kořeněny drsným horským humorem, který však (podobně jako v recenzovaném divadelním představení Zabít Johnnyho Glendenninga) nepůsobí samoúčelně a do koloritu zasněženého prostředí a otrlých mužů prostě zapadá. Nikdo nemůže chtít po vynálezci slavné močící Bulánovy rozdvojky, aby hovořil jako univerzitní profesor. Ostatně tvůrci si nechali pootevřená zadní vrátka a některé scény, hrozící nechvalně známým "vypípnutím", pro jistotu (a snad i možné televizní uvedení) natočili i v "jemnější" verzi. Jediným problémem se tak trochu stává čas, protože se v něm postupně víc a víc doluje a snaží se vytvořit ještě nějaká další vztahová kombinace. Naštěstí i díky omezenému počtu postav je tohle nebezpečí celkem úspěšně zažehnáno.

Je zcela zřejmé, že zmíněná trojice má hru řádně v krvi, čiší to z každé repliky a jejich trojjediný koncert nad gulášem i fotografiemi Jurových ženských "úlovků" patří mezi nejsilnější momenty Padesátky. Díky rozdílnosti jejich postav nemá smysl hledat toho, kdo převyšuje ostatní, stejně dobrý je Ondřej Pavelka svou zemitě zarputiou vírou v horský život, jehož nejlepším reprezentantem je jeho otec. "Zlomil hůlku a doběh' jedenáctej!" slýchá od něj Jura častěji, než by si přál. Právě Jakub Prachař, iniciátor celé hry, je zajímavým protikladem filmového otce, na jednu stranu dokáže prodat svou posedlost dámami v letech, nezapře ale ani zřejmou příchylnost k horám, v nichž byl zplozen i zrozen. Marek Taclík zpočátku zachovává městskou odtažitost, aby postupem času i on podlehl atmosféře. Proč se tak děje, toť záležitost, na kterou přijde divák o něco dříve než on sám.

Tak kterou dneska sbalím? ptá se Béďa Famfulík v roce 1977 (zdroj: Bontonfilm)

Další role mají tu nevýhodu, že jsou ve stínu dominantního tria, i když automobilově-potoková scéna Vilmy Cibulkové spolehlivě zabere. Překvapivě ale příliš nefungují retrozáběry, ani ne tak ztvárněním, tam se nedá vyčíst vlastně nic, jen jim chybí větši rozehranost. Letmo se tu také setkají oba snbowboarďáci Mádl s Kotkem, ačkoliv na sněhu si vůbec nezařádí. Když už je řeč o tomto filmu, všimněme si ještě další tváře - také Pavla Tomicová si v nich tehdy zahrála.  Apropós sníh - tvůrci na něj měli opravdu štěstí, jak tvrdil Kotek především díky tomu, že mu požehnal samotný vládce hor - Krakonoš, jen za ním museli nikoli do Jizerských hor, nýbrž do Krkonoš. Lahůdku nám přednese i Jiří Schmitzer, jehož Kuna je skutečně skvěle vystřiženým lesákem pomíjejícím čas i technické výdobytky. Nač také, když má psa a flintu.

Petr Kolečko, Tereza Voříšková, Vojtěch Kotek, Ondřej Pavelka a Jiří Schmitzer hovoří o Padesátce ve stylových úborech (zdroj: Robert Pavelka)

Je nesporné, že film, jehož rozpočet atakoval tři desítky milionů, provázela spousta historek, zejména jedna lechtivá scéna s akcentem na naše severní sousedy byla živě rozebíraná. Také cameo Lukáše Pavláska zavdalo žertovné spekulace, jak využít jeho enormní popularitu nabytou skrze StarDance. Nejen s ohledem na velmi svéráznou reklamu na finské ping-pongové stoly, ale především na prostředí se film vydá i do Finska, Norska a Dánska, jen je otázkou, zda zvukomalebné zpracování v češtině půjde přetransformovat třeba do finštiny. 

Leckdo bude chtít srovnávat režisérské projevy pánů Mádla a Kotka. Přimlouvám se, aby se od této praxe upustilo. Nejde jen o časový odstup, ale o samotnou látku a přístup. Spokojme se s tím, že v Padesátce najdeme hodně situací jako ze života vystřižených, hodně takových, které snad ani život přinést nemůže. Vedle souběžně uváděných Králů Hor a Bodu zlomu předkládá také další velmi příjemné záběry na přírodní scenérie, návrat do dob reálného socialismu, tady reprezentovaného především úchvatnými dívčími účesy a řvavě barevným ošacením. Naučí nás, že lze s jistým sarkasmem vtipkovat na témata neveselá a oblaží nás i tajemnou jednonohou lyžařkou. Že vám to celé přijde zmatené? O důvod víc se jít na Padesátku podívat.

Celkové hodnocení: 65 %

PADESÁTKAHrají: Jakub Prachař (Jura Bulán), Ondřej Pavelka (Pavka Bulán), Vilma Cibulková (matka Hilská), Marek Taclík (Jan Hilský), Jiří Schmitzer (hajný Kuna), Oldřich Kaiser (děd Bulán), Jiří Mádl (Béďa Famfulík), Vojtěch Kotek (mladý Pavka Bulán), Jaromír Dulava (rolbař Dulava), Kryštof Hádek (číšník u Labužníka), Tereza Voříšková (mladá Hilská), Hana Vagnerová, Eliška Křenková, Anna Linhartová

Scénář: Petr KolečkoKamera: Tomáš SyselHudba: Viliam Béreš, Patrik KarpentskiRežie: Vojtěch Kotek

ČR, 2015, 97 min., komedie, nevhodné do 12 letPremiéra: 24. 12. 2015 

Související

Scénárista Petr Kolečko označuje Padesátku jako ostřejší komedii Rozhovor

Padesátka je také o kostlivcích ve skříni

Praha - Film Vojty Kotka Padesátka, od jehož premiéry utekly necelé dva týdny a co do návštěvnosti slušně prohnal favorizovaný sedmý díl Hvězdných Válek, může vyvolávat různé reakce. Od nadšených po odmítavé.

Více souvisejících

film Padesátka recenze premiéry

Aktuálně se děje

před 51 minutami

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

před 1 hodinou

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 7 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 7 hodinami

Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson

Napětí mezi Ruskem a Západem po využití balistické střely s vícečetnou nezávisle manévrující hlavicí významně vzrostlo. Zatímco Kreml hrozí zemím, které pomáhají Ukrajině s obranou, mezinárodní společenství se snaží vzpamatovat ze samotného využití této zbraně.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy