Recenze - Máte otce horala, posedlého Jizerskou padesátkou, vás přitom zajímají docela jiné padesátky, navíc se dozvíte, že váš život je najednou plný zvratů a nových příbuzných. To by položilo mnohem tvrdšího jedince.
Mnoho z vás si jistě vzpomene na úspěšné Snowboarďáky. Před jedenácti lety válcovali národ Vojta Kotek s Jirkou Mádlem a lámali dívčí srdce a divácké rekordy za pochodu. Od té doby utekl nějaký čas a oba tehdy rozverní mladíci dospěli do nových rolí - režisérských. Jiří Mádl vystřihl povedený film Pojedeme k moři, Vojtěch Kotek se vydal do prostředí, které by mu mělo být důvěrně známé.
(zdroj: Bontonfilm)
Pavka Bulán je zarytým horalem. Tak důsledným, že i jeho potomek Jura se musel narodit na Sněžce, aby zapadl do odpovídajícího prostředí. Leč chtít a mít je rozdíl - synek se nepovedl a místo aby konečně jednou pokořil Jizerskou padesátku, poráží spolehlivě jiné "padesátky", nejčastěji v lesním krmelci, čímž přivádí k nepříčetnosti hajného Kunu. To Jan Hilský, elegantní podnikatel v patách se svou poněkud excentrickou matkou, je jiný kádr. Ve stopě mu to jde a čas 3:15 vyrazí dech i ostřílenému Pavkovi. Tihle dva se setkají při Janově zvláštní misi: kráčí na Albertovku v mlze a nepříznivém počasí, protože chce konečně potkat svého otce. Matka totiž v roce 1977 při horské oslavě v podniku zvaném Labužník podlehla svodům jistého Bédi Famfulíka a ačkoliv měl být tento spolehlivě neplodný, osud velel jinak. Jenže Honzova matka si ještě navíc zavěštila a kus uhlí pod hrníčkem znamená smrt, takže hysterická dáma vyráží zachraňovat svého syna, kterému dle jejího názoru hrozí nebezpečí. Na horách je tím pádem plno osob, jejichž cesty se postupně sbližují do propletených uzlů.
Syn a matka Hilských - začíná hledání otce (zdroj: Bontonfilm)
Film, postavený na divadelní hře, z níž si bere tři hlavní herecké protagonisty, se o něco více věnuje zmíněnému závodu, ale jeho stěžejní část se odehrává v horské chatě, kde úřadují otec a syn Bulánové. Tam se odkrývají různá tajemství a peripetie, od nichž odbíháme do historie staré čtyřiatřicet let (podstatná část děje spadá do roku 2014). Překvapivé situace, které místy upomínají na legendární Pytlákovu schovanku (1949) s fenomenální dvojicí Oldřich Nový - Hana Vítová, jsou kořeněny drsným horským humorem, který však (podobně jako v recenzovaném divadelním představení Zabít Johnnyho Glendenninga) nepůsobí samoúčelně a do koloritu zasněženého prostředí a otrlých mužů prostě zapadá. Nikdo nemůže chtít po vynálezci slavné močící Bulánovy rozdvojky, aby hovořil jako univerzitní profesor. Ostatně tvůrci si nechali pootevřená zadní vrátka a některé scény, hrozící nechvalně známým "vypípnutím", pro jistotu (a snad i možné televizní uvedení) natočili i v "jemnější" verzi. Jediným problémem se tak trochu stává čas, protože se v něm postupně víc a víc doluje a snaží se vytvořit ještě nějaká další vztahová kombinace. Naštěstí i díky omezenému počtu postav je tohle nebezpečí celkem úspěšně zažehnáno.
Je zcela zřejmé, že zmíněná trojice má hru řádně v krvi, čiší to z každé repliky a jejich trojjediný koncert nad gulášem i fotografiemi Jurových ženských "úlovků" patří mezi nejsilnější momenty Padesátky. Díky rozdílnosti jejich postav nemá smysl hledat toho, kdo převyšuje ostatní, stejně dobrý je Ondřej Pavelka svou zemitě zarputiou vírou v horský život, jehož nejlepším reprezentantem je jeho otec. "Zlomil hůlku a doběh' jedenáctej!" slýchá od něj Jura častěji, než by si přál. Právě Jakub Prachař, iniciátor celé hry, je zajímavým protikladem filmového otce, na jednu stranu dokáže prodat svou posedlost dámami v letech, nezapře ale ani zřejmou příchylnost k horám, v nichž byl zplozen i zrozen. Marek Taclík zpočátku zachovává městskou odtažitost, aby postupem času i on podlehl atmosféře. Proč se tak děje, toť záležitost, na kterou přijde divák o něco dříve než on sám.
Tak kterou dneska sbalím? ptá se Béďa Famfulík v roce 1977 (zdroj: Bontonfilm)
Další role mají tu nevýhodu, že jsou ve stínu dominantního tria, i když automobilově-potoková scéna Vilmy Cibulkové spolehlivě zabere. Překvapivě ale příliš nefungují retrozáběry, ani ne tak ztvárněním, tam se nedá vyčíst vlastně nic, jen jim chybí větši rozehranost. Letmo se tu také setkají oba snbowboarďáci Mádl s Kotkem, ačkoliv na sněhu si vůbec nezařádí. Když už je řeč o tomto filmu, všimněme si ještě další tváře - také Pavla Tomicová si v nich tehdy zahrála. Apropós sníh - tvůrci na něj měli opravdu štěstí, jak tvrdil Kotek především díky tomu, že mu požehnal samotný vládce hor - Krakonoš, jen za ním museli nikoli do Jizerských hor, nýbrž do Krkonoš. Lahůdku nám přednese i Jiří Schmitzer, jehož Kuna je skutečně skvěle vystřiženým lesákem pomíjejícím čas i technické výdobytky. Nač také, když má psa a flintu.
Petr Kolečko, Tereza Voříšková, Vojtěch Kotek, Ondřej Pavelka a Jiří Schmitzer hovoří o Padesátce ve stylových úborech (zdroj: Robert Pavelka)
Je nesporné, že film, jehož rozpočet atakoval tři desítky milionů, provázela spousta historek, zejména jedna lechtivá scéna s akcentem na naše severní sousedy byla živě rozebíraná. Také cameo Lukáše Pavláska zavdalo žertovné spekulace, jak využít jeho enormní popularitu nabytou skrze StarDance. Nejen s ohledem na velmi svéráznou reklamu na finské ping-pongové stoly, ale především na prostředí se film vydá i do Finska, Norska a Dánska, jen je otázkou, zda zvukomalebné zpracování v češtině půjde přetransformovat třeba do finštiny.
Leckdo bude chtít srovnávat režisérské projevy pánů Mádla a Kotka. Přimlouvám se, aby se od této praxe upustilo. Nejde jen o časový odstup, ale o samotnou látku a přístup. Spokojme se s tím, že v Padesátce najdeme hodně situací jako ze života vystřižených, hodně takových, které snad ani život přinést nemůže. Vedle souběžně uváděných Králů Hor a Bodu zlomu předkládá také další velmi příjemné záběry na přírodní scenérie, návrat do dob reálného socialismu, tady reprezentovaného především úchvatnými dívčími účesy a řvavě barevným ošacením. Naučí nás, že lze s jistým sarkasmem vtipkovat na témata neveselá a oblaží nás i tajemnou jednonohou lyžařkou. Že vám to celé přijde zmatené? O důvod víc se jít na Padesátku podívat.
Celkové hodnocení: 65 %
PADESÁTKAHrají: Jakub Prachař (Jura Bulán), Ondřej Pavelka (Pavka Bulán), Vilma Cibulková (matka Hilská), Marek Taclík (Jan Hilský), Jiří Schmitzer (hajný Kuna), Oldřich Kaiser (děd Bulán), Jiří Mádl (Béďa Famfulík), Vojtěch Kotek (mladý Pavka Bulán), Jaromír Dulava (rolbař Dulava), Kryštof Hádek (číšník u Labužníka), Tereza Voříšková (mladá Hilská), Hana Vagnerová, Eliška Křenková, Anna Linhartová
Scénář: Petr KolečkoKamera: Tomáš SyselHudba: Viliam Béreš, Patrik KarpentskiRežie: Vojtěch Kotek
ČR, 2015, 97 min., komedie, nevhodné do 12 letPremiéra: 24. 12. 2015
20. listopadu 2024 18:30
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
Související
Padesátka je také o kostlivcích ve skříni
film Padesátka , recenze , premiéry
Aktuálně se děje
před 51 minutami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 1 hodinou
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 1 hodinou
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 2 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 2 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 2 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 2 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 3 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 3 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 3 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 3 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 4 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 4 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 5 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 5 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 6 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 6 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 7 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 7 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 7 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
Napětí mezi Ruskem a Západem po využití balistické střely s vícečetnou nezávisle manévrující hlavicí významně vzrostlo. Zatímco Kreml hrozí zemím, které pomáhají Ukrajině s obranou, mezinárodní společenství se snaží vzpamatovat ze samotného využití této zbraně.
Zdroj: Jakub Jurek