RECENZE: Cesta napříč kontinenty s Captainem Americou pozvedne ducha marvelovské tvorby

Recenze - Přeplněné sály, spousta lidí v tričkách superhrdinů a velká očekávání, co přinese nový snímek Captain America: Občanská válka. Marvelovské komiksy a jejich filmové zpracování budí v poslední letech obrovskou vlnu obliby, studia vydělávají a točí další a další díly. Hrdinové se pak ztrácejí v mišmaši bezduchých “scifáren“, avšak nový Kapitán vnáší do celého chaosu řád a nečekané poselství.

Americký patriot Kapitán America je dokonalost sama, bere na svá bedra vedení týmu "vylepšených" a zachraňuje svět seč může. Ale jen do chvíle, než se v Lagosu semele nešťastný incident, při kterém Wanda omylem zabije několik lidí. Organizace spojených národů je na nohou a věc začne okamžitě řešit, což vnáší do celého filmu nezvykle silný politický kontext. Před celý tým Avengers proto postaví rozhodnutí o tom, že jejich činnost musí být kontrolována a pouze se svolením OSN vyrazí do akce.

Podobná myšlenka, která se objevila ve snímku Batman v Superman. Superhrdinové sice zachraňují svět, ale na úkor nevinných lidských životů. Jen s tím rozdílem, že Captain tuto myšlenku dokázal uchopit a precizně jí zpracovat. Hrdinové čelí hamletovskému úkolu, podepsat či nepodepsat smlouvu o kontrole nad jejich osudem. Rozpor na sebe nenechává dlouho čekat a tým se pod velkým tlakem rozdělí na dva tábory. Jeden pod vedením Tonyho Starka, který je tentokrát více v civilu než v obleku Iron Mana, a druhý v čele se Stevenem Rogersem, který "kapitánovský outfit" naopak sundá jen zřídka.

Všichni mají svojí pravdu, za kterou chtějí bojovat, a to nejen mezi sebou. K překvapení všech volí Stark cestu umírněnosti a dohledu a na jeho stranu se postaví Black Widow, War Machine, Black Panther a Vision. Proti nim se postaví Captain America, Winter Soldier, Falcon, Hawkeye a Wanda, kteří s dohledem státních orgánů nesouhlasí. Pozornost na sebe strhne verbování nových členů a na scénu vstoupí Spider-Man, který řeší dilema, zda-li psát domácí úkoly nebo jít zachránit svět, a vtipem sršící Ant-Man. Právě Spider-Man, či v tomto případě spíše „Spider-Boy", byl jedním z hlavních taháků filmu na dlouho proklamovaných trailerech. Jeho angažmá ve filmu je vítaným oživením série Avengers a Captaina America a díky jeho mladistvému věku a mentorství ze strany Tonyho Starka není o humorné scény nouze. Pokud však divák očekával klasického Petera Parkera, jak ho známe ze samostatných filmů, bude zřejmě zklamán.

Sešlost trochu matoucí, protože nejednoho diváka napadne, jestli sleduje Captaina Americu nebo Avengers, avšak příběh Captaina si svojí dějovou linii najde. Procestuje s divákem celý svět od Sibiře, přes Vídeň až po Bukurešť, vrátí se do minulosti a odhalí původ Zimních válečníků, kterých se objeví více, než je zdrávo. A aby to všichni neměli tak jednoduché, příběh okoření zprvu nenápadný zlosyn, který dá ději zajímavé rozuzlení.

Jak už bylo řečeno, divák bude mít pocit, že na plátně vidí spíše Avengers než Captaina Americu, tomu ostatně odpovídají i herecké výkony. Chris Evans se svou kamennou tváří jako vždy předvádí roli Kena, jen s tím rozdílem, že tentokrát se na obzoru objeví i Barbie. Není tedy s podivem, že ho na celé čáře zastoupí Robert Downey Jr., který nálepku Iron Mana jen těžko sundá, ale svými hláškami opět bude bavit diváky. Větší prostor v týmu také dostane Paul Bettany jako Vision a Elizabeth Olsen jako Wanda, kteří si vypěstují silné pouto spojující vyvržence. Scarlett Johansson opět nezklame svými akrobatickými výkony a k vidění je také Hobit Martin Freeman. Samozřejmě nebude chybět ani hlava všech komiksů Stan Lee.

Bratři Russoové dali dohromady scénář, který nabídne propracovanou filozofii dobra a zla, či v tomto případě spíše dobra a dobra, jejichž morální kredit závisí na posouzení diváků. Ve výsledku se může zdát, že ani jedno „dobro" není ve skutečnosti dobrem a příměs odplaty, pomsty, a touhy po spravedlnosti dodává snímku nečekaný nádech obráceného Zaklínače hlásícího se k myšlence, že „Zlo je zlo, menší, větší, všechno jedno." Civil War divákům ukáže druhou stránku věci, a sice, že ani v případě správného počínání z podstaty „hodných" superhrdinů není tak jednoznačné určit, kdo bojuje za větší dobro. Divák si jednoduše bude muset vybrat, a pokud ho k tomu nedonutí výrazný podtext celého filmu, závěrečná bitva rozhodně. Vítěz totiž může být jen jeden, i když otázkou je, kdo vlastně Občanskou válku ve skutečnosti vyhrál.

Film nemá nouzi o překvapivé zvraty a akční bojové scény, mezi kterými nechybí ani souboj Kapitána s vrtulníkem. Důležité je, že hrdinové během svých bojů nezapomínají sebe a diváka ujišťovat o tom, že i přes rány pěstí jsou stále přátelé. Snímek také dává prostor i ostatním hrdinům pro jejich rodinná pouta, což opět svádí spíše k Avengerům, ale všechno se nakonec spojí v symbióze, která Captaina Americu vyzdvihne na vrchol marvelovského vesmíru.

Celkové hodnocení: 85%

CAPTAIN AMERICA: OBČANSKÁ VÁLKA

Akční / Dobrodružný / Sci-FiUSA, 2016, 148 min

Režie: Anthony Russo, Joe RussoPředloha: Jack Kirby (komiks), Joe Simon (komiks)Scénář: Christopher Markus, Stephen McFeelyKamera: Trent OpalochHudba: Henry JackmanHrají: Chris Evans, Robert Downey Jr., Scarlett Johansson, Sebastian Stan, Anthony Mackie, Don Cheadle, Jeremy Renner, Chadwick Boseman, Paul Bettany, Elizabeth Olsen, Paul Rudd, Emily VanCamp, Tom Holland, Frank Grillo, William Hurt, Daniel Brühl, Gwyneth Paltrow, Martin Freeman, Marisa Tomei, Gene Farber, Surely Alvelo, Rafael Banasik