RECENZE: Seriál Svět pod hlavou táhne Trojan, který dá neoriginálnímu příběhu šanci na koukatelnost

Recenze - Není tomu tak dávno, co na televizních obrazovkách běžel seriál Polda, ve kterém se hlavní hrdina probouzí po dlouhých letech z kómatu do doby moderních technologií a nestačí se divit, jak během jeho spánku svět pokročil. V podobném duchu se nese i nový seriál Svět pod hlavou, jen s tím rozdílem, že hlavní hrdina v podání Václava Neužila procitá z kómatu v minulosti, do doby hluboké totality a musí přijít na kloub nejenom tomu, jak a proč se tam ocitl.

Poručík Marvan byl spořádaným policistou, dokud ho jeho bratr nestáhl do problémů a on nebyl nucen k jeho záchraně ukrást policejní důkaz. Aby toho nebylo málo, stane se obětí záhadné nehody, díky které upadá do kómatu. Z kómatu se nakonec probudí, má to ale jeden velký háček, procitne do roku 1982. V nemocnici se ho ujímá svérázný soudruh velitel SNB, který se mu snaží pomoci najít toho, kdo za nehodou stojí.

Marvan nechápe co se děje a je si jistý, že se mu všechno jen zdá. Ze snu se však ne a ne probudit, proto se nenadálé situaci alespoň na chvíli poddá a rozhodne se době hluboké totality přizpůsobit. Obléká zvonáče, nasedá do staré Škody Rapid a vrhne se mezi své kolegy soudruhy kriminalisty, kteří inspiraci při práci hledají v seriálu 30 případů majora Zemana.

Seriál Svět pod hlavou se vydává opačnou cestou, než nedávno uvedený seriál Polda s Davidem Matáskem v hlavní roli. Zatímco v něm se policista po nehodě probudí po dlouhých desetiletích v současnosti, zde se setkáváme s Václavem Neužilem, který se z kómatu naopak probouzí v minulosti.

Na autentičnosti minulé době přidává všudypřítomný Gustav Husák, množství jednotek VB, srp a kladivo na každé nástěnce, ale samozřejmě i dobové oblečení, hudba a v neposlední řadě i tehdejší vyšetřovací metody. Výslechové praktiky si osvojil Ivan Trojan, který svým chováním a cynismem dává seriálu tu pravou šťávu, ale především šanci aby divák shlédl díl až do konce.

Seriál Polda měl výhodu v tom, že se hrdina z minulosti probudil v současnosti a nebylo nutné se tolik pozastavovat nad tím "proč?", avšak v případě Světa pod hlavou jste nuceni si celou hodinu říkat proč, proč právě rok 1982? Samozřejmě, že během dalších devíti dílů odpovědi dostaneme, ale dřív nás k smrti unudí Václav Neužil, který má po celou dobu na tváři stejný výraz a je jedno, jestli stojí nad hrobem svého otce, anebo se zrovna probudí jiném století.

Psali jsme: RECENZE: David Matásek jako Kendy z Básníků řeší v seriálu Polda nezáživné vraždy a vzpomíná na stará dobrá devadesátá

Jak už bylo řečeno, celý seriál zachraňuje Ivan Trojan, který má body k dobru i za to, že mu sluší tehdejší outfity. Zásadní roli bude mít také Judit Bárdos, která se objevuje jak v současnosti, tak v minulosti a v hlavním hrdinovi vyvolává ještě větší zmatek. Zatím ale bohužel nedostala možnost se pořádně projevit.

Tvůrci seriálu si zřejmě mysleli, že vsadit v dnešní době na retro se vyplácí. Pravda by to byla ve chvíli, kdyby hlavní zápletka nebyla tolik okoukaná a několikrát vykradená ze zahraničí. Nakonec, proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě.

Seriál by měl větší naději na úsoěch, kdyby Trojana představil v minulosti rovnou. Najít mu nového parťáka a odpustit si cestování časem, mohl by mít Svět pod hlavou nakročeno zařadit se mezi špičkové české seriály, kterými se Česká televize tak pyšní.

Celkové hodnocení: 55%

SVĚT POD HLAVOU

Drama / Mysteriózní / PsychologickýČesko, 2017, 10x52 min

Režie: Marek Najbrt, Radim ŠpačekScénář: Ondřej Štindl, Robert Geisler, Benjamin TučekKamera: Martin ŠtěpánekHudba: Hynek SchneiderHrají: Václav Neužil ml., Ivan Trojan, Jan Budař, Václav Kopta, Tomáš Jeřábek, Michal Dalecký, David Máj, Ljuba Krbová, Jan Plouhar, Miroslav Hanuš, Judit Bárdos, Kryštof Hádek, Jan Cina, Marie Doležalová, Marek Daniel, Marek Adamczyk, Igor Chmela, Alžbeta Stanková, Jiří Šimek, Marek Pospíchal, Richard Němec, Tomáš Bambušek