RECENZE – Jak to dopadne, když si domů přivedete partnera jiného etnika, jsme se na stříbrném plátně mohli přesvědčit už na několik způsobů. Hororové vody tento námět ale zatím nezvířil. Minimálně ne v takovém provedení.
Chris (Daniel Kaluuya) je úspěšný fotograf až po uši zamilovaný do Rose (Allison Williamsová). Moderní pár, který nehledí na rasové předsudky, se chystá na víkend k Roseiným rodičům. Chirurg, který by nejradši volil Obamu i po milionté (Bradley Whitford), a úspěšná hypnotizérka s tváří zkušené a vždy výborné Catherine Keenerové, žijící v odlehlém domě u jezera, Chrise přijmou s otevřenou náručí. Mezi řádky jejich vřelých úsměvů lze ale vyčíst cosi podezřelého.
Uteč je druhým režijním a scénáristickým počinem komika Jordana Peelea, známého z komediálního dua Key and Peele. Mladý Newyorčan dokázal nevídané, rozpočet 4,5 milionu dolarů rozmnožil během dvou měsíců od premiéry v USA více jak 40 krát a natočil tak nejvýdělečnější film v 17leté historii studia Blumhouse. A vzhledem k tomu, jak osobitě jeho sociální horor působí, za to vděčíme právě jeho talentu.
Snímek, který momentálně v zámoří okupuje pátou příčku nejvýdělečnějších filmů roku (celosvětově je i kvůli nevýrazné globální kampani a nezájmu hlavně velkých asijských hráčů „až šestnáctý“), se dá žánrově jen těžko definovat. Osciluje na pomezí hororu a thrilleru, ale nechybí mu ani specifický humor. Spíše než cokoli jiného připomíná žánrovou hříčku – experiment, který umně kombinuje klasické postupy s novými tématy, zajímavými nápady režiséra a aktuálními sociálně-politickými komentáři. Divák se nejspíš nebude vyloženě bát – už jen proto, že na finální odhalení přijde mnohem dříve, než hlavní hrdina – ale téměř jistě se bude bavit.
V tomto ohledu Uteč částečně připomíná jiný (a velmi populární) pokus o hru s divákovým věděním, a to detektivní seriál Colombo. Vraha sice známe, co nás ale zajímá a nedá našemu mozku spát, je způsob, jak bude spiknutí odhaleno. Navíc ne všechny detaily se dají předvídat, hned několikrát je publikum (příjemně) překvapeno. Záleží tedy na každém, jestli mu tento způsob vyprávění nevadí.
Co se týče sociálního komentáře, ten je přítomný téměř neustále. Zjednodušeně řečeno můžeme mluvit o tom, že se zde setkáváme s názorem afroamerického umělce jak na současný stav rasové otázky v USA, tak na bělochy obecně. Pohled je to sice cynický a stylizovaný, ale nepochybně promyšlený, zábavný a nečernobílý.
Peele se strefuje nejen do těch divných bělochů s elitářskou kulturou na jedné a pocitem viny na druhé straně, ale hned několik přesně mířených salv vyšle také do vlastních řad. Když jeden z rodinných přátel – zazobaný padesátník bílý jak laboratorní myš vyválená ve vápně – bezelstně prohlásí, že „černá je v módě“, obsáhne tak pravdu, kterou by si asi žádný politicky korektní horlivec nedovolil vyslovit nahlas.
Celá ústřední čtveřice předvádí bezchybné herectví – a že jejich party nejsou z nejjednodušších. Těžko někoho vyzdvihnout, proto bude lepší alespoň věštit z křišťálové koule a přislíbit oběma mladším a zatím vcelku neznámým protagonistům, Danielu Kaluuyaovi i Allison Williamsové, zajímavou kariéru do budoucna. Příjemně překvapil také Lil Rel Howery v roli stereotypního tlustého nerda, který působil jako výborná komediální vložka.
Jedinou výraznou výtkou tak z mé strany zůstává finále. Peeleův záměr v poslední desetiminutovce radikálně změnit žánr se sice dá pochopit, z psychologického hlediska ale jednání hlavního hrdiny nedávalo tak úplně smysl.
Celkové hodnocení: 80 %.
Get Out (2017)
Hrají: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener, Bradley Whitford, Caleb Landry Jones, Lil Rel Howery a další
Režie: Jordan Peele
Scénář: Jordan Peele
Kamera: Toby Oliver
Hudba: Michael Abels
USA / 103 minut / thriller, horor
Související
Horor Uteč získal hlavní cenu na Spirit Awards. Dosáhne i na Oscara?
film Uteč , recenze , horor , Jordan Peele , rasismus
Aktuálně se děje
včera
Netanjahu nehodlá akceptovat požadavky Hamásu, který chce konec války
včera
Evropa se musí připravit na ruské sabotáže, varují tajné služby
Aktualizováno včera
Ukrajinci poklekávají jedině k modlitbě, vzkázal Zelenskyj do Ruska
včera
Na Nymbursku vjelo auto na chodník a srazilo několik chodců
včera
Zemřel herec Bernard Hill, král Théoden z Pána prstenů
včera
EU se chystá sankcionovat Voice of Europe, prozradila Jourová
včera
Policie obvinila řidiče kamionu kvůli tragické sobotní nehodě na D1
včera
Mladík se přiznal k napadení europoslance Eckeho. Policie hledá další podezřelé
včera
Odbory budou ještě během května protestovat proti vládním krokům
Aktualizováno včera
Náhle zemřela herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let
včera
Události Petra Nutila: Slovenská vláda lůzy a TOPácká střelba do vlastní nohy
včera
Revoluce v elektromobilitě: 10 minut stačilo švédské automobilce k nabití svého prototypu
včera
Lipavský potvrdil, že Česko odvolalo velvyslance z Ruska
včera
Google u soudu. V něm jde o miliardy dolarů a to, jak používáme internet
včera
Požár ve Frýdku-Místku: Hasiči zachránili 17 lidí z hořícího domu
včera
Izrael představil Američanům plán evakuace Rafáhu. Definitivně hotový ještě není
včera
Počasí: V Česku dnes hrozí bouřky. Problém může nastat na horách
včera
Ukrajině hrozí porážka kvůli váhající Evropě, tvrdí analýza z Německa
včera
Putin a další 6leté funkční období. Disponuje mimořádnou mocí v Rusku
včera
Madonna do starého železa nepatří. Brazilskou show sledoval více než milion lidí
Madonna zůstává i v 65 letech tahákem pro hudební nadšence po celém světě. Na sobotní bezplatnou show na slavné pláži Copacabana přišlo podle odhadu úřadů v Riu de Janeiro přes půldruhého milionu lidí, uvedla agentura Reuters. Koncert v Brazílii proběhl na závěr turné Celebration, které začalo loni na podzim.
Zdroj: Lucie Podzimková