RECENZE: Okouzlující Studená válka je místy až příliš studená

Polská novinka Studená válka od slavného oscarového režiséra si letos v Cannes vybojovala cenu za režii a několik dalších nominací na prestižních evropských festivalech. Černobílé drama se nese v duchu studené války nikoliv na politické scéně, ale v osobním životě mezi dvěma zamilovanými srdci.

Osobitý autorský styl Pawla Pawlikovského připomíná lyričnost ruského filmového velikána Andreje Tarkovského nehledě na tom, že je ve svých filmech slavný Polák zvyklý využívat komplikovanější zápletky. Se svým černobílým dramatem Ida režisér dokázal fascinovat Americkou akademii a v roce 2013 získal Oscara za nejlepší zahraniční snímek.

Nyní Pawlikowski přichází s novým filmem, jehož děj se točí okolo fatální lásky mezi zpěvačkou Zulou (Joanna Kulig) skladatelem Wiktorem (Tomasz Kot). O svém osudu nerozhodují protagonisté sami, nýbrž samotný režim v období budování stalinského Polska. Na střetu dvou světů – toho socialistického a kapitalistického – se odehrává životní láska dvou obyčejných lidí, jejichž jedinou touhou je být spolu.

Skladatel Wiktor se snaží vzkřísit krásu polské kultury a lidových písní, spolu s kolegy organizuje nový pěvecký soubor, skrze který pozná lásku svého života Zulu. Díky úspěchu v Polsku hudebníci dostávají možnost cestovat po celé Evropě. Soubor tak vycestuje do Berlína a Wiktor iniciuje společný útěk na druhou stranu Berlínské zdi. Po dlouhém váhání Zula na plánovanou schůzi nedorazí, a tak Wiktor hodlá utéct sám.

Milenci se v průběhu několika let vidí na koncertech v Paříži a v Jugoslávii, odkud bude Wiktor, jakožto francouzský poddaný, deportován režimem. Jejich láska však ruší veškeré zábrany, a i přes různé neshody, je každý z nich hluboce pohlcen tím druhým. V podání Pawlikowského je Studená válka jakousi neoficiální adaptací Kunderových románů, jejichž otevřenost a sentimentalita úzce hraničí s krutostí samotného života a lidskou nestálosti.

Černobílá obrazovka dodává filmu dynamiku a podtrhuje dechberoucí atmosféru. Postavy, které Pawlikowski předkládá jsou sice na pohled zajímavé, ale jejich pravá podstata je skryta. Divák by se do nich rád vžil, ale režisér nedává možnost.

Zula upřednostňuje rodné Polsko před snobskou Paříží a viní Wiktora, že se nedokázal bránit zkaženému vlivu jeho francouzských přátel. Sama se však nebojí utěšovat se v náručích jiných mužů. Příběh dostává intenzivní náběh v momentě, kdy se Wiktor konečně rozhodne obětovat svoji pařížskou svobodu za kořist lásky.

Režisér dokázal ze zdánlivě klasického milostného příběhu vytvořit jedinečné hudební a vizuální dílo. Příběh Zuly a Wiktora odhaluje již dávno známou pravdu – život nepodléhá žádným logickým pravidlům a racionální řešení nejsou ani zřejmá ani zcela jednoduchá. A proto je tento snímek jedinečný ve svém zpracování a díky povedenému režisérskému nápadu nespadá do vzorů běžných milostných dramat.

Celkové hodnocení: 80%

Zimna wojna (2018)

Režie: Paweł PawlikowskiScénář: Paweł PawlikowskiKamera: Łukasz ŻalHrají: Joanna Kulig, Tomasz Kot, Agata Kulesza, Borys Szyc, Adam Ferency, Adam Woronowicz, Adam Szyszkowski, Cédric Kahn, Jeanne Balibar

Drama / Romantický / Polsko / Francie / Velká Británie / 89 min

film Studená válka recenze

Aktualizováno před 21 hodinami

Pavel se sešel s Koudelkou z BIS, počítá s pravidelnými schůzkami

Nově zvolený prezident Petr Pavel se dnes sešel s ředitelem Bezpečnostní informační služby (BIS) Michalem Koudelkou. Probrali nastavení vztahů a další spolupráci. Pavel počítá s pravidelným setkáváním, uvedl na twitteru. České televizi (ČT) Pavel řekl, že také plánuje co nejdříve jmenovat Koudelku generálem, což nynější prezident Miloš Zeman opakovaně odmítal. O povýšení Koudelky do hodnosti generála mluvil Pavel už před volbami.

Armáda Velké Británie

Americký generál varoval britského ministra kvůli stavu britské armády

Britská armáda už nenese status prvotřídní armády jako ta americká, ruská nebo francouzská, varoval podle zdroje stanice Sky News britského ministra obrany Bena Wallace nejmenovaný americký generál. Británie by podle zdroje nebyla schopna bránit své nebe před raketovými útoky takového rozsahu, s jakými se vyrovnává Ukrajina. Úřad britského premiéra v reakci na zprávu uvedl, že britská armáda je stále na špičkové úrovni.

Americká armáda, ilustrační fotografie

Americké tanky dorazí na Ukrajinu nejdříve koncem roku, píše deník

Spojené státy podle informací deníku The Washington Post dodají Ukrajině 31 slíbených tanků M1 Abrams až koncem letošního roku či na začátku roku příštího. Ukrajina přitom naléhá na své spojence, aby jí moderní tanky poskytli co nejrychleji. Britské tanky Challenger 2 dorazí na Ukrajinu do léta, sdělil dnes podle stanice Sky News britský ministr obrany Ben Wallace. Původně Londýn uváděl, že dodání 14 slíbených challengerů plánuje koncem března.

Belgická policie

Útok v bruselském metru: Muž pobodal tři lidi, policie ho zadržela

Útočník dnes večer na stanici bruselského metra Schuman poblíž sídel institucí Evropské unie pobodal tři lidi. Jeden zraněný je ve vážném stavu, uvedla policie. Policisté podezřelého zadrželi, na místě zasahovaly dvě sanitky. Provoz metra je po incidentu narušen, napsal belgický list La Libre. Podle agentury AFP měl zadržený muž v minulosti psychické obtíže.

Ukrajina se ohradila proti snaze MOV vrátit Rusko do sportovních soutěží

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj i jeho poradce Mychajlo Podoljak se ostře ohradili proti snaze Mezinárodního olympijského výboru (MOV) zrušit zákaz startů ruských a běloruských reprezentantů v mezinárodních soutěžích. MOV ale ve vyjádření pro agenturu Reuters ukrajinské výroky, že svým přístupem podporuje válku, důrazně odmítl.

Oleksij Reznikov (vpravo)

Ukrajina letos plánuje vynaložit asi 20 miliard hřiven na drony, uvedl ministr

Ukrajina plánuje v letošním roce vynaložit asi 20 miliard hřiven (11,9 miliardy Kč) na nákup bezpilotních letounů. Na facebooku to dnes napsal ukrajinský ministr obrany Oleksij Reznikov, podle něhož resort obrany už podepsal 16 smluv s domácími výrobci dronů. Minulý týden ukrajinský generální štáb oznámil, že v zemi vznikají úderné roty bezpilotních letounů.

Jana Černochová

Černochová o armádě: Zprofesionalizovala se, zaslouží úctu i moderní vybavení

Česká armáda se během 30 let své existence profesionalizovala, zaslouží si respekt a úctu i moderní vzhled a vybavení. Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) to řekla na setkání při příležitosti 30. výročí vzniku sboru, kterého se dnes v atriu Armádního muzea Žižkov zúčastnili veteráni, vojáci, diplomaté a vrcholní politici včetně o víkendu zvoleného prezidenta, bývalého šéfa generálního štábu Petra Pavla.

Facebook

Facebook žádá britský soud o zablokování žaloby požadující vysoké odškodné

Americká internetová společnost Facebook požádala britský soud, aby zablokoval hromadnou žalobu, která po firmě požaduje odškodné až tři miliardy liber (přes 80 miliard Kč). Žaloba podaná jménem zhruba 45 milionů britských uživatelů sociální sítě Facebook tvrdí, že firma zneužívala svého dominantního postavení na trhu ke zpeněžování osobních údajů uživatelů, informovala dnes agentura Reuters.

Velké plus Petra Pavla: Zná NATO, zanechal dobrý dojem, tvrdí znalci poměrů

Pro budoucího českého prezidenta Petra Pavla bude velkou výhodou, že dobře zná fungování Severoatlantické aliance ze svého dřívějšího působení. Soudí tak lidé pracující v bruselském sídle aliance i další znalci místních poměrů, podle nichž se tu jako generál zapsal velmi pozitivně ve funkci šéfa Vojenského výboru. Již tehdy se podle nich nebál mluvit o záležitostech, které byly na vojáka nečekaně politické.

Petr Fiala

Vězňů je v Česku podle premiéra příliš mnoho, je potřeba to změnit

Počet vězňů v Česku i doba, kterou tráví za mřížemi, jsou příliš vysoké a je potřeba udělat změny. Premiér Petr Fiala (ODS) to uvedl po dnešní bilanční návštěvě na ministerstvu spravedlnosti. Pomoci by podle něj mohla novela trestního řádu, změny v sazbách trestů i rozsáhlejší využívání alternativních trestů.

Škoda Auto, a.s.

Škoda Auto omezuje tento týden kvůli nedostatku čipů výrobu

Automobilka Škoda Auto omezuje kvůli nedostatku čipů tento týden výrobu. Odstávky se dotknou závodů v Mladé Boleslavi a Vrchlabí, v Kvasinách se naopak dál vyrábí bez omezení. Na informaci týdeníku Škodovácký odborář dnes upozornil server Novinky.cz. Kvůli nedostatku komponentů nebude od začátku února vyrábět také kolínská Toyota.

Pavel Blažek (vlevo) a Petr Fiala.

Zeman by neměl jmenovat nástupce Rychetského, shodli se Fiala a Blažek

Končící prezident Miloš Zeman by neměl jmenovat nového předsedu Ústavního soudu (ÚS). Na dnešní tiskové konferenci po bilanční návštěvě ministerstva spravedlnosti to uvedl premiér Petr Fiala (ODS). Tento krok by podle něj vyvolal zmatek a nejasnosti. Ministr Pavel Blažek (ODS) dodal, že nemá cenu, aby se Zeman v závěru kariéry pouštěl do tohoto souboje s právníky, novináři a možná i s částí veřejnosti.

Diplomatický průlom. Pavel telefonoval s prezidentkou Tchaj-wanu

Nově zvolený prezident Petr Pavel dnes v telefonátu ujistil tchajwanskou prezidentku Cchaj Jing-wen, že Tchaj-wan a Česká republika sdílí hodnoty svobody, demokracie a lidských práv a že budou dále posilovat partnerství. Pavel to uvedl na twitteru. Řekl jí také, že doufá, že budou mít možnost se setkat osobně. Čínské ministerstvo zahraničí dříve uvedlo, že kvůli chystanému hovoru je v kontaktu s Prahou.

Hloupost, po které volal i Babiš. O to větší, že tu máme jeden odstrašující příklad

Průměrná cena benzínu Natural 95 na čerpacích stanicích v tuzemsku se nyní pohybuje okolo 37,40 korun za litr a u nafty kolem 37,98 korun za litr. Vezmeme-li v úvahu lednová čísla cen pohonných hmot v Evropě, dá se říct, že Česká republika patří k zemím s levnějšími pohonnými hmotami. Naše ceny se totiž nejen u benzinu, ale i nafty pohybují pod evropským průměrem. Nelze v této souvislosti ale nepřipomenout, že na rozdíl od řady zemí, které tu s výraznými, tu jemnějšími státními zásahy intervenovaly na trhu s palivy, jsme se k podobnému stavu dostali bez zásahů a narušování samoregulace trhu v podobě třeba fixace cen nebo nějakých přídělů či omezování dávek.

Finsko věří, že se Švédskem do NATO vstoupí nejpozději v červenci

Finsko věří, že do Severoatlantické aliance vstoupí nejpozději v červenci, a to spolu se sousedním Švédskem. Podle agentury Reuters to dnes řekl finský ministr zahraničí Pekka Haavisto. Obě země o členství v NATO požádaly společně v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu. Schválit ho ale ještě musí Maďarsko a Turecko. Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan přitom v neděli naznačil, že Ankara by mohla dát souhlas v případě Finska, bez ohledu na Švédsko.

Zdroj: ČTK