RECENZE: Případ mrtvého nebožtíka si těžkou municí střílí z krimiseriálů

Parodie inspirovaná policejními seriály si utahuje z jejich klišé a scénáristických šablon, které graduje do absurdních hladin. Hláška střídá hlášku a jedna bizarní situace druhou. Přidejte trochu českého humoru a výsledkem je příjemně zbytečná komedie, která je docela zábavná, ale české Žhavé výstřely to nejsou.

Dalo by se říci, že dělat si z něčeho šprýmy je českým národním sportem. Tak se do toho pustili i autoři scénáře Lumír Holčák a David Ziegelbauer. Naštěstí se nesnaží o nic převratného a poměrně strojově do sebe složili barvitou koláž různých fórků a vtípků o policajtech, která je zapletena do žánrových linií českých kriminálek.

Nespornou výhodou je znalost prostředí krimiseriálů, protože mnoho narážek je nahozeno bez větší přípravy a předpokládá, že se divák chytne. Zejména tváře, které se přímo objevily v českých kriminálkách, zde působí již od prvního dojmu jako výsměch – v dobrém smyslu slova. Je docela zábavné sledovat, jak karikatura vlastní postavy ze seriózního seriálu řeší případ v kocourkovském stylu.

Největší čas na plátně si pro sebe nárokuje major Prubner (David Novotný), který má k ruce vypečenou dvojici detektivů, Rorýse (MartinPechlát) a Dymáka (Lukáš Příkazký). K Panu „všechno vím“ a „vyhodím pojistky“ se hned v úvodu připojuje nová kolegyně Skálová (Hana Vagnerová). Záhy po vyřešení prvního případu dostávají úkol od nového náčelníka kriminálky Drátka (Miroslav Táborský), vyřešit vraždu Starablažkové. Záhy začínají rozplétat – tedy vlastně ještě více šmodrchat – spletité nitky případu, aby jej nakonec mohli během několika minut vyřešit.

Bohužel výborné herecké složení nemá příliš prostoru pro skutečné hraní, protože šablonovité postavy vycházející z charakterových klišé a archetypických postav společně s jednoduchým scénářem nenabízí příliš prostoru pro herecké řemeslo. Na druhou stranu, všichni herci ví, co mají hrát a je vidět, že je to docela baví. Po řemeslné stránce však vyčnívá dvojice Novotný a Vagnerov a famózní Eva Holubová v malém cameu.

Šmídmajer si zkrátka umí sehnat kvalitní herce do svých projektů, ale bohužel samotné filmy jsou většinou velmi průměrné. Také Případ mrtvého neboštíka padá na neschopnosti režiséra narýsovat jasnou dějovou linii. Výsledkem je spleť skečovitých scének, které jsou více či méně vtipné, ale zároveň stojí na schopnostech herců, kteří se prací opravdu spíše baví.

O vizuálních kvalitách se v tomto případě nemá smysl bavit, ostatně snímek se v tomto duchu nesnaží ani na něco aspirovat. Seriálové pojetí kamery se k této parodii hodí a dokáže podpořit celkové vyznění, ale na velkém plátně nepůsobí úplně dobře. Nutno pak pochválit práci s product placementem, protože ten je sice jasně viditelný, ale nepůsobí tak nuceným dojmem jako v již proklínaném Špindlu.

Případ mrtvého nebožtíka se nebere příliš vážně, a to je dobře. Od diváka se očekává, že se dopraví do hlediště se stejným naladěním. Pokud přistoupíte na parodickou notu, pak Vás snímek bude bavit. Ale v optice seriózní kinematografie je tento film pouze podprůměrnou komedií, která se drolí jako stará mozaika.

Celkové hodnocení: 25 %

Případ mrtvého nebožtíka (2020)

Hrají: David Novotný, Hana Vagnerová, Martin Pechlát, Lukáš Příkazký, Miroslav Táborský, Milan Šteindler, Tereza Srbová, Pavel Rímský, Eva Holubová, Martin Myšička, Petra Jungmanová, Jakub Štáfek, Pavla Beretová, Anna Polívková, Lenka Krobotová, Klára Issová, Filip Kaňkovský, Denisa Pfauserová, Michal Čoudek, Pavel Krumpár, Michal Zelenka

Režie: Miloslav Šmídmajer

Scénář: Lumír Holčák, David Ziegelbauer

Kamera: Peter Beňa

Producenti: Miloslav Šmídmajer

Střih: Adam Dvořák

Zvuk: Pavel Dvořák

Česko / 97 min / krimi, komedie

film Případ mrtvého nebožtíka recenze komedie parodie krimi filmy Kina Falcon (filmová distribuční společnost) David Novotný (herec) Hana Vagnerová Miroslav Táborský (herec) Milan Šteindler Miloslav Šmídmajer (producent)

před 7 minutami

před 14 minutami

Doprava v zimě, ilustrační foto

Počasí opět působí problémy v dopravě. Na D1 uvízly kamiony

V Česku se po středečním sněžení na některých místech vyjasnilo a teploty klesly pod nula stupňů Celsia, meteorologové varují před náledím. Hlavní silnice jsou podle nich ošetřené, na vedlejších by to ale ráno mohlo klouzat, a to zejména v západní polovině Čech. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) o tom dnes ráno informoval na twitteru.

před 33 minutami

Pohonné hmoty zdražují. Benzin stojí nejvíc za poslední dva měsíce

Pohonné hmoty v Česku za poslední týden zdražily. Průměrná cena benzinu stoupla o 84 haléřů na 37,83 koruny za litr, a je tak nejvyšší za posledních skoro osm týdnů. Nafta od minulé středy zdražila o 26 haléřů na 37,67 koruny za litr. Naposledy byl diesel dražší před téměř čtyřmi týdny. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny paliv sleduje.

Parlamentní schůze k inauguraci prezidenta Pavla proběhne 9. března od 14 hodin

Společná schůze Sněmovny a Senátu k inauguraci prezidenta Petra Pavla se uskuteční 9. března od 14:00. Předsedkyně dolní komory Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) to dnes uvedla po schůzce s Pavlem, premiérem Petrem Fialou a předsedou Senátu Milošem Vystrčilem (oba ODS). Inaugurační schůzi bude moci šéfka Sněmovny svolat až koncem února po dovršení lhůt pro soudní přezkum prezidentských voleb.

Jana Černochová

Černochová a Řehka navštívili vojáky v Litvě

Ministryně obrany Jana Černochová dnes navštívila společně s náčelníkem generálního štábu Karlem Řehkou české vojáky v Litvě. Od poloviny ledna jsou na vojenské základně v Rukle nasazeni čeští chemici, kteří mají na starosti chemický a radiační průzkum nebo například dekontaminaci lidí i techniky. Vojáci NATO v Pobaltí působí kvůli obavám východních členů aliance z Ruska.

Pavel se sešel s Fialou, Vystrčilem a Pekarovou. Plánují jednání každého čtvrt roku

Čtveřice nejvyšších ústavních činitelů by se měla setkávat pravidelně jednou za čtvrt roku, řekl nově zvolený prezident Petr Pavel po dnešním setkání s předsedy obou parlamentních komor Milošem Vystrčilem (ODS) a Markétou Pekarovou Adamovou (TOP 09) a premiérem Petrem Fialou (ODS). Pavel také uvedl, že jeho cílem není dělat samostatnou zahraniční politiku. Nejvyšší ústavní činitelé budou kroky podle něho konzultovat.

Petr Pavel a Eva Pavlová

Pavel očekává, že setkání prezidentů bude iniciovat Zeman

Budoucí prezident Petr Pavel očekává, že mu končící prezident Miloš Zeman nabídne termín pro vzájemné jednání. Nevidí důvod k tomu, aby o setkání zvlášť žádal. Uvedl to dnes po setkání s premiérem a předsedy parlamentních komor. Zeman v neděli novinářům při návštěvě Srbska řekl, že pokud Pavel o schůzku požádá, rád se s ním setká, na což dnes odkázal Zemanův kancléř Vratislav Mynář.

Vladimír Putin

Putin nařídil ministerstvu obrany, aby zastavilo ukrajinské ostřelování ruských hraničících regionů

Ruský prezident Vladimir Putin dnes nařídil ministerstvu obrany, aby učinilo přítrž ukrajinskému ostřelování ruských regionů hraničících s Ukrajinou. Vyplývá z přepisu jeho projevu na poradě o obnově domů a zničené infrastruktury v příhraničních oblastech. O ostřelování pravidelně informují představitelé západoruské Belgorodské, Brjanské nebo Kurské oblasti. Rusko útoky připisuje ukrajinským silám, ty se k nim ale oficiálně nehlásí a označují je za působení karmy v době, kdy Rusko vede válku proti Ukrajině.

FBI

FBI prohledala Bidenův prázdninový dům v Delawaru kvůli utajovaným dokumentům

Americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) při dnešní prohlídce prázdninového domu prezidenta Joea Bidena nenašel žádné další dokumenty označené jako tajné. Federální vyšetřovatelé si však odnesli "nějaké materiály a ručně psané poznámky" k dalšímu přezkoumání, řekl médiím prezidentův advokát Bob Bauer. Prohlídka byla v pořadí už třetí, kterou FBI provedla v některé z nemovitostí spojených s Bidenem, a trvala zhruba čtyři hodiny.

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

MPSV chce do konce roku digitalizovat vyřizování všech dávek

Všechny dávky budou možná lidé moci od příštího roku vyřizovat digitálně. On-line by se neměla dát podat jen žádost, ale elektronický by měl být celý proces. Úřady by si také měly co nejvíc údajů vyměňovat a obstarat samy. Na dnešní tiskové konferenci to řekl ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL). Možnost vyřizovat dávky jako dosud dál zůstane.

Marek Prchal

Prchal skončil u Babiše, po deseti letech spolupráce

Marketér Marek Prchal a bývalý premiér Andrej Babiš (ANO) ukončili spolupráci, která trvala deset let. Prchal to potvrdil serveru Info.cz. Důvodem podle něj není výsledek prezidentských voleb, konec v marketingovém týmu hnutí ANO byl naplánován už před nimi.

Státní rozpočet skončil v lednu ve schodku 6,8 miliardy korun

Státní rozpočet skončil v lednu ve schodku 6,8 miliardy korun. Dnes o tom informovalo ministerstvo financí. Loni v lednu bylo lednové hospodaření státu přebytkové, výsledek 3,9 miliardy ale byl ovlivněn rozpočtovým provizoriem, které omezilo výdaje státu na dvanáctinu rozpočtu roku 2021. Je to potřetí za posledních 15 let, kdy je lednový výsledek státního rozpočtu záporný.

Zdroj: ČTK