RECENZE: Fanoušci nad novým Potterem zapláčou, ale ne kvůli tomu, že příběh končí

Recenze – Dlouho očekávané pokračování světoznámého příběhu o čarodějném učni Harry Potterovi je tady. Na český překlad knihy Harry Potter a prokleté dítě čekaly tisíce lidí po celém Česku, a ti nejvíce nedočkaví měli možnost si knihu koupit v některém z půlnočních předprodejů. Nová kniha o prokletém dítěti už dopředu avizovala, že se bude jednat o přepis divadelního scénáře, tato na první pohled velká vada na kráse se však nakonec ztratí v množství jiných zklamání, které kniha přinese.

J. K. Rowlingová, jméno, které si dnes miliony lidí napříč světem spojí s neohroženým čarodějem Harry Potterem, jeho kamarády Ronem a Hermionou a kouzelným světem čar a kouzel v Bradavicích. Příští rok v létě to bude přesně dvacet let od doby, kdy ve Velké Británii vyšla první kniha Harry Potter a kámen mudrců. Od té doby si nejen děti, ale i dospělí zamilovali mladého čaroděje, který je pronásledován svojí minulostí s cejchem sirotka a nálepkou dítěte, které přežilo útok zlého černokněžníka Lorda Voldemorta.

Harry se se svými kamarády doslova probojoval sedmi knihami, prošel nepředstavitelným nebezpečím a přišel o spoustu svých blízkých. Nakonec však bitvu s Voldemorrtem vyhrál a v kouzelnickém světě zavládl mír. V posledním díle Harry Potter a relikvie smrti se na konci knihy setkáváme s Harrym, Ronem, Herminou a Ginny po 19 letech. Ron je ženatý s Hermionu, Harry zase s Ginny a právě tito hlavní aktéři vypravují na nádraží King´s Cross do Bradavic svoje děti.

Takové zakončení knihy dalo všem fanouškům naději v další pokračování. A tato naděje přišla právě s Prokletým dítětem. Jak se dalo předpokládat, nový příběh se bude točit kolem dětí Harryho Pottera. Přesněji řečeno kolem jeho syna Albuse Severuse Poterra, ale také kolem Scorpiuse, syna jednoho z největších Harryho nepřátel Draca Malfoye.

Albuse s nástupem do prvního ročníku v Bradavicích provází strach z toho, do jaké koleje se dostane, ale především se nedokáže smířit s tíhou, kterou je nucen nést – syn toho, který přežil, syn vyvoleného, syn Harryho Pottera. Během cesty ve spěšném vlaku do Bradavic se seznamuje se Scorpiusem, ihned si padnou do noty a stanou se z nich přátelé i přes to, že je před ním ze všech stran varován. Kolují totiž zvěsti o tom, že Draco Malfoy nemohl mít se svojí ženou děti a že Scorpius je synem samotného Voldemorta. Navíc po příjezdu do bradavic se vyplní Albusova nejhorší očekávání, Moudrý klobouk ho zařadí do Zmijozelu.

Děj knihy čtenáře několikrát během krátké chvíle posune skokem o rok později a děj jako takový se rozproudí až v Albusových třinácti letech. Harry pracuje na ministerstvu kouzel jako vedoucí Oddělení pro uplatňování kouzelnických zákonů a Hermiona se dostala na post samotné Ministryně kouzel. I přes to, že v kouzelnickém světě vládne mír, najdou se tací, kteří stále porušují pravidla, a tak se Hermioně a Harrymu dostane do rukou obraceč času, který místo zničení Hermiona schová u sebe v kanceláři.

Albus i nadále bojuje s posměchem ostatních spolužáků a se svým otcem stále není schopen najít společnou řeč. Věci naberou spád ve chvíli, kdy do děje vstoupí otec Cedrica Diggoriho, chlapce, kterého zabil Voldemort, když se společně s Harrym účastnili Turnaje tří kouzelníků. Otec Cedrica přišel Harryho prosit o jeho záchranu prostřednictvím obraceče času, to Harry striktně odmítá s tím, že žádný obraceč času neexistuje.

Tento rozhovor náhodou vyslechne Albus a rozhodne se vzít věci do vlastních rukou. Myslí si, že když zachrání Cedrika a napraví tak alespoň jednu otcovu chybu, vymaní se tak z prokletí být jeho synem. Vydává se tedy se Scorpiusem na nebezpečnou cestu do minulosti, během které zjistí, že s časem si není radno zahrávat. Sebemenší zásah do minulých událostí totiž může znamenat katastrofu kolosálních rozměrů a může vést i k návratu samotného Lorda Voldemorta.

Fotogalerie:
OBRAZEM: Harry Potter a prokleté dítě dorazil na v půlnočním předprodeji na pulty knihkupectví

Na to, že je kniha psána jako divadelní scénář, si zvyknete téměř okamžitě. Výhoda tohoto stylu tkví jednoznačně v tom, že má děj větší spád a rychleji utíká. Avšak pro zaryté fanoušky potterovského světa přijde obrovské zklamání, protože kniha postrádá kouzlo, které se podařilo Rowlingové vyčarovat už v prvním díle. Barvitý, pohádkový, ale přitom tolik uvěřitelný popis světa, ve kterém se příběh odehrává.

Těžko říct proč Rowlingová učinila tento krok a zvolila cestu divadelního světa. Jedno je ale jasné, po přečtení si uvědomíte, že má spisovatelka rozhodně co nabídnout a příběh, který se odehrává v Prokletém dítěti je zbytečně osekaný. Ano, kniha má více jak 400 stran, ale do nich je vměstnán příběh, který by klidně vydal na dalších 7 románů. To, že by se jednalo o Harryho děti, by rozhodně nikomu nevadilo, protože pořád je to chtě nechtě svět Harryho Pottera a ten bude bavit vždy a všechny.

Prokleté dítě nabídne jakési setkání se starými známými než zbrusu nový příběh, který by čtenáře dokonale uchvátil. Vývoj postav a jejich jednání po devatenácti letech je v některých situacích na pováženou, ale nakonec se dočkáme záblesků, kdy v příběhu poznáme typickou šprtku Hermionu, obětavého Harryho, pouze hledání starého dobrého Rona bude trochu těžší.

Nakonec je tady otázka, zda se toto pokračování dočká filmového zpracování. Jestli ano, bude kolem obsazování rolí jistě velký poprask. V knize znovu vystupuje postava Severuse Snapa a všichni fanoušci se jistě shodnou na tom, že přeobsadit roli zesnulého Alana Rickmana by byl obrovský kámen úrazu, ale nedat jeho roli do potencionálního filmu také.

Kniha roli osmého pokračování i přes svůj styl splnila. Stejně jako u předchozích dílů se ve vás s posledními slovy rozlije pocit, že příběh zase končí. A co bude dál? Rowlingová se i po napsání sedmého dílu dušovala, že další pokračování nebude a přesto je tu. Proto nezbývá než doufat, že se spisovatelka nad svými čtenáři slituje a vyčaruje další jedinečný příběh z kouzelného světa.

HARRY POTTER A PROKLETÉ DÍTĚ

Autor: Joanne Kathleen Rowling, John Tiffany, Jack ThorneV originále: Harry Potter and cursed child