Jsou autoři řetězových emailů novými šmejdy?

Fenomén řetězových dopisů není žádná novinka. Dávno před masovým rozšířením emailové komunikace kolovaly řetězové dopisy, ve kterých se často psalo, že obletěly celý svět a je potřeba je opsat třeba dvacetkrát a rozeslat dál. Splnění pokynu mělo přinést obrovské štěstí, zatímco odmítnutí se údajně pojilo s dlouhým obdobím velké smůly.

Ilustrační fotografie
doporučujeme

S postupným šířením internetu se tyto druhy zpráv začaly přesouvat do online prostoru. Staly se tak například jednoduchým způsobem, jak nasbírat velké množství emailových adres, na které pak bylo možné posílat například komerční sdělení, protože se skrýváním adresátů se většinou nikdo nezabýval.

V prvotní fázi se šířily hlavně relativně neškodné zprávy, ať už se jednalo o zaručený recept na štěstí nebo sadu obrázků s koťátky. Po nějaké době je ale rutinní uživatelé internetu obvykle začali ignorovat, navíc se čím dál častěji zasekávaly přes automatizované filtry ve spamu.

Vývoj řetězových emailů

Průběžně se tak začal měnit obsah emailů i cílová skupina. Šířily se různé petice a výzvy, pravdivé zprávy, vtipy, ale postupem času čím dál častěji také dezinformace. Lidé přitom takové zprávy přeposílají často mechanicky.

V kontextu dezinformací jsou řetězové emaily obecně relativně podceňovaným nástrojem, přitom mají dopad až na desetitisíce lidí, což se dá přirovnat k dosahu středně velkého celostátního deníku. Podle průzkumu organizace Elpida a Nadace O2 se totiž 90 procent seniorů, kteří užívají internet, s řetězovými emaily setkalo, každý pátý senior zároveň připouští, že se sám na jejich šíření podílí.

Obsah řetězových emailů přitom není tak snadné monitorovat, jako je to například možné u dezinformačních webů, protože kolují především v rámci „sociální bubliny“ svých příjemců a nejsou veřejně viditelné. Často se v rámci příjemců šíří bok po boku obrázky koťátek nebo vzácných květů a jiných přírodních úkazů i skrytě nebo otevřeně politický obsah.

Z analýzy Českých elfů vyplývá, že nejčastějším vyzněním takto šířených politických zpráv je negativní postoj k NATO, USA a jednotě EU a naopak pozitivní líčení Ruska. Často se podle této analýzy zároveň jedná o podobná témata, která jsou v daný okamžik obsahem prorusky laděných dezinformačních webů.

Síla řetězových emailů se pojí s všeobecnou nedůvěrou v tradiční média. Využívají toho, že jejich příjemci věří více rodině, známým a přátelům, od kterých jim emaily přicházejí, nežli profesionálním novinářům. Více než 40 procent seniorů přitom podle výzkumu organizace Elpida a Nadace O2 takto získané informace nijak dále neověřuje.

Proč se řetězové emaily šíří?

Autorem řetězových emailů může být někdo, kdo se baví tím, že sleduje, kam až jeho falešná zpráva dojde, ale také se může jednat o profesionálního „trolla“, který má za úkol šířit specifickou propagandu. V jiných případech může být motivací přímo finanční zisk z prodeje reklamy nebo získávání kontaktů pro různé kampaně.

Přeposílající jsou pak často obětí manipulace, protože řetězové emaily cílí na emoce, často obsahují výbušný obsah a vybízejí k okamžité akci například tím, že evokují exkluzivitu zprávy – má být brzo smazána, tradiční média ji údajně nesmějí odvysílat nebo ji dokonce cíleně tají.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Pomoc samoživitelkám či seniorům. Operátoři nabízejí internet zdarma,…

20.10.2020 14:54 Aktualizováno Mobilní operátoři rozdají stovky bezdrátových internetových přípojek a notebooků pro samoživitele…

EU začala vyšetřovat Instagram, sociální síť nechrání osobní údaje dětí

19.10.2020 10:43 Irská Komise na ochranu dat (DPC) začala vyšetřovat službu Instagram, a to kvůli podezření, že…

Facebook a Twitter čelí kritice kvůli blokování článku o Bidenovi

18.10.2020 13:30 Provozovatelé sociálních sítí Facebook a Twitter se setkali s kritikou za snahu blokovat článek…

Instagram přinutí vlivné uživatele sdělovat, kdo je platí

16.10.2020 15:00 Společnost Instagram v Británii přistoupila na změnu podmínek, jimiž své vlivné uživatele přinutí,…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama