Zázračný obr Airbus A380 si aerolinky nikdy pořádně nezískal

Jen málo co se vyrovná prvnímu pohledu na letoun Airbus A380. Největší dopravní letadlo světa je tak obrovské, že rozpětí jeho křídel dosahuje délky fotbalového hřiště a pokud by v něm byla jen sedadla druhé třídy, pojalo by až 800 lidí. Cestovat v něm je obzvlášť pohodlné. Vzhledem k tomu, že v tomto letadle můžete strávit až 16 hodin a přeletět půl zeměkoule, jde o nepopiratelný bonus. Kabina nabízí dostatek místa a řadu vymožeností, což z letadla dělá favorita u cestujících i posádky. Mnohem méně si ho však zamilovaly aerolinky.

Evropský výrobce letadel Airbus doufal, že prodá až 750 těchto strojů, na výrobní lince v jihofrancouzském Toulouse jich ale vzniklo jen něco málo přes 250. Ve vzduchu jsou pouhých 13 let.

S doporučenou cenou asi 450 milionů dolarů (zhruba deset miliard Kč) za letadlo je A380 zázrakem plným moderních technologií. Vaz mu ale zlomila skutečnost, že na svět přišlo na základě požadavků jedné končící éry v letecké dopravě. Jeho délku dožití navíc může zkrátit pandemie covidu-19, která měla na odvětví letecké dopravy katastrofální dopad.

Letadlo A380 vzniklo jako odpověď na stroj 747 zvaný Jumbo Jet konkurenční americké společnosti Boeing. Ve světě letectví, kterému dominovaly velké dopravní uzly a jen hrstka dopravců, se ale Jumbu dařilo. Zvyšující se počty cestujících zahltily velké vzdušné přístavy, jako je letiště Johna F. Kennedyho v New Yorku, Narita v Tokiu nebo Heathrow v Londýně. Ta v té době fungovala s využitím plných kapacit. Společnost Airbus se domnívala, že řešením bude větší letadlo, které z těchto letišť pobere více pasažérů, aniž by se zvýšil počet letů.

Místo nákupu větších letadel se však aerolinky vydaly jinou, finančně udržitelnější cestou: plánovaly nakupovat menší letadla a využívat je ke spojení menších letišť, která zahlcena nebyla.

Airbus A380 byl slavnostně předveden v Toulouse na začátku roku 2005 a poprvé vzlétl v dubnu téhož roku. Jde o jediné dvoupatrové letadlo, které kdy bylo postaveno - v podstatě jsou to dva široké letouny postavené na sobě. Airbus přitom v počátečních fázích vývoje zvažoval několik jiných koncepcí. Jedna z nich počítala s tím, že trupy budou postaveny vedle sebe, což by výrobci umožnilo využít komponenty z existujícího letadla A340.

Letadlo zahrnuje několik nových technologií v samotné konstrukci a elektrotechnice, ale zvláštní pozornost Airbus věnoval kabině. V ní se za pomocí vyššího natlakování, snížení hluku a uklidňujícího osvětlení výrobce snažil zmírnit únavu cestujících a celkově zlepšit kvalitu pobytu na palubě.

"Nejvíce mě dostalo, že se na hlavní palubě můžete u okénka postavit," říká historik letectví a autor knihy o historii A380 Graham Simons. "Já měřím 170 centimetrů a když vstoupím do (letadla Boeing) 737 nebo do (letadla Airbus) A320, na místě u okénka se nemůžu postavit kvůli úložnému prostoru nad sedadly. V A380 jsou však stěny v podstatě svislé," dodává.

Kabina je také vysoce variabilní a leteckým společnostem Airbus umožňuje pořídit si luxusní výstřelky, jako jsou sprchy v první třídě. "Pomyšlení na sprchu v letadle je prostě ohromující," říká Simons. "A mají také vyhřívané mramorové podlahy ... (Letecká společnost) Emirates dozadu umístila bar s onyxovou deskou a když se bar nepoužívá, nechrání ho jen tak nějaký hadr, ale kozinka," dodává.

Letadlo ale vyšlo z módy už ve chvíli, kdy ho 25. října 2007 převzal první zákazník, společnost Singapore Airlines. Komerční letecká doprava se přeorientovala a letadla nově uvedená na trh a navržená k přepravě cestujících z bodu A do bodu B bez využití centrálních letišť, jako je Boeing 787 či Airbus A350, už měla stovky objednávek.

Ve finále se tak investice 25 miliard dolarů (asi 556 miliard Kč) leteckému výrobci nevrátí. Přežití A380 stálo na vztahu s aerolinkami Emirates, které si pořídily zhruba polovinu všech dodaných letadel a kolem luxusního cestování v jedinečném obřím stroji si vystavěly celou image. Letadlo si koupily sice i hlavní evropské letecké společnosti, ale jen v několika exemplářích. Airbus navíc nedokázal prodat jediný letoun na klíčovém americkém trhu.

"Byly tu spekulace, že jsme (s A380) přišli o deset let dřív, než jsme měli; podle mě je jasné, že jsme byli deset let pozadu," uvedl v roce 2019 tehdejší šéf Airbusu Tom Enders, když oznamoval, že firma se výrobu letadel A380 rozhodla ukončit. Krátce nato z funkce odstoupil.

Související

Ilustrační foto

Emirates plánují zrušit 30 procent pracovních míst, vyřadí z flotily Airbus A380

Společnost Emirates hodlá zrušit až 30.000 pracovních míst. To je asi 30 procent současného stavu, informovala dnes agentura Bloomberg. Jednoho z největších provozovatelů dálkových letů na světě k tomuto rozhodnutí vedou dopady pandemie způsobené šířením koronaviru. Emirates, podobně jako další letecké společnosti, se potýkají s propadem poptávky a musejí výrazně snížit náklady.

Více souvisejících

Airbus A380

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Nelson Mandela, bývalý prezident Jihoafrické republiky a jeden z hlavních bojovníků proti apartheidu. Byl spoluzakladatelem ozbrojeného křídla Afrického národního kongresu Umkhonto we Sizwe, které bylo vládami Jižní Afriky a Spojených států označeno za teroristickou organizaci. Za svou činnost byl režimem apartheidu 27 let vězněn.

Mandelu jako hlavu státu uznávali prakticky všichni Jihoafričané, uvádí afrikanista Skalník

Uplynulo 30 let od chvíle, kdy se jihoafrickým prezidentem stal čelní bojovník proti rasovému apartheidu Nelson Mandela. Během pětileté vlády procházela země především transformací, kdy klíčové státní i ekonomické pozice přebírali černí Afričané, připomíná Petr Skalník v rozhovoru pro EuroZprávy.cz. Afrikanista, antropolog a bývalý diplomat v něm také upozorňuje, že Mandela byl mnohem více nacionalistou než socialistou a za jeho prezidentství Jihoafrická republika získala mezinárodní prestiž a začala hrát rozhodující politickou i hospodářskou roli na kontinentu. Mandelovo působení v čele státu tak považuje za úspěšné, navzdory tomu, že se první hlavě státu černé pleti nepodařilo zkrotit bující kriminalitu a překlenout majetkovou propast ve společnosti.

před 4 hodinami

Ilustrační fotografie.

Pro Kämpfa uvolnil místo v národním týmu Kousal, kapitánem se stal veterán Červenka

Čtvrtečního tréninku v pražské O2 Areně se zúčastnil poprvé útočník Toronta David Kämpf, který se tak připojil k týmu. Musel ho naopak opustit někdo ze stávajících nominovaných, vyšlo to na Pavla Kousala. Realizační tým v čele s Radimem Rulíkem pak počítá s Kämpfem do prvního utkání turnaje, který Češi odehrají v pátek proti Finsku. Kromě toho ve čtvrtek taktéž vybrali kapitána a jeho asistenty. Čéčko bude nosit podle očekávání ten nejzkušenější Roman Červenka a jeho pobočníky se pak stali obránce Radko Gudas (Anaheim) a útočník Ondřej Palát (New Jersey).

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Izraelská armáda se připravuje k útoku na Hamás

Izraelské tanky obklíčily východní část Rafahu. Městem zní exploze a střelba

Podle agentury Reuters dnes izraelské tanky zablokovaly hlavní silnici oddělující východní a západní část Rafahu na jihu Pásma Gazy, což v podstatě obklíčilo celou východní část tohoto města. Obyvatelé východní a severovýchodní části města hlásí téměř nepřetržité exploze a střelbu, přičemž intenzivní boje mezi izraelskou armádou a ozbrojenci z hnutí Hamás a Palestinského islámského džihádu pokračují.

Aktualizováno před 6 hodinami

před 6 hodinami

Ruská armáda, ilustrační foto

Ruská armáda zahájila pozemní ofenzívu na severovýchodě Ukrajiny

Ruské jednotky spustily v pátek ráno pozemní ofenzívu na severovýchodě Ukrajiny v Charkovské oblasti a u města Vovčansk postoupily přibližně o jeden kilometr. Uvedla to agentura Reuters odvolávajících se na ukrajinské ministerstvo obrany a zdroj z prostředí ukrajinské armády.

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

Bělorusko, Minsk

Bělorusko plánuje systematicky přesouvat stovky migrantů na hranice s Polskem

Běloruské bezpečnostní a zpravodajské služby plánují systematicky přesouvat stovky migrantů na hranice s Polskem. Organizace ByPol, sdružující bývalé představitele běloruských silových struktur, upozornila na tuto situaci na svých internetových stránkách s tím, že se jedná o skupinu 700 až 800 osob, které se mají pokusit překročit hranice Evropské unie.

před 10 hodinami

před 11 hodinami

"Ostudný podvodník Biden." Trump kvůli Izraeli zaútočil na amerického prezidenta

Americký exprezident Donald Trump tvrdí, že jeho nástupce v Bílém domě Joe Biden stojí na straně hnutí Hamás, když pohrozil zastavením dodávek amerických zbraní Izraeli. Uvedla to agentura AFP.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy