NÁZOR - Severní Korea pokročila v modernizaci svých ozbrojených sil a představuje stále větší hrozbu pro Jižní Koreu, Japonsko a americké vojáky ve východní Asii, deklaruje Mark Episkopos v komentáři pro server National Interest. Vojenský historik z think tanku Center for National Interest dodává, že existuje jedna oblast, kde na povrch vystupuje slabost severokorejské armády, a tou je letectvo.
Kavalerie vehiklů
Spolu s modernizací ozbrojených sil Severní Korea často odmítá dlouhodobá západní tvrzení o úpadku své armády, uvádí Episkopos. Deklaruje, že severokorejské vzdušné síly ovšem představují "rozpadající se kavalerii vehiklů", která má mizivou bojovou hodnotu a ta se v dohledné době zřejmě nikterak nezvýší.
Za zřejmě nejvíce zarážející rys severokorejského letectva označuje historik jeho velikost. Nastiňuje, že vzdušné síly KLDR čítají na 1.650 strojů, z nichž 800 tvoří bojové letouny.
"Ale velikost severokorejských vzdušných sil zakrývá hojné kvalitativní nedostatky," píše Episkopos. Upozorňuje, že téměř veškerý letecký park tvoří stroje ze 60. let v různé fázi technického rozkladu, včetně stovky čínských variant sovětských stíhaček MiG-17, MiG-19 a MiG-21, označovaných jako Šen-jang F-5, Šen-jang J-6 a Čcheng-tu J-7.
Typy F-5 a J-6 čínské letectvo vyřadilo již na začátku 90. let a ve službě má pouze malý počet modernizovaných J-7E, poukazuje autor komentáře. Deklaruje, že pokud přijmeme odvážný předpoklad, že tyto desítky let staré stroje jsou plně operativní navzdory enormním nákladům na údržbu tak velké archaické flotily, je odůvodněné domnívat se, že Severní Korea nedisponuje dostatečným počtem pilotů, kteří by mohli najednou vzlétnou s velkým počtem letounů.
Často přehlíženým důsledkem mezinárodních sankcí vůči Severní Koreji je totiž chronický nedostatek pohonných hmot, který komplikuje naplnění příslušného počtu letových hodin potřebných k výcviku schopného regimentu stíhacích pilotů, konstatuje historik.
Integrálním problémem severokorejského letectva je také technická realita, uvádí Episkopos. Vysvětluje, že zmíněné letouny jsou silně zastaralé a nehodí se pro věk elektronického boje a moderních protivzdušných obranných systémů.
Potrava pro rakety
"V jakékoliv vzdušné bitvě v japonském či jihokorejském vzdušném prostoru by nedostatek soudobých stealth, zaměřovacích a průnikových vlastností učinil z F-5, J-7 a J-6 víceméně potravu pro střely AIM-120 AMRAAM a Patriot Pac-3," ujišťuje historik. Domnívá se, že jediným jejich přínosem na bojišti by mohlo být zaměstnání protivzdušné obrany, ale není jasné, zda má severokorejské letectvo kapacity, aby mohlo vyslat souběžně dostatečný počet těchto strojů k výraznějšímu zaneprázdnění nepřítele.
Nejlepšími stroji, kterými severokorejské vzdušné síly disponují, je 18 stíhačů pro vybudování vzdušné nadvlády MiG-29 a zhruba pět desítek víceúčelových letounů tohoto typu, konstatuje Episkopos. Dodává, že ty sic mohou být nasazeny k jistým hlídkovým a záchytným misím, ale jedná se o letadla s kořeny v 70. letech, které neobstojí tváří v tvář sofistikované, víceprvkové protivzdušné obraně budované Japonskem a Jižní Koreou v posledních dekádách.
Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.Japonsko a Jižní Korea navíc pokračují v nákupu nezanedbatelného množství amerických strojů F-35 i ambiciózním vývoji vlastních letounů, což dále rozšiřuje propast mezi Severní Koreou a jejími regionálními protivníky do takové míry, že ji Pchjongjang nedokáže překonat, tvrdí autor komentáře. Dodává, že severokorejské letectvo nezvratně zastaralo a nevypadá to, že by s tím Pchjongjang hodlal cokoliv dělat.
Severokorejský zbrojní průmysl místo toho vynakládá své skromné zdroje na hrstku projektů, o kterých soudí, že mají z vojenského hlediska největší návratnost investic, tedy důvěryhodné jaderné odstrašení, ponorkovou flotilu schopnou překonat jihokorejskou obranu a salvy modernizovaných raket krátkého dosahu, nastiňuje Episkopos. Zdůrazňuje, že KLDR sleduje doktrínu modernizace armády, která v zásadě nepotřebuje letectvo ohrožující sousedy země, ale spoléhá na schopnost vést odvetný úder.
V důsledku by tak vyřazení většiny strojů severokorejských vzdušných sil ze služby mohlo přinést armádě mnoho užitečného materiálu a výraznou úsporu prostředků na údržbu, domnívá se historik. Podotýká, že existují náznaky, že Pchjongjang začal podnikat jisté kroky tímto směrem, avšak izolovanost země neumožňuje posoudit, o jak rozsáhlý program se ve skutečnosti jedná.
Související
Sestra vůdce KLDR hrozí: Vybudujeme ohromnou vojenskou sílu
Pokud KLDR použije jaderné zbraně, její režim skončil, varuje Jižní Korea
Severní Korea (KLDR) , stíhačka J-7 , Vojenská letadla , Severokorejské zbraně
Aktuálně se děje
před 4 hodinami
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
včera
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
včera
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
včera
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno včera
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
včera
Biden poprvé prohlásil, že bude debatovat s Trumpem. Termíny už jsou známé
včera
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
včera
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
včera
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
včera
Rusové cílí na ukrajinskou železnici. Útoky si vyžádaly mrtvé i zraněné
včera
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
včera
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
včera
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
včera
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
včera
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
včera
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
včera
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
včera
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
včera
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
včera
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
Na Ještěd bude v budoucnu opět jezdit lanovka. Liberecké zastupitelstvo ve čtvrtek schválilo záměr znovuobnovení lanové dráhy, která se před necelými třemi lety zřítila. Nová lanovka bude mít jednu kabinu na dvou lanech a prodlouženou trasu.
Zdroj: Jan Hrabě