Jak je na tom Kimovo letectvo? Slova historika Severokorejce nepotěší

NÁZOR - Severní Korea pokročila v modernizaci svých ozbrojených sil a představuje stále větší hrozbu pro Jižní Koreu, Japonsko a americké vojáky ve východní Asii, deklaruje Mark Episkopos v komentáři pro server National Interest. Vojenský historik z think tanku Center for National Interest dodává, že existuje jedna oblast, kde na povrch vystupuje slabost severokorejské armády, a tou je letectvo.

Kavalerie vehiklů

Spolu s modernizací ozbrojených sil Severní Korea často odmítá dlouhodobá západní tvrzení o úpadku své armády, uvádí Episkopos. Deklaruje, že severokorejské vzdušné síly ovšem představují "rozpadající se kavalerii vehiklů", která má mizivou bojovou hodnotu a ta se v dohledné době zřejmě nikterak nezvýší.  

Za zřejmě nejvíce zarážející rys severokorejského letectva označuje historik jeho velikost. Nastiňuje, že vzdušné síly KLDR čítají na 1.650 strojů, z nichž 800 tvoří bojové letouny.

"Ale velikost severokorejských vzdušných sil zakrývá hojné kvalitativní nedostatky," píše Episkopos. Upozorňuje, že téměř veškerý letecký park tvoří stroje ze 60. let v různé fázi technického rozkladu, včetně stovky čínských variant sovětských stíhaček MiG-17, MiG-19 a MiG-21, označovaných jako Šen-jang F-5, Šen-jang J-6 a Čcheng-tu J-7.

Typy F-5 a J-6 čínské letectvo vyřadilo již na začátku 90. let a ve službě má pouze malý počet modernizovaných J-7E, poukazuje autor komentáře. Deklaruje, že pokud přijmeme odvážný předpoklad, že tyto desítky let staré stroje jsou plně operativní navzdory enormním nákladům na údržbu tak velké archaické flotily, je odůvodněné domnívat se, že Severní Korea nedisponuje dostatečným počtem pilotů, kteří by mohli najednou vzlétnou s velkým počtem letounů.   

Často přehlíženým důsledkem mezinárodních sankcí vůči Severní Koreji je totiž chronický nedostatek pohonných hmot, který komplikuje naplnění příslušného počtu letových hodin potřebných k výcviku schopného regimentu stíhacích pilotů, konstatuje historik.

Integrálním problémem severokorejského letectva je také technická realita, uvádí Episkopos. Vysvětluje, že zmíněné letouny jsou silně zastaralé a nehodí se pro věk elektronického boje a moderních protivzdušných obranných systémů.

Potrava pro rakety

"V jakékoliv vzdušné bitvě v japonském či jihokorejském vzdušném prostoru by nedostatek soudobých stealth, zaměřovacích a průnikových vlastností učinil z F-5, J-7 a J-6 víceméně potravu pro střely AIM-120 AMRAAM a Patriot Pac-3," ujišťuje historik. Domnívá se, že jediným jejich přínosem na bojišti by mohlo být zaměstnání protivzdušné obrany, ale není jasné, zda má severokorejské letectvo kapacity, aby mohlo vyslat souběžně dostatečný počet těchto strojů k výraznějšímu zaneprázdnění nepřítele.

Nejlepšími stroji, kterými severokorejské vzdušné síly disponují, je 18 stíhačů pro vybudování vzdušné nadvlády MiG-29 a zhruba pět desítek víceúčelových letounů tohoto typu, konstatuje Episkopos. Dodává, že ty sic mohou být nasazeny k jistým hlídkovým a záchytným misím, ale jedná se o letadla s kořeny v 70. letech, které neobstojí tváří v tvář sofistikované, víceprvkové protivzdušné obraně budované Japonskem a Jižní Koreou v posledních dekádách.

Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.

Japonsko a Jižní Korea navíc pokračují v nákupu nezanedbatelného množství amerických strojů F-35 i ambiciózním vývoji vlastních letounů, což dále rozšiřuje propast mezi Severní Koreou a jejími regionálními protivníky do takové míry, že ji Pchjongjang nedokáže překonat, tvrdí autor komentáře. Dodává, že severokorejské letectvo nezvratně zastaralo a nevypadá to, že by s tím Pchjongjang hodlal cokoliv dělat.

Severokorejský zbrojní průmysl místo toho vynakládá své skromné zdroje na hrstku projektů, o kterých soudí, že mají z vojenského hlediska největší návratnost investic, tedy důvěryhodné jaderné odstrašení, ponorkovou flotilu schopnou překonat jihokorejskou obranu a salvy modernizovaných raket krátkého dosahu, nastiňuje Episkopos. Zdůrazňuje, že KLDR sleduje doktrínu modernizace armády, která v zásadě nepotřebuje letectvo ohrožující sousedy země, ale spoléhá na schopnost vést odvetný úder.

V důsledku by tak vyřazení většiny strojů severokorejských vzdušných sil ze služby mohlo přinést armádě mnoho užitečného materiálu a výraznou úsporu prostředků na údržbu, domnívá se historik. Podotýká, že existují náznaky, že Pchjongjang začal podnikat jisté kroky tímto směrem, avšak izolovanost země neumožňuje posoudit, o jak rozsáhlý program se ve skutečnosti jedná.      

Související

Vlivná Kim Jo-čong, sestra diktátora na archivních snímcích.

Sestra vůdce KLDR hrozí: Vybudujeme ohromnou vojenskou sílu

Severní Korea hodlá pokračovat v budování "ohromující a nejsilnější vojenské síly" na ochranu své suverenity a míru v regionu, prohlásila Kim Jo-džong, která je vlivná sestra severokorejského vůdce Kim Čong-una, jak informoval ve středu server The Korea Times s odkazem na tamní tiskovou agenturu KCNA.

Více souvisejících

Severní Korea (KLDR) stíhačka J-7 Vojenská letadla Severokorejské zbraně

Aktuálně se děje

před 4 hodinami

raketový systém Patriot

Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot

Španělsko pošle na Ukrajinu rakety Patriot. Na videokonferenci mezinárodní Kontaktní skupiny pro podporu Ukrajiny to dnes oznámila španělská ministryně obrany Margarita Roblesová. Informoval španělsky list El País v reakci na tlak spojenců z EU a NATO.

včera

včera

Vinice, ilustrační fotografie.

Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy

Rekordní mrazy, které minulý a tento týden udeřily v České republice, ničivě zasáhly tuzemské vinohrady. V Čechách je dopad naprosto fatální, škody tam dosahují 95 procent. Na Moravě se pohybují minimálně na úrovni 23% snížení výnosu. Aktuální průzkum mezi vinaři vyčíslil celkové škody napáchané na letošní úrodě na více než 2 miliardy korun. Vinaři ale varují, že měnící se klima není jediným problémem domácího vinařství, a žádají aktivnější přístup k jejich řešení ze strany ministerstva. 

včera

Aktualizováno včera

včera

včera

Vlastimil Válek

Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU

Mezi největší přínosy dvacetiletého členství Česka v Evropské unii patří například možnost čerpat zdravotní péči v kterékoliv zemi EU, společné registrace nových léků před vstupem na trh, zapojení do expertních sítí lékařů nebo sdílení expertizy Evropského centra pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) ve veřejném zdraví, konstatovalo ministerstvo zdravotnictví. 

včera

včera

Jakub Voráček

Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí

Kariéra bývalého hokejového reprezentanta Jakuba Voráčka, během níž nastoupil k více než tisícovce zápasů v kanadsko-americké NHL, se nezadržitelně blíží ke svému konci. Samotný čtyřiatřicetiletý hokejista totiž v úterním rozhovoru pro CNN Prima News uvedl, že končí svou bohatou kariéru. Záhy ale svá slova mírnil, když pro server sport.cz řekl, že ještě není definitivně rozhodnut o svém konci, ale to, že se už mezi mantinely neobjeví, je podle něj na 99 procent jisté.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

ČEZ

Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE

Soudní dokumenty v Petrohradu potvrdily, že Kremlem ovládaný energetický gigant Gazprom podal žalobu proti české energetické společnosti ČEZ, rakouské OMV Gas Marketing & Trading a slovenské energetické skupině ZSE.

včera

včera

Černobylská jaderná elektrárna

Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří

Výbuch jaderné elektrárny Černobyl je vyjma shození atomových bomb za války dodnes největší jadernou katastrofou, se kterou se kdy lidstvo setkalo. Radioaktivní mrak po výbuchu, k němuž došlo 26. dubna 1986, zahalil celou Zemi a úřady byly nuceny evakuovat nejen nejbližší okolí elektrárny, ale i dvacetitisícové město Pripjať, dnes přezdívané jako město duchů. Nové výzkumy ale odhalují, že do radioaktivní zóny se postupně vrací život.  

včera

včera

Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší

Na Ještěd bude v budoucnu opět jezdit lanovka. Liberecké zastupitelstvo ve čtvrtek schválilo záměr znovuobnovení lanové dráhy, která se před necelými třemi lety zřítila. Nová lanovka bude mít jednu kabinu na dvou lanech a prodlouženou trasu. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy