Není tomu tak dávno, co odtud vyráželi orientalisté a Iráčané do Berlína, Istanbulu či do Benátek. Dnes je ale nádraží v severoiráckém Mosulu v troskách a odstavené rezavějící lokomotivy jsou připomínkou současné odtrženosti města od ostatního světa. Píše o tom agentura AFP.
Trasa vlaku Taurus Express, který od začátku 20. století spojoval jihoiráckou Basru s Tureckem, kde na něj navazoval proslulý Orient Express, vlivem konfliktů a politických událostí zanikla jako šagrénová kůže z Balzakova románu. Po invazi vedené Spojenými státy v roce 2003 se železniční doprava v Mosulu citelně zredukovala, ale až do roku 2010 jezdily každý týden dva vlaky do tureckého Gaziantepu.
Ámir Abdalláh jako strojvůdce jezdil na trase na západ do Sýrie a na jih do Bagdádu.
"Každý den byly nějaké vlaky s cestujícími nebo se zbožím," vzpomíná sedmačtyřicetiletý otec pěti dětí. Lokomotiva ve žluté, červené, zelené a černé barvě, ve které jezdil, teď převrácená rezaví a vagony i kolejnice kolem ní jsou už jen hromadou starého železa.
Alí Ukla si pamatuje, kdy se dalo za pouhých 1000 nebo 2000 dínárů (necelých 30 Kč) dojet do Bagdádu nebo někam jinam v Iráku. "Byl to pohodlný dopravní prostředek pro nemocné či pro invalidy. A taky to zaručovalo, že zboží dorazilo včas a nepoškozené," vzpomíná.
Král Fajsal II., svržený v roce 1958, míval na nádraží vlastní salonek, upozorňuje železniční inženýr Muhammad Abdalazíz, který je už několik let nezaměstnaný. "Býval tady jeden z největších mosulských hotelů, kavárny, zahrady, garáž pro auta a předtím pro kočáry," dodává. Železnice živila stovky rodin, a to nejen železničářů, ale i stavbařů, obchodníků, taxikářů a majitelů restaurací či kaváren.
Poprvé 1. června 1940 spojil vlak projíždějící Mosulem Bagdád s tureckým Istanbulem. Dnes je metropole propojena jen s Fallúdžou na západě a Karbalou a Basrou na jihu, což je hodně vzdálené někdejším 72 každodenním spojům, jež se pohybovaly na tisících kilometrech iráckých tratí v dobrých časech, tedy až do zavedení embarga proti vládě bývalého prezidenta Saddáma Husajna v 90. letech.
Irák byl už před tímto obdobím na Blízkém východě v čele pokroku - od roku 1869 začala v Bagdádu jezdit tramvaj, z níž ale dnes už nezbylo nic. Ani elegantní dřevěné dvoupatrové vagony, ani koleje, jež spolykala překotná zástavba, kterou si vyžádalo přesídlování venkovanů do metropole.
Agonie mosulského nádraží byla dlouhá - 31. března 2009 jednu jeho část vyhodil do vzduchu kamion naplněný bombami. Pak 1. července 2010 odjel poslední vlak do tureckého Gaziantepu. Mosul, který na Blízkém východě býval dlouho obchodní křižovatkou, pak v letech 2014 až 2017 ničily boje proti teroristické organizaci Islámský stát (IS).
Náměstek severoiráckých železnic Kahtán Lukman říká, že nádraží bylo z 80 procent zničeno. Sloupy na nástupištích jsou rozstřílené, fasáda zničená k nepoznání a mozaiky v hale už téměř neznatelné. Teď, po osvobození města od IS, není obnova nádraží na pořadu rekonstrukce. Nejsou na ni určeny žádné peníze ani termíny.
S mosulským nádražím zmizela velká část irácké minulosti. Díky jeho strategické poloze mezi Irákem, Sýrií a Tureckem jím prošlo mnoho slavných. Před téměř 100 lety právě sem umístila Agatha Christie děj některých svých románů. Podle ředitele nádraží prošla královskou recepcí o několik desítek let později slavná arabská zpěvačka Umm Kalsúmová. V roce 1970 přistoupilo vedení nádraží na to, aby při koncertě libanonské zpěvačky Sabáh umlklo pískání a sirény, které by mohly rušit produkci.
Sedmatřicetiletá Núr Muhammadová si pamatuje cesty vlakem s rodiči na venkov za dob svého mládí. "Bylo mi deset let a s rodinou a přáteli jsme pozorovali krajinu za okny. Krásné časy. Doufám, že se vrátí," řekla.
Související
USA letecky zaútočily v Sýrii a Iráku
Americká základna v Iráku se stala terčem raketového útoku
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
před 2 hodinami
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
před 2 hodinami
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno před 3 hodinami
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
před 3 hodinami
Biden poprvé prohlásil, že bude debatovat s Trumpem. Termíny už jsou známé
před 4 hodinami
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
před 5 hodinami
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
před 5 hodinami
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
před 5 hodinami
Rusové cílí na ukrajinskou železnici. Útoky si vyžádaly mrtvé i zraněné
před 6 hodinami
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
před 6 hodinami
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
před 7 hodinami
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
před 8 hodinami
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
před 9 hodinami
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
před 9 hodinami
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
před 9 hodinami
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
před 9 hodinami
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
před 10 hodinami
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
před 10 hodinami
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
před 11 hodinami
Macron varuje: Evropa může "zemřít". Je nutná robustní obrana čelící ruské agresi
Evropa by podle francouzského prezidenta mohla "zemřít", pokud si nevybuduje robustní obranu čelící ruské agresi na Ukrajině.
Zdroj: Radek Novotný