Střední Evropa v minulých dvou letech zaznamenala největší a nejničivější sucho. Nová studie předpokládá, že extrémní sucha se budou v Evropě vyskytovat až sedmkrát častěji, pokud se globální emise skleníkových plynů budou nadále zvyšovat. I mírné snížení emisí by podle nové studie mohlo snížit riziko extrémního vedra až o polovinu.
Extrémní sucho, které zasáhlo Evropu v letech 2018 a 2019, vedlo k poklesu podzemní i srážkové vody a významně poškodilo zemědělce, kteří vlivem nedostatku srážek nemají dostatek vody k zavlažování a zaznamenali obrovské hospodářské ztráty.
Vlivem sucha vzrůstají i počty požárů, vysychají řeky a vodní toky obecně. Podle britského deníku Guardian jediné takto extrémní sucho bylo zaznamenáno v minulosti v letech 1949 a 1950, ale zasáhlo oblast o třetinu menší než v současné době.
Německá studie ukázala, že pokud se emise oxidu uhličitého budou nadále zvyšovat stejným tempem jako nyní, tak v druhé polovině tohoto století se ve střední Evropě zdvojnásobí ztráta v zemědělské produkci. Podle vědců z Centra pro environmentální výzkum UFZ-Helmholtz by snížení emisí ze současného stavu mělo za následek zmenšení zasažených oblastí o 40 %.
„Redukce skleníkových plynů by snížila četnost takových extrémních období sucha na velmi zanedbatelné číslo,“ uvedl autor studie Rohini Kumar. Podle jeho slov je potřeba zintenzivnit snahu o globální snížení skleníkových plynů a zároveň řešit, jak se lépe přizpůsobit změně klimatu.
Již v minulosti studie předpověděly, že do roku 2050 bude ve Velké Británii klima stejné jako v Barceloně a obecně se budou evropská města potýkat s extrémními teplotami, a to převážně města jižní a střední Evropy. „Tato zjištění jsou pro svět důležitým varováním,“ míní Constantin Zohner z technologického institutu v Curychu.
Studie ukázala, že emise silně zhorší ekosystém, zemědělství a lidský blahobyt. „Studie zdůrazňuje naléhavost změn v oblasti klimatu, aby byl zachován ekosystém a zajištěna voda pro budoucí generace,“ vysvětluje Zohner, který se výzkumu nezúčastnil.
Související
Změny počasí tvrdě dopadají na celou planetu. Jeden region ale trpí víc než jiné
Není to jen kvůli počasí. Afrika čelí potravinové krizi, ohrožuje desítky milionů lidí
Klimatické změny , Počasí , věda , Sucho
Aktuálně se děje
před 5 hodinami
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
včera
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
včera
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
včera
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno včera
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
včera
Biden poprvé prohlásil, že bude debatovat s Trumpem. Termíny už jsou známé
včera
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
včera
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
včera
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
včera
Rusové cílí na ukrajinskou železnici. Útoky si vyžádaly mrtvé i zraněné
včera
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
včera
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
včera
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
včera
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
včera
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
včera
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
včera
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
včera
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
včera
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
včera
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
Na Ještěd bude v budoucnu opět jezdit lanovka. Liberecké zastupitelstvo ve čtvrtek schválilo záměr znovuobnovení lanové dráhy, která se před necelými třemi lety zřítila. Nová lanovka bude mít jednu kabinu na dvou lanech a prodlouženou trasu.
Zdroj: Jan Hrabě