Neustále jsme mediálně masírováni tragickými následky pití alkoholu. Samozřejmě není z logiky věci prospěšné se denně opíjet pod obraz. Je ale skutečně potřeba se "metle lidstva" zcela vyhýbat? Američtí výživový poradci uvádějí, že rozumná míra konzumace alkoholických nápojů existuje a liší se v závislosti na pohlaví a tělesné kondici jednotlivců.
Je všeobecně známo, že zdravá denní konzumace alkoholu činí u mužů čtyři deci vína, což odpovídá cca dvěma skleničkám. Ženy by naopak měly vypít maximálně jednu sklenici, tedy dvě deci. I zákoník práce s ním u určitých zaměstnání do jisté míry počítá. Například horníci mají právo požívat přímo na pracovišti nízkostupňová piva. To samé platí i o baletkách a jiných fyzicky náročných profesích. V čem konkrétně se nám střídmé pití alkoholických nápojů může vyplatit? Zde je celkem 7 důvodů:
1) Nižší riziko vzniku kardiovaskulárních onemocněníLékařská fakulta Harvardské univerzity došla k závěru, že malé množství alkoholu zvyšuje hladinu lipoproteinů obsahujících vysokou hodnotu HDL, tedy dobrého cholesterolu, který chrání lidský organismus před srdečními chorobami. Konzumujeme-li alkoholické nápoje s mírou, můžeme počítat také s lepšími reakcemi na inzulín redukující cukr v krvi. Díky tomu se nám pak i více sráží krev, což výrazně snižuje pravděpodobnost mozkové mrtvice, kterou z velké části způsobují krevní sraženiny blokující tepny.
2) DlouhověkostPříležitostné pití alkoholu zvyšuje věk dožití. Podle studií Katolické univerzity v italském Campobasu se u mužů i žen konzumujících denně čtyři až dva alkoholické nápoje snižuje pravděpodobnost předčasného úmrtí až o 18 %. Dr. Giovanni de Gateano, který se na jejím zpracování podílel, připomíná, že nejzdravější jsou malé dávky alkoholu u jídla. "Středomořská strava je tou nejdietnější a lidskému zdraví nejprospěšnější. Je pro ní typická konzumace alkoholických nápojů, zpravidla vína, u snídaně, oběda i večeře. Nesmíte ale pít alkohol mezi jídly," vysvětluje Gateano.
3) Zvyšuje sexuální apetit?Zde bohužel neexistuje jasná vědecká shoda. Nejnovější průzkumy sice potvrzují, že umírněné pití alkoholu chrání muže před impotencí. Nicméně studie zveřejněná v roce 2009 v odborném časopise Journal of Sexual Medicine zaznamenala u mužů alkoholiků až o 30 % menší náchylnost k erektilním dysfunkcím. Jiného názoru je Kew-Kim Chem, epidemiolog University of West Australia, který na vzorku 1770 Australanů ukázal, že alkohol lidské sexualitě naopak škodí, a že by muži měli být v jeho konzumaci opatrní.
4) Prevence rýmyPodle analýzy Carnegie Mellon University jsou kuřáci náchylnější rýmě než pravidelní a střídmí konzumenti alkoholu, kteří ale zároveň nekouří. Svá tvrzení opřela o studii z roku 1993, provedenou na vzorku 391 lidí. Podle amerického deníku New York Times došli španělští vědci k závěru, že lidé, kteří týdně vypijí 8-14 sklenic červeného vína, jsou o 60 % méně náchylní k nachlazení. Příčinu toho hledali v antioxidačních vlastnostech vína.
5) Menší pravděpodobnost demenceStudie, která proběhla od roku 1977, s 365 tisícovou účastí, ukázala, že střídmí konzumenti alkoholu vykazují až o 23 % menší náchylnost kognitivním poruchám, Alzheimerově chorobě a jiným formám demence. Podle Dr. Edwarda J. Neafseyho alkohol sice útočí na mozkové buňky, ale tím je naopak nutí být odolnějšími. Musí se samozřejmě konzumovat v rozumné míře. "Abstinujícím alkoholikům rozhodně nedoporučuji začít znovu pít," varoval Neafsey.
6) Menší riziko vzniku žlučových kamenůVědci z University of East Anglia došli k závěru, že u lidí, kteří pravidelně konzumují dvě jednotky jakéhokoliv alkoholu, se až o jednu třetinu snižuje riziko vzniku žlučníkových kamenů. Opět se to ale s alkoholem nesmí přehánět. Jeho nadměrná konzumace naopak vede k zdravotním problémům.
7) Ochrana před cukrovkouNizozemská studie potvrdila, že zdraví jedinci, kteří denně vypijí až dvě sklenice vína denně, jsou ve srovnání s abstinenty víc chráněni před rozvojem diabetu druhého typu. Dalo by se tedy konstatovat, že rozumné pití alkoholu může být i součástí zdravého životního stylu. Jen se člověk musí řídit selským rozumem, tedy všeho s mírou.
Související
Záchytka jako český vynález. První protialkoholní stanice se otevřela před 75 lety
Trump slíbil zrušení cel na whiskey. Zásluhy připsal králi Karlovi
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Trump: K podpisu mírové dohody s Íránem dojde do tří dnů
před 2 hodinami
Írán a Izrael oznámily zastavení vzájemných útoků
před 2 hodinami
Soud opět zasáhl proti Trumpovi. Zrušil poplatek 100 000 dolarů za žádost o víza
před 4 hodinami
Výhled počasí na měsíc. Teploty budou jiné, než bývá zvykem
včera
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
včera
Další tornádo potvrzeno. Meteorologové ho zachytili v Děčíně
včera
Šéfka poslanců ANO Malá skončila v nemocnici. Babiš je s ní v kontaktu
včera
Česko dá v příštím roce více peněz za státní pojištěnce, rozhodla vláda
včera
Konec jedné kapitoly. Exprezidenta Čaputová oznámila rozchod
včera
Taxikář střílel v Poleradech. Pro raněného letěl vrtulník, případ řeší policie
včera
Medardovské počasí dorazí se zpožděním, potvrdili meteorologové
včera
Kuba je na suchu. Ropná blokáda USA nechala zemi v kritickém stavu
včera
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
včera
Počet mrtvých po zemětřesení na Filipínách překročil tři desítky
včera
Trump vyzval Írán a Izrael k okamžitému zastavení palby. Ukončili jsme operaci, reagoval Teherán
včera
Obama byl zděšen, Washington měl Londýn za neschopný. Nová kniha odhaluje, jak USA reagovaly na brexit
včera
EU slaví, Rusko zuří. V Arménii zvítězila ve volbách vládnoucí proevropská strana
včera
Pavel z jednání vlády po pár minutách odešel. Povede delegaci na OSN
včera
Si Ťin-pching dorazil na návštěvu Severní Koreje. Experti vysvětlují, proč přiletěl za Kimem
včera
Zelenskyj se sešel s evropskými lídry. Definovali pět základních podmínek pro příměří
Lídři Ukrajiny, Velké Británie, Francie a Německa definovali pět základních podmínek pro dosažení spravedlivé a trvalé dohody o ukončení války s Ruskem. Ve společném prohlášení po jednání v Londýně to oznámili ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj, britský premiér Keir Starmer, francouzský prezident Emmanuel Macron a německý kancléř Friedrich Merz. Všichni přítomní státníci zároveň deklarovali, že budou pevně stát na straně Ukrajiny. Mezi stanovenými body je okamžité zastavení bojů, zahájení vyjednávání ze současných pozic na bojišti a také poskytnutí robustních bezpečnostních záruk pro napadenou zemi.
Zdroj: Libor Novák