Zpřísnění emisních limitů pro nově vyráběná osobní auta povede v horizontu 20 let k poklesu emisí oxidu uhličitého (CO2) produkovaných vozovým parkem v Česku o 8,2 procenta. Celkové emise CO2 pak klesnou o 1,1 procenta. Uvedl to nezávislý automobilový expert Antonín Šípek.
V současné době je základní limit emisí CO2 u osobních automobilů stanovený na 135 g/km, od roku 2020 bude platit limit 95 g/km. Ministři životního prostředí členských států EU se dále shodli na tom, že emise CO2 u osobních aut se musí snížit proti roku 2021 o 15 procent do roku 2025 a o 35 procent do roku 2030.
Zpřísněné limity emisí CO2 se podle Šípka projeví zpočátku jen u malé části vozového parku osobních aut. Jejich efekt bude záležet hlavně na stupni obměny parku osobních automobilů v ČR, respektive růstu či poklesu trhu a vozového parku.
"Pokud bude park osobních automobilů v ČR nadále vzrůstat, budou i po roce 2021 emise CO2 nejprve růst a působení zpřísněných emisních limitů se projeví až později. Značnou roli při snižování emisí však budou hrát počty starých aut vyřazovaných z provozu, jakož i věková struktura a počty dovážených ojetých automobilů," podotkl.
v ČR bylo na konci září registrováno 5,774 milionu osobních automobilů v průměrném stáří 14,68 roku, což je 544 osobních aut na 1000 obyvatel.
Průměr zemí Evropské unie je 587 automobilů na 1000 obyvatel, přičemž ve vyspělých zemích EU se pohybuje kolem 630 aut. To znamená, že vozový park v ČR by teoreticky mohl dosáhnout 6,7 až až 6,8 milionu osobních vozů.
Lidskou činností vzniká zhruba 25 procent emisí CO2 při výrobě elektřiny, 23 procent v budovách a domácnostech, 26 procent vyprodukují v souhrnu veškeré dopravní prostředky a zbytek připadá na jiné zdroje, například na zemědělskou produkci nebo průmyslovou výrobu. Z 26 procent emisí CO2 vypouštěných dopravními prostředky připadá na osobní automobily 30 až 50 procent. Provozem osobních automobilů tak vzniká maximálně 13 procent emisí CO2 daných lidskou činností.
Související
Kolik zaplatíme za ETS II? Povolenky jsou levnější než ekologické škody, vysvětluje ekonomka Nálepová
Komu poděkovat za extrémní počasí? Experti odhalili největší znečišťovatelé ovzduší
emise , auto , Ekologie , automobilový průmysl
Aktuálně se děje
před 2 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí.
Zdroj: Jan Hrabě