RECENZE: Výstup na Kouzelný vrch v brněnské Redutě skončil na půl cesty

RECENZE – Divadlo Reduta minulý týden uvedlo inscenaci z prostředí plicního sanatoria, Kouzelný vrch. Režisérka Barbara Herz pojala prostředí tajemného sanatoria jako groteskně hororový svět. Kvalitní herecké výkony a originální režijní pojetí se bohužel utopily v příliš rozvláčné dramatizaci osmisetstránkového románu Thomase Manna.

„Žádný čas tady není, ani život..."

Mladý inženýr Hans Castor přijíždí v roce 1907 do plicního sanatoria Berghof za svým tuberkulózou trpícím bratrancem Joachimem. V tajemném sanatoriu uvnitř groteskního společenství Castorp uvízne v jakémsi bezčasí a klidu a zanedlouho sám onemocní. Během sedmiletého pobytu pozná nemoc i smrt, ale také lásku, která mu nakonec ukáže cestu zpátky do života.

Autorkou dramatizace tohoto osmisetstránkového románu držitele Nobelovy ceny za literaturu Thomase Manna je sama režisérka inscenace Barbara Herz. Převést do divadelního tvaru takto rozsáhlý román jistě není jednoduchý úkol a po zhlédnutí inscenace lze říct, že si tvůrčí tým ukousl příliš velké sousto. Scénář je zaplněný postavami, o nichž se toho dozvíme příliš málo na to, abychom se o ně mohli více zajímat, z množství dějových linek a myšlenek se stává chaos, který diváka nemá čím oslovit. Dokonce postava hlavního hrdiny, mladého Hanse Castorpa, je vykreslena natolik povrchně, že se divák nemá s čím ztotožnit. S přispěním dlouhé stopáže (jenom první polovina má devadesát minut) se stává sledování díla zdlouhavé a příliš náročné na pozornost.

„Kašel, to je úplná rozkoš i zábava."

Mladá divadelní režisérka Barbara Herz pojala tajemné prostředí plicního sanatoria jako groteskně hororový svět. Nápad je to sice dobrý, své pojetí však dostatečně nerozvinula a výsledek tedy není ani dost groteskní, ani hororový.

Přesto je inscenace plná originálních režijních nápadů, které divák obeznámený s tvorbou talentované režisérky, může očekávat. V počáteční fázi inscenace je například výborně znázorněno plynutí času a jeho vnímání pacienty sanatoria a ještě zdravého Hanse sedmiminutovým čekáním, než si pacienti změří teplotu.

Groteskní svět byl několikrát důvtipně vykreslen, ať už to bylo kašlání nemocných, které postupně přecházelo v ďábelský smích, když se v noci Hans snažil usnout, nebo hádka dvou pacientů, z níž se postupně stal naopak kašel. Jindy mohl divák zažít lehké mrazení v zádech, například když pacient, ztvárněný Pavlem Douckem, zemřel a bez jakýchkoli jiných reakcí vrchní sestra pouze smazala jeho jméno z tabule.

Život v horizontální poloze

Scéně Lucie Labajové vévodí především matrace, které znázorňují „svět v horizontální poloze", který je náplní pacientů. Spolu s velikou školní tabulí na levé straně, na níž vrchní sestra v podání Marie Durnové zapisovala křídou útratu obyvatel sanatoria, vzniklo prostředí, které sice připomíná spíše psychiatrickou léčebnu než plicní sanatorium, ale zároveň pomáhá dotvořit groteskní pojetí režie.Kostýmy jsou však až příliš pestrobarevné a vzhledem k nedostatečnému vykreslení postav zůstává význam jejich řešení nepochopen.

Jedinou složkou inscenace, které se nedá nic vytknout, je herectví. Všichni protagonisté, přestože vzhledem ke zmíněným aspektům neměli lehký úkol, se však zhostili svých rolí a předvedli kvalitní herecké výkony. Pro hlavní roli byl vybrán letošní absolvent JAMU, student činoherního herectví Ondřej Kraus, jenž díky civilnímu a uvěřitelnému herectví vytvořil sympatickou postavu, kterou je příjemné sledovat. Z celého kvalitního osazenstva je nutné zmínit jako vždy výborného a charismatického Martina Siničáka v roli Lodovica Settembriniho a Hanu Tomáš Briešťanskou v roli Klaudie, která sice nedostala moc prostoru, uvěřitelně však ztvárnila osudovou ženu, do níž se Hans zamiluje.

Výstup na Kouzelný vrch v Divadle Reduta skončil, jak se říká, na půl cesty. Jak ale po premiéře řekl sám šéf činohry, je nutné ocenit snahu tvůrců, i když výsledek není stoprocentní.

Divadlo RedutaThomas Mann: Kouzelný vrchDramatizace: Barbara HerzRežie: Barbara HerzDramaturgie: Martin SládečekScéna: Lucie LabajováKostýmy: Kateřina MaraiHudba: Mario BuzziObsazení: Ondřej Kraus (Hans Castorp), Štěpán Kaminský (Joachim Ziemßen), Annette Nesvadbová (Hermine Kleefeldová), Martin Siničák (Lodovico Settembrini), Dušan Hřebíček (Leo Naphta), Hana Tomáš Briešťanská (Klaudie Chauchatová), Tereza Groszmannová / Monika Maláčová (Paní Stöhrová), František Nedbal (Dvorní rada Behrens), Marie Durnová (Vrchní sestra von Mylendonk), Pavel Doucek (Věčný pacient), Mark Kristián Hochman (Pribyslav Hippe)Premiéra: 27. října 2016 v divadle Reduta