Lhář je adaptací starého španělského námětu, který se dočkal mnoha slavných dramatizací (od Molièrova Dona Juana přes Goldoniho Lháře až po Čapkova Loupežníka). Je popsán v mnoha dalších literárních dílech a má také více filmových podob. Ale pravděpodobně nejslavnější je dílo z období francouzského klasicizmu, právě Corneillův Lhář.
V Brně je hra Pierra Corneilla uvedena ve zdařilém básnickém překladu Vladimíra Mikeše. Je v ní cítit umné propojení klasického jazyka alexandrínů se jazykem současným. Tak se herci mohou vyjadřovat pravdivě, věcně, i když je v celé inscenaci cítit onen závan romantizmu.
Hlavní hrdina, Dorant, je podvodník, básník lží, který nic jiného než nepravdu ani neumí ze svých úst vypustit a stejně vždy, nebo téměř vždy, mu to ve společnosti projde. Má fantazii, dar přesvědčovat, je to prostě floutek, který se baví právě tím, jak dokáže své lži podat a prodat. Autor vše nabízí divákům s nadhledem, s komickou ironií, v šarmantním hávu klasicistního dramatu.
Inscenace se už ve světě hrála v různém prostředí. Na renesančním náměstí, před katedrálou i v interiérech bohatě zařízených patricijských domech. V Brně zvolil scénograf Martin Chocholoušek s režisérkou Aminatou Keitou docela netradiční prostředí: podzemní stanici metra. A proč ne? Tím vlastně „uzemnili“ či „podzemnili“ onu klasickou hru do současnosti, bez zbytečných a popisných verbálních aktualizací. Tak koresponduje současný jazyk, byť veršován, s prostředím, ve kterém se vše odehrává.
Hlavní tíha příběhu leží na představiteli Doranta, na Viktoru Kuzníkovi. Opavský rodák, absolvent DAMU, kterého známe z repertoáru NDB například z Mirandolíny, z Čechovova Racka, nebo jako Orina z inscenace Smutek sluší Elektře, také v Lháři předvedl svůj nepopíratelný talent a smysl pro přesnou rytmizaci svých výstupů s humorným zabarvením. Vedle něj komicky působil také Martin Sláma jako Cliton a výrazná byla postava Arcipa Vojtěcha Blahuty, nebo Klarisy Zuzany Černé. Celý herecký ansámbl působil kompaktně, samozřejmě díky citlivé režii Aminaty Keity. Ta své zkušenosti nasbírala již během studia, mimo jiné režírovala upravenou Beaumarchaisovu Figarovu svatbu, Dostojevského Bratry Karamazovy nebo Shakespearovo Jak se vám líbí, uváděné v Divadle Kolowrat.
Aminata Keita vedla protagonisty příběhu promyšleně, bez zbytečných jakoby komických výrazových prostředků. Věřila textu a dramatické stavbě, spolehla se na střídmé a věrohodné výrazové prostředky herců, a tak se stala inscenace velmi příjemnou humornou podívanou na konání podvodníka a lidí podvedených. Divák si mohl ověřit, že se lidé nemění. Jsou stejní v 17. století, jako ti dnešní.
Scéna Martina Chocholouška byla funkční, podpořena projekcí Matyáše Vordy. Ne každého možná uspokojily kostýmy Simony Rybákové, ale domnívám se, že právě kombinací historizujícího a současného kostýmu byla také naznačena souvislost klasicistního oděvu s dneškem a také jistou nadsázkou s humorně laděným příběhem.
Podvodník Dorant a jeho skutky určitě návštěvníka brněnské inscenace pobaví. S tím poučením, o které Corneillovi šlo, je to už horší. Našinec, jak nám dějiny říkají, je totiž nepoučitelný.
Aktualizováno 5. října 2024 23:28
Vondráčková, Strejček i herci Divadla Na zábradlí. Předávaly se Ceny Thálie
Související
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
RECENZE: Ze striptérky princeznou? Anora je nekonvenční černou komedií
recenze , Národní divadlo Brno , Mahenovo divadlo , Divadla
Aktuálně se děje
před 2 minutami
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
před 36 minutami
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
před 37 minutami
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
před 44 minutami
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
před 1 hodinou
Hamás obvinil USA z genocidy v Pásmu Gazy. Izraeli vzkázal, kdy propustí rukojmí
před 1 hodinou
Jak se západní zbraně dostávají do Ruska, sankcím navzdory? Stačí jedna instagramová modelka
před 2 hodinami
Biden poslal Ukrajině další silnou zbraň. Je zakázaná a vysoce kontroverzní
před 2 hodinami
Co je mezikontinentální balistická raketa (ICBM)?
před 3 hodinami
Rusko odpálilo mezikontinentální balistickou raketu. Poprvé v historii
před 4 hodinami
Ukrajinská fronta by mohla brzy zkolabovat, varují odborníci
před 4 hodinami
Nasazení ATACMS a Storm Shadow na ruském území: Symbolické gesto, nebo zlom ve válce na Ukrajině?
před 6 hodinami
Páteční počasí může překvapit řidiče, varovali meteorologové
včera
Vláda uvolní peníze na pomoc sportu po povodních. Podpořila také podnikání s Ukrajinou
včera
Muži hrozilo za zapálení baru v Liberci doživotí. Trest je nakonec nižší
včera
Česko si pořídí další Leopardy. Armáda tak splní požadavky NATO
včera
Bláznivé počasí očima meteorologů. Na konci týdne přijde další zvrat
včera
Princ Harry na tetovacím křesle. Nové video má své vysvětlení
včera
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
včera
Pavel řekl, zda by Babišovi svěřil vládu. Může to ovlivnit jeho další kandidaturu
včera
Češi po výhře nad Gruzií postupují v Lize národů mezi elitu. Mají také jistou baráž o MS
Když čeští fotbalisté v září tohoto roku naprosto nezvládli duel v Gruzii, kde prohráli ostudně 1:4, málokdo věřil, že by snad mohli Češi ovládnout svou skupinu Ligy národů a tudíž tak nejen postoupit do elitní divize, ale zajistit si také účast v baráži o mistrovství světa 2026. Nakonec se to všechno stává skutečností díky závěrečné výhře nad Gruzií 2:1 v Olomouci, kdy se o české branky postarali Šulc s Hložkem. Ve druhé půli se sice podařilo snížit Mikautadzemu, ale na víc se naštěstí soupeři nezmohli, přestože měli v emočním závěru obrovské příležitosti.
Zdroj: David Holub