RECENZE: Octomilka, kvasinka nebo člověk? Dotkni se vesmíru a pokračuj v Městském divadle Brno

RECENZE: Po pražském Národním divadle uvedlo hru Dotkni se vesmíru a pokračuj René Levínského i Městské divadlo Brno. V režii Hany Burešové sledujeme příběh Bohumila Plánovského, kterému se podařilo objevit mechanismus vzniku nového druhu, a tedy podstatu evoluce. Co když je v genomu zašifrován vzkaz od našeho stvořitele?

Současný český autor René Levínský, původním povoláním teoretický fyzik, se ve svojí hře Dotkni se vesmíru nechal inspirovat matematikem Iljou Ripsem, který se v devadesátých letech pokusil dekódovat Boží vzkazy zašifrované v Tóře. Levínského hrdinové však jdou ještě dál a hledají Boží vzkazy v genomu.

Vedoucí skupiny Biochemie a molekulární biologie Ústavu chemické ekologie AV ČR, Bohumil Plánovský (Petr Štěpán), objevil mechanismus vzniku nového druhu, a tedy podstat evoluce. Jeho dlouholetý přítel Adam Šmíd (Igor Ondříček) chce genomy analyzovat ze svého pohledu matematického lingvisty. Co když je v genomu ukrytý vzkaz od našich stvořitelů?

Hru uvedlo v roce 2016 pražské Národní divadlo na Nové scéně v režii Jana Friče. V Městském divadle Brno je příběh přenesen právě do Brna, jehož reálie hrají v inscenaci velkou roli a často jsou zdrojem (někdy sice prvoplánového, ale přesto účinného) humoru.

Fričova verze v Praze byla přesycena režijními nápady, které zastínily příběh. Režie Hany Burešové naopak sází na jednoduchost a spíše tradiční styl, což je v tomto případě rozhodně ku prospěchu věci. Levínského hra totiž sama o sobě není jednoduchá a pro člověka, který se neorientuje alespoň v základech genetiky, těžko pochopitelná.

Burešová tedy bez výrazných úprav nechává vyniknout děj předlohy; k tomu jí napomáhají výborné herecké výkony v čele s jako vždy vynikajícím Petrem Štěpánem v hlavní roli Bohumila Plánovského, který se zajímá více o vědecké experimenty než o svou manželku Božidaru (Alena Antalová). Sehrané obsazení doplňuje Svetlana Janotová jako mladá doktorandka Anděla, Ivana Vaňková v roli novinářské krásky Svatavy nebo Aleš Slanina jako entomolog Jonáš.

Jednoduchou scénografii Tomáše Rusína opět doplňuje v Mdb až příliš často využívaná projekce. V tomto případě se zdá být většinou opravdu zbytečná, neslouží totiž k posouvání děje, ani k časoprostorové lokaci. Světlým okamžikem je televizní rozhovor novinářky s Plánovským, kdy je projekce efektně využita a díky Štěpánově hereckému výkonu se jedná o snad nejlepší scénu inscenace.

Dotkni se vesmíru a pokračuj je inscenace pro náročnějšího diváka, od kterého vyžaduje soustředěnost a spolupráci. Přestože se najdou momenty, kterým by neuškodilo krácení a zrychlení tempa, díky režii Hany Burešové a hereckému obsazení se jedná o jednu z lepších činoher Městského divadla Brno.

Celkové hodnocení: 75%