RECENZE – Národní divadlo Brno uvedlo po Powder Her Face a Lásce na dálku další soudobou operu. Tentokrát ji napsali čeští autoři Michal Nejtek a Jiří Adámek přímo pro soubor Janáčkovy opery a komorní prostor divadla Reduta. Opera Pravidla slušného chování v moderní společnosti je vynikající bizár ve skvělé interpretaci sólistů i orchestru.
Hudební skladatel Michal Nejtek a režisér a libretista Jiří Adámek napsali na tělo souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno operu Pravidla slušného chování v moderní společnosti. Libreto vychází ze stejnojmenného monodramatu francouzského spisovatele Jeana-Luca Lagarce, který zase svou hru založil na populárním kodexu etikety sepsaným baronkou Staffe v roce 1892.
Soubor pravidel mapuje život člověka od narození po smrt, při čemž pravidla jsou někdy vtipná a někdy absurdní, stejně jako Nejtkova a Adámkova opera. Už jen samotný bizarní úvod předznamenává náladu celé opery – jako první informaci se totiž dozvídáme, co dělat, když se narodí mrtvé dítě. Později se pak kromě normálnějších pravidel typu, jak žádat o ruku svoji vyvolenou, také opera vyloží, jaké dražé má kmotr poslat svojí kmotřence a jak se má chovat nešťastná nevěsta na svojí svatbě.
Operu v hudebním nastudování Pavla Šnajdra skvěle interpretují sólisti Marta Reichelová, Daniela Straková-Šedrlová, Jitka Klečanská a Josef Škarka. Dámské obsazení naprosto skvěle našlo klíč k jednoduchému, ale přesvědčivému herectví, představující pokrytectví snobů, Škarka je zase výborným exemplářem uťápnutého manžela-suchara. Kouzelný je výstup Marty Reichelové, která na malou chvíli osamí na jevišti a stydlivě se klaní. Hlasy pěvců spolu navíc krásně zní a v celkovém projevu jsou dokonale sehraní.
Čtveřici pěvců doplňuje činoherec Petr Vančura, který jak sám řekl, do inscenace vnáší trochu té lidskosti a náhody. Narušuje tedy „dokonalost“ čtveřice a na jeviště vpadává třeba v kostýmu kovboje nebo nevěsty, a hlavně neustále jí. Skvěle absurdní je i to, že na první pohled by se dalo říct, že jeho postava má diváka rozptylovat a pobavit, to by ale nesměl během mezihry prostě spát.
Scéna Ivany Kanhäuser operu zasazuje do jakéhosi měšťanského pokoje, který může být běžným obývákem nebo i hotelovým pokojem. Pracuje s estetikou ošklivosti a kýče. V druhé části opery se za hlavním prostorem otvírá další na vyvýšeném jevišti a s projekčním plátnem, na něm je promítán panoramatický pohled na město.
Po Lásce na dálku může Janáčkova opera slavit další úspěšnou inscenaci soudobé opery, která není jednoduchá na provedení. Pravidla slušného chování v moderní společnosti jsou vtipná, bizarní i trochu smutná, rozhodně jsou ale zážitkem pro diváka, který ani nutně nemusí být velkým znalcem opery. Mají totiž sílu zaujmout i začátečníka.
Celkové hodnocení: 90 %
Národní divadlo Brno, Janáčkova opera
Pravidla slušného chování v moderní společnosti
Hudba: Michal NejtekLibreto: Jiří Adámek volně podle stejnojmenné hry J.-L. Lagarce v překladu Kateřiny NeveuHudební nastudování: Pavel ŠnajdrRežie: Jiří AdámekScéna: Ivana KanhäuserKostýmy: Adriana ČernáPohybová spolupráce: Zuzana SýkorováHerecké konzultace: Petr VančuraOsoby a obsazení: Soprán - Marta Reichelová, Soprán - Daniela Straková-Šedrlová, Mezzosoprán - Jitka Klečanská, Bas - Josef Škarka, Herec - Petr Vančura
Světová premiéra: 15. září 2017 v divadle Reduta (psáno z reprízy 28. října)
Související
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
recenze , Národní divadlo Brno , Divadlo Reduta , kultura , Divadla
Aktuálně se děje
před 47 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák