Brno - Prokofjevovo baletní drama Romeo a Julie mělo světovou premiéru v Národním divadle Brno 30. prosince 1938 v choreografii legendy brněnského baletu Iva Váni Psoty. Málokterý baletní soubor se může pochlubit skutečností, že uvedl ve své historii ve světové premiéře dílo, které se stalo jedním z nejhranějších baletů na světě.
Taneční zpracování Shakespearova dramatu je velmi oblíbené a mnozí proslulí choreografové vytvořili během 20. století legendární inscenace hrané po celém světě dodnes. Důvod, proč tomu tak je, lze hledat nejen ve věčně rezonujícím tématu tragické lásky, ale i v nádherné hudbě Sergeje Prokofjeva, která je považována za jeden z nejkrásnějších baletních opusů vůbec.
Přestože se příběh neodehrává v historických kulisách a kostýmech renesanční Verony, ctí inscenátoři Shakespearovo drama a jeho hlavní motiv prvního vzplanutí lásky dvou mladých lidí. Dominantním tématem baletu je ale nepřátelské rozdělení společnosti, z jejichž protipólů oba milenci pocházejí.
Téma, aktuální v době vzniku dramatu, zrodu Prokofjevova baletu a snad ještě více i dnes, přináší obraz rozdělené společnosti na my a oni, obraz střetu mezi svobodou a totalitou. Vždyť v celém světě jsme dnes svědky stejného dění. Je to pokušení současných elit pod rouškou disciplíny, uniformity, dodržování vlastních vnitřních pravidel, řádu a formálního pořádku směřovat k totalitě v konfrontaci se svobodomyslnou částí společnosti, vyznávající hodnoty osobní svobody, lidskosti, tolerance a myšlenkové kreativity.
Záměrem tvůrců je zpracovat předlohu jako současné taneční drama, aktuální, rezonující dobou i se vkusem dnešního baletního diváka. Ambicí inscenace postavené na klasických hodnotách, ale inscenované současným uměleckým jazykem, je oslovit široké spektrum diváků zaměřených jak na klasickou baletní tvorbu, tak i na současné inscenační trendy v moderním tanci.
Na projektu Romeo a Julie spojili své tvůrčí síly umělci střední generace, jejichž cesty se v několika případech již v minulosti protnuly. A právě zjištění, že u těchto osobností existuje společný umělecký názor a souznění, stálo u zrodu myšlenky, jak zkomponovat kreativní tým pro projekt Romeo a Julie. Ten tvoří tři slovenští umělci, Mário Radačovský jako choreograf, Alexandra Grusková jako kostýmní výtvarnice a Marek Hollý jako scénograf a český režisér Martin Glaser, jehož vklad do koncepce hudebně dramatického díla je klíčový.
„Světová premiéra tohoto fenomenálního baletu byla před osmdesáti lety zde v Brně. A bude to již sedmá inscenace tohoto jednoho z nejhranějších baletních titulů na světě. Snažím se nepřipouštět si tento zavazující a často svazující fakt, který nade mnou a celým týmem visí,“ řekl choreograf Mário Radačovský.
Balet Národního divadla Brno připravil v rámci oslav 80. výročí světové premiéry baletu Romeo a Julie jedinečnou příležitost vidět odkudkoliv na světě aktuální premiéru prostřednictvím živého streamu. Ten bude k vidění v pátek 8. března od 18:45 na stránce http://www.romeoajulie80.cz/live.
23. července 2023 14:23
Ondřej Soukup sklidil v Německu aplaus za muzikál Kalte Freiheit
Související

RECENZE: Lhář. Nová inscenace v Národním divadle v Brně odhaluje naši nepoučitelnost

RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně
Národní divadlo Brno , balet Romeo a Julie (Národní divadlo v Brně) , Martin Glaser (ředitel NdB) , William Shakespeare
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Začal astronomický podzim. Jak ochránit své zdraví v nadcházejících měsících?
před 1 hodinou

Ukrajinská armáda se probila přes ruské linie na jihu Ukrajiny, tvrdí generál
před 2 hodinami

Fico: Směr-SD po volbách navrhne obžalobu prezidentky Čaputové
před 4 hodinami

Změnám počasí už nezabráníme? Udržet oteplování pod 1,5 stupně se nepovede, je přesvědčen Bill Gates
před 5 hodinami

Při útoku na velitelství ruské Černomořské flotily zemřelo nejméně devět lidí
před 6 hodinami

Muž, který v Brně pobodal školačku, zůstane ve vazbě
Aktualizováno před 6 hodinami

Separatisté začali odevzdávat zbraně. Příměří v Náhorním Karabachu dostává trhliny
před 7 hodinami

Bachmut osvobodíme, zima protiofenzívu nezastaví, prohlásil Zelenskyj
před 8 hodinami

Papež vyčetl Francii její přístup k migrantům. Nepodnikají invazi do Evropy, řekl
Aktualizováno před 8 hodinami

Spor o polské dodávky zbraní na Ukrajinu pokračuje. USA žádají vysvětlení
před 12 hodinami

Ruský zákaz vývozu nafty nebude trvat dlouho. Rusko nemá, kde ji skladovat a vypnutí rafinérií by se mu vymstilo
před 12 hodinami

Minimální mzda od příštího roku vzroste až o 2100 korun
před 13 hodinami

Tureckému prezidentovi vadí výzdoba OSN, která mu připomíná „barvy LGBT“
před 13 hodinami

Na Valném shromáždění OSN chybí přední politici, například Macron. Poslankyně mluví o ztrátě
před 13 hodinami

Víkendové počasí: Teploty až na výjimky nepřekročí dvacítku
včera

Tragický výbuch na Prostějovsku šetří policie. Řekla, s jakou teorií pracuje
Aktualizováno včera

Německo by mohlo obnovit kontroly na hranicích s ČR kvůli nelegální migraci
včera

Zemřel bývalý italský prezident Napolitano, bylo mu 98 let
včera

Před 215 lety zemřela Marie Alžběta Habsbursko-Lotrinská, nejkrásnější dcera Marie Terezie
včera
První dvě trenérské změny ve fotbalové lize. V Hradci nahrazuje Webera Kotal, v Karviné skončil Hejdušek
Po posledním víkendu hned dva účastníci tuzemské nejvyšší fotbalové soutěže sáhli ke změnám na trenérských postech. Poté, co Hradec Králové prohrál 1:5 s Mladou Boleslaví, se Východočeši rozhodli k ukončení spolupráce s koučem Jozefem Weberem. Toho nahradí sedmdesátiletý stratég Václav Kotal, dosavadní šéftrenér druholigového Žižkova. Nového trenéra bude hledat i trápící se nováček z Karviné, kde tak skončil Tomáš Hejdušek a kterého prozatímně zastoupí jeho dosavadní asistenti.
Zdroj: David Holub