RECENZE: Návrat legendy. Úžasňákovi 2 a role (super)muže a (super)ženy v superzábavné superrodině

RECENZE – Čekali jsme na ně dlouhých 14 let, ale jsou tu. Pokračování možná nejlepší Pixarovky ze všech navazuje, kde jednička skončila, a vyváženým mixem humoru, akce a rodinného dramatu hodlá vytřít zrak generacím starým i novým.

První scéna Úžasňákových 2 začíná přesně tam, kde nás zastihly titulky jedničky. Velkolepá akční naháněčka, v níž se oblíbená rodinka superhrdinů utká s Podkopávačem, ale představuje jen úvod k dalším problémům a předznamenává návrat strašlivého protivníka, kterému se kdysi podařilo všechny superhrdiny srovnat do latě – veřejného mínění.

A protože Pan Úžasňák, který v každé své akci zdemoluje, když už ne budovu, tak aspoň automobil, představuje chodící noční můru každého pojišťováka, je to jeho flexibilní žena Elastička, kdo se tentokrát vydává prohánět padouchy. Na Boba Parra tak zůstává péče o rodinný krb představující výchovu pubertální dcery Violet, která právě řeší strasti první lásky, s matematikou zápolícího syna Dashe a hlavně Jack-Jacka – nemluvněte vybaveného tolika smrticími schopnostmi, že by i švýcarský armádní nůž zrůžověl závistí.

To očividné si odbydeme hned na začátku. Úžasňákovi 2 se mohou pochlubit prvotřídní animací. Pixar se tentokrát rozhodl pro realističtější styl, takže nečekejte pohádkovou záplavu barev z Coco ani ksichtící se ryby, vizuálem se ale tento animovaný film hlásí jak k 60. letům, kdy se jeho děj odehrává, tak ke komiksové superhrdinské tradici, jíž se inspiruje.

Příběh samotný pak možná patří k těm jednodušším a předvídatelnějším, což je trochu škoda, nabízí ale mnoho zajímavých a zábavných dějových linek a scén. Ať už se jedná o politiku, pátrání po zlosynu Hypnotizérovi, pokračující manželskou etudu Boba a Helen nebo problémy se zvládáním nezvladatelného supermimina, které se vám, když se náhodou na chvíli podíváte jinam, teleportuje do jiné dimenze, Úžasňákovi mají co nabídnout téměř všem věkovým kategoriím. Pravda, ty nejmenší film dvakrát nešetří a hodně věcí z něj děti nepochopí (nebo minimálně ne na první zhlédnutí), je ale zaručené, že se u něj i tak budou bavit. Vždyť na podobném principu fungovala i jednička – kolika desetiletým dojde, že si ve filmu Pan Úžasňák prochází krizí středního věku a jeho žena ho podezřívá z nevěry? A kolik z nich tento film i tak miluje?

Oproti jedničce – a vlastně oproti velkému procentu ostatních Pixarovek – přibylo humoru. Bob bojující s povinnostmi muže v domácnosti, za všech okolností roztomilý Jack-Jack, který tentokrát dostane možná až nečekané množství prostoru, ale svým žvatlavým charismatem ho zvládá bez problémů zaplnit, i stará dobrá návrhářka Edna Módní hází jeden vtip za druhým a je jedno, jestli je vám 7 nebo 77, určitě vás rozesmějí.

Největším problémem filmu je jeho nesoustředěnost. Děj sleduje hned několik dílčích zápletek a film tak občas působí trochu roztěkaně. Hlavně se ale jeho jednotlivý zápletkám nedostává mnoho prostoru, takže snímek většinou jen klouže po povrchu.

Úžasňákovi 2 si nejde nezamilovat. Srší humorem, nápady i zábavnou akcí. Navíc mají srdce. Je jisté, že se jedná o jeden z těch animovaných filmů pro celou rodinu, které si můžete pustit za všech okolností a nálad. Jestli se zařadí do zlatého fondu pixarovských klasik je ale otázkou. Zatím to vypadá, že spíš ne.

Celkové hodnocení: 80 %

Incredibles 2 (2018)

Hrají: Craig T. Nelson, Holly Hunter, Sarah Vowell, Huck Milner, Samuel L. Jackson, John Ratzenberger, Bob Odenkirk, Sophia Bush, Catherine Keener a další

České znění: Jaromír Meduna, Tatiana Vilhelmová, Klára Jandová, Daniel Rchichev, Iva Pazderková, Eli FucileIgor Bareš, Pavel Kříž, Jiří Strach

Režie: Brad Bird

Scénář: Brad Bird

Hudba: Michael Giacchino

USA / 126 minut / animovaný, akční, komedie, sci-fi

Glen Powell ve filmu Vrah naoko.

RECENZE: Inteligentní romantická komedie staré školy. Vrah naoko hledá lásku v kruhu zločinu

Na loňském festivalu v Benátkách v nesoutěžní sekci odpremiérovala černohumorná romance Vrah naoko. Posléze obrazila několik dalších festivalů, do široké distribuce se však dostává ve streamingové podobě až teď. Práva totiž zakoupil Netflix a rozšířil tak svůj katalog o jedno z nejpovedenějších soudobých děl svého žánru, ačkoli se film mnoha motivy obrací do minulosti.
Momentka z filmu Priscilla.

RECENZE: Priscilla je křehkým i svíravým protipólem rockové pohádky

Sofia Coppola se po Marii Antoinette z roku 2006 navrací k životopisu slavných osobností. Oproti extravagantně postmodernímu portrétu francouzské panovnice je Priscilla subtilní a intimní. Ani tady však pro režisérku nejsou faktografické údaje tolik důležité a přináší křehce vystavěný portrét manželky krále rocku, jenž zprostředkovává svírající atmosféru.