RECENZE: Surrealistický úlet si na stříbrném plátně utahuje ze současného Hollywoodu

RECENZE – Záhada Silver Lake je podmanivá divácky nespolehlivá jízda do srdce Los Angeles. Pod krustou mysteriózního příběhu s detektivní zápletkou se skrývá odhalení samotné pravdy Hollywoodu. Divák se dočká kromě surrealistických výjevů, také drog, nahoty a iluminátů.

Samovi (Andrew Garfield) je kolem třicítky. Bydlí v Los Angeles a většinu času tráví tím, že nic nedělá. Nepracuje, hrozí mu vystěhování a když může, tak dalekohledem očumuje prsa postarší dámě bydlící naproti. Právě tímto způsobem se setká s mladou pohlednou sousedkou Sarah (Riley Keough), která bezstarostně dovádí v bazénu bytového komplexu. Jejich cesty se tak protnou a dvojice spolu stráví příjemný večer s vidinou možného pokračování. Jenže následujícího dne dívka zmizí. Její byt zeje prázdnotou a pod spolubydlícími se slehla zem. Ještě k tomu došlo z večera na ráno k explozi automobilu, v němž zahynuli čtyři lidé. Opravdu v něm Sarah byla? To se pokusí Sam zjistit na vlastní pěst ve svém bizarním putování do hlubin „města andělů“.

Podstatou Záhady Silver Lake je neustálá hra s divákovými očekáváními a jeho pochopením toho, co se na plátně děje. Film po celou dobu generuje nové stopy a pojítka, jejichž propojení se každou minutou vzdaluje až k nevedoucím slepým uličkám. Podobně jako v případě Mulholland Drive panuje v pozadí napjatá atmosféra plná surrealistických prvků a vedlejších zápletek, které zcela záměrně zůstávají nezodpovězené.  Tento tvůrčí záměr se může jevit při sledování filmu jako frustrující, matoucí, rozčilující nebo naopak zábavný, pokud na to divák přistoupí. Zároveň je zapotřebí snímek vnímat jako experimentální počin, jenž je takovým žánrovým kočkopsem se všemi náležícími klišé. Hlavní hrdina je jako postava z nějaké adventurní hry, v níž sbírá předměty, kombinuje je nebo komunikuje s ostatními, čímž se dostává dál v příběhu.

Kromě honby za pravdou je Záhada Silver Lake také o stavu dnešní popkultury a obsahuje různé odkazy na staré filmy, filmové tvůrce, známé písně, videohry nebo televizní pořady. Nebojí se kritizovat popkulturu za její povrchnost, prázdnotu a kýčovitost. Na jednu stranu vychvaluje Hollywood, ale pak si z něj zase záhy utahuje. Tak se to má i s hudebním průmyslem, kde poukazuje na skrytá hesla v popových písních.  Silver Lake je v rukou režiséra a scénáristy David Robert Mitchell elegantní, vizuálně nabitou podívanou připomínající jeho předchozí hororový snímek Neutečeš. Mezi záběry nechybí stíny a velké barevné kontrasty. Sama kamera pak odkazuje k filmům jako Třetí muž, Taxikář nebo Dotek zla, od kterých se liší současně motivovaným obrazem. Jelikož se jedná o poctivý neo-noirový mashup, tak tam nechybí ani pořádná noirová hudba potrhávající komičnost některých záběrů.

Nemotorně pojatá postava Sama nepostrádá humor ani charisma. Naopak je plná protikladů. Touží jak po hlubokém smyslu, tak i po povrchních věcech, proto se stává tím pravým průvodcem do surreálného centra Los Angeles a Andrew Garfield se této role zhostil na výbornou. Záhada Silver Lake je přesně tím filmem, který standardního diváka nenechá klidným. Sice nabízí porci nějakého příběhu, ale ten je spíše postmoderní hříčkou než plnohodnotnou detektivkou se snadno čitelným závěrem. Nicméně pokud divák pronikne pod slupku zamotaných motivů, nikam nevedoucích cest nebo nenaplněných očekávání nalezne krásně natočený film s hlubokým přesahem myšlenek, a přitom se ještě pobaví.

Celkové hodnocení: 80%

Under the Silver Lake (2018)

Režie: David Robert MitchellScénář: David Robert MitchellKamera: Mike GioulakisHudba: Rich VreelandHrají: Andrew Garfield, Riley Keough, Riki Lindhome, Jimmi Simpson, Summer Bishil, Topher Grace, Zosia Mamet

Mysteriózní / Thriller / Komedie / Krimi / Drama / USA / 139 minut