RECENZE: Dobrodružství v duchu Julese Verna. Hledá se Yetti oživuje poctivou loutkovou animaci

RECENZE – Yetti žije! A nejenže umí mluvit a psát, on je to sympatický dobrák od kosti. O tom se nás pokusí přesvědčit studio Laika, které si originálním mixem loutkové a počítačové animace podmanilo základnu skalních přívrženců. To vše ve filmu, jehož příběh si až nápadně půjčuje z Cesty kolem světa za osmdesát dní.

Sir Lionel Frost je typický anglický gentleman s netypickým koníčkem. Cestuje totiž po světě a snaží se dokázat existenci mytických bytostí. Kromě touhy po dobrodružství jej žene kupředu také touha získat uznání členů londýnského klubu cestovatelů. Těm je totiž doposud jen pro smích. Pan Článek je saskwatch. Žije v odlehlých lesích ještě odlehlejšího státu Washington a v celé Americe je jediný svého druhu. V touze poznat své himalájské bratrance yettie kontaktuje sira Lionela – na světě je rázem netradiční partnerství a vidina dobrodružné cesty přes půl světa. Na cestě je doprovodí rázná Adelina, Lionelova bývalá láska

Dobrodružnou komedii Hledá se Yetti má na svědomí studio Laika, malá, širokou veřejností málo známá animátorská společnost, pro kterou se sice jedná teprve o pátý celovečerák, ale zatím každý její film byl nominován na Oscara. Zvlášť hororová Koralína a japonská legenda Kubo a kouzelný meč patří mezi kousky, které sice nezná moc lidí, o to silnější a oddanější ale mají svoji fanouškovskou základnu.

Kromě netradičních témat je pro Laiku typický hlavně způsob animace. Stejně jako jeho předchůdci, i Hledá se Yetti kombinuje počítačovou animaci s tradičním modelářským a loutkařským řemeslem tzv. stop motion. A přestože trailery tentokrát nevypadaly bůhvíjak slavně a bylo z nich zřejmé, že studio tentokrát mnohem více vsází na jedničky a nuly, na velkém plátně vzniká i tak pozoruhodný obraz a snímek bude jistě patřit mezi nejoriginálněji vyhlížející animáky roku. A to i přesto, že v tomto ohledu bohužel výrazně zaostává za dosavadním vrcholným dílem Laiky Kubo a kouzelný meč.

Režisér a scénárista Chris Butler se oproti svému předchozímu počinu uskromnil také co do ambic příběhu. Tentokrát tu totiž máme poněkud klasické schéma, ve kterém namyšlený ale v jádru dobrý hlavní hrdina tak trochu využívá svého hloupého, neohrabaného a naivního společníka. Nechybí samozřejmě ani žena, po které hlavní hrdina touží a jež je v podstatě jedinou dospělou a rozumnou osobou celého filmu, nebo arogantní padouch a jeho krvežíznivý pohůnek. Jako celek tedy příběh není nijak převratný, dokáže ale překvapit několika dílčími úhyby z vyšlapaných cestiček. Ty sice ne vždy fungují po logické stránce, ale aspoň je tu vidět snaha.

V nadprůměru drží snímek jeho smysl pro humor. Jistě, i tady se najde pár prvoplánových úliteb mladším dětem i vtipů, které najdete v každém druhém animovaném filmu pro děti (většinu z nich má na svědomí nízké IQ chlupatějšího z hrdinů), alespoň se tu ale neprdí a nešlape na hrábě. Zbylých 80 % pak představuje většinou inteligentní a hravý humor, jež se maličko blíží tomu Aardmanovskému, tedy jiné legendě plastelínové stop motion animace. Většinu z vtipů pak pochopí i děti.

Hledá se Yetti je zábavný milý animák, který se jen těžko zařadí mezi klasiky, ale v rámci průměrné hollywoodské produkce se rozhodně neztratí a dokonce nabídne i něco navíc. Největším kladem filmu je jeho celková stylizace, specifickou formou animace počínaje a vyvoláváním viktoriánské verneovské nostalgie konče, i když ta dnes pravděpodobně zabere spíš na starší ročníky. Nevýhodou je naopak slabší příběh a slabší druhá polovina, která po originálním a zábavném začátku sklouzává do průměru.

PS: České znění je opět povedené, zdá se, že časy mizerně dabovaných animáků jsou už za námi.

Missing Link (2019)

Originální znění: Zoe Saldana, Hugh Jackman, Timothy Olyphant, Zach Galifianakis, Stephen Fry a další