RECENZE: Konec jedné epochy. Avengers: Endgame uzavírají 11 let MCU

RECENZE – Marvel Cinematic Universe udělal z komiksů, dle neznalých pouhé „zábavy dětí a upocených nerdů“, mainstream. Dal sice vzniknout i propadákům a jen o málo jeho filmů by se dalo označit za umění, ale díky Iron Manovi, Captainu Americovi a spol. nebude Hollywood nikdy stejný. A to se podařilo jen hrstce projektů v historii.

Thanos vyhrál. Sesbíral všechny Kameny nekonečna a lusknutím prstu vymazal polovinu živých bytostí ve vesmíru. Je na přeživších Avengerech a několika nových posilách, aby se pokusili Šíleného Titána porazit a zvrátit, co napáchal. A protože se jedná o jeden z nejočekávanějších filmů dekády a samotná jeho zápletka se dá považovat za spoiler, nechme děj dějem a podívejme se na vyvrcholení pravděpodobně největšího filmového projektu historie poněkud obecněji.

Avengers: Endgame je objektivně docela dlouhý film. Přestože se zdá, že délka blockbusterů rok od roku roste, tříhodinový spektákl je i tak výjimka, která dává vzpomenout na časy Návratu krále. Přitom se nedá tvrdit, že by snímek alespoň na chvíli zastavil. Samozřejmě se tu najdou klidné momenty, kdy postavy tiše smutní, případně plánují tak, aby se chytil jak ten nejnatvrdlejší divák, tak člověk, který tuhle sérii „zas až tak moc nežere“. Až na pár výjimek se ale jedná o scény, které posouvají děj kupředu. Přímé pokračování Infinity War navíc ještě víc než jeho předchůdce skáče doslova z místa na místo, což mu na jednu stranu pomáhá udržet divákovu pozornost, ale na tu druhou podporuje celkový dojem přecpanosti snímku, který strašně moc touží zavděčit se každé postavě i každému fanouškovi, který to s MCU těch 11 let táhl.

A že si svých oblíbených hrdinů užijeme do sytosti. Přinejmenším tedy původní šestky a několika jejich pomahačů… nováčkům (v čele s deus ex machina Captain Marvel) bude hozeno jen pár kostí, které jejich charakter nerozvinou buď vůbec, nebo jen minimálně. No a ti rozpráškovaní logicky moc prostoru nedostanou. Zato na Captainu Americovi, Black Widdow a částečně i Iron Manovi můžeme krásně vidět, jak oproti svým dávným počátkům vyspěli. No a to, jak se tvůrci rozhodli zariskovat s Thorem a Hulkem je sice něco, k čemu se už dlouho schylovalo, ale i tak to asi mnoho fandů překvapí. Z druhého sledu stojí asi nejvíc za pozornost Nebula, jejíž vývoj sice přišel už v předchozím filmu, ale teprve v Endgame na ni její rozhodnutí skutečně dopadnou.

Na co se musí divák připravit, je až překvapivě nízké množství akčních scén. Většina z těch „konverzačních“ marvelovek se až dosud vždy snažila udobřit si diváka nějakou tou menší rvačkou nebo výbuchem v každém aktu (vzpomeňme na množství drobných šarvátek v Občanské válce nebo na gladiátorský souboj Hulka a Thora v Ragnaroku). Ne tak Endgame. Hrdinové tentokrát řeší většinu konfliktů hlavou, a nikoli svaly. Což bude pro mnoho lidí zklamání, které jim dost možná nevynahradí ani ta nejbombastičtější závěrečná bitka v historii téhle nekonečné ságy – bitka, na kterou si radši vezměte papírové kapesníčky (a slabší povahy možná i plíny), protože jedno oko (respektive gatě) nezůstane suché.

Největší slabinou čtvrtých Avengers je (kromě nerovnoměrně rozprostřené akce) bohužel příběh. Ponechme stranou všechny paradoxy a logické nesrovnalosti, které se scénář snaží obejít několika frázemi (vždyť účel světí prostředky) – zápletka filmu je totiž natolik zašmodrchaná, že na její rozpletení jediné zhlédnutí ani náhodou nestačí. Horší je líné zpracování samotného příběhu, které, aby vytvořilo potřebný dramatický efekt, posílá postavy tam, kam potřebuje s takovou důsledností, až se z příběhu vytrácí jakákoli iluze přirozenosti. Výsledek naštěstí nesmrdí cynismem – na to jsou bratři Russoové moc velcí milovníci původních komiksů – ale spíš zmiňovanou touhou dát každé podzápletce (nebo aspoň jedné její kapitole) co nejpoetičtější konec.

Avengers: Endgame je koncentrovaná úlitba fanouškům, která ví přesně, co lidé chtějí, a je rozhodnutá jim to dát za každou cenu. A přestože je točená s citem, láskou k postavám, ideální dávkou humoru a hromadou kumštu, často dělá kompromisy tam, kde by měla být odvážnější. Působí proto ve výsledku spíš jako produkt, a to i přesto, že v sobě ukrývá hned několik momentů, které můžu už teď prohlásit za nezapomenutené a z pohledu fanouška MCU i za zatraceně uspokojivé.

Avengers: Endgame (2019)

Hrají: Chris Evans, Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Josh Brolin a dalších milion lidí

Režie: Anthony Russo, Joe Russo