RECENZE: Snímek DOUPĚ bude mít navždy jeden důvod, proč na něj zamíří nemálo fanoušků filmového adrenalinu a akce. Jak jsme již na EuroZprávách informovali, je to poslední dokončený film hvězdy řady Rychle a zběsile, rodáka z Glendale v Kalifornii, Paula Walkera, který loni v září zahynul ve věku nedožitých 40 let.
Vítejte v roce 2018! Detroit, kdysi výstavní velkoměsto a středisko automobilového průmyslu, je nyní na pokraji krachu. Zejména zdevastovaná čtvrť Brick Mansions je takovou kumulací drog a násilí, že je pro jistotu ohrazena betonovou zdí a ponechána vlastnímu osudu. Pohybuje se v ní však idealista Lino a ten hodlá maximálně znepříjemnit život nekorunovanému vládci Tremaine Alexandrovi a jeho pohůnkům vedeným obrovitým černochem říkajícím si K2 a sadistickou Rayzah. Když se mu podaří zničit dvacetikilovou zásilku drog, považuje to Tremaine za nevyhlášenou válku a unese do Brick Mansions Linovu bývalou přítelkyni Lolu. Ve stejné době tajný agent Damien Collier dopadne dlouho hledaného podvodníka na nejvyšší úrovni, který si říká Řek George, a doufá, že bude mít na čas klid od dalších akcí. Starosta se zástupci armády jej však povolají do akce, protože se ztratila důležitá vojenská položka, která může změnit tvář Detroitu k nepoznání. Plán předpokládá spojení Lina s Damienem, což se také stane, ale rozhodně ne na ideální úrovni. Dojde na rvačky, honičky, jízdu nadupaným Fordem Mustang a ve finále všichni soupeřící aktéři zjistí nemilou skutečnost, kterou však pozorný divák pochopí už po první půlminutě filmu před úvodními titulky.
Scénář je dílem známého a nekonvenčního Francouze Luca Bessona, jemuž pomáhal Bibi Naceri. Toto jméno bude divákům snímků z kategorie automobilových honiček povědomé – skutečně je to bratr herce Sami Naceriho, jehož jsme si užili v Bessonově zatím čtyřepizodní sérii Taxi. Bibi (vlastním jménem Larbi) byl už podepsán coby scénárista stejně jako Besson pod francouzským dílem Banlieue 13 (2004), jehož je letošní Brick Mansions, v naší distribuci uváděný pod titulem Doupě, remakem. Je také známou skutečností, že si v obou verzích zahrál David Belle; ve francouzské má jeho postava jméno Leito, v americké jde o Lina. Právě v Doupěti byl poněkud na škodu jeho mírný francouzský akcent, proto jeho dialogy předabovala jiná akční hvězda Van Diesel.
Pro většinu diváků bude velice obtížné snímek hodnotit, neboť jeho atraktivita – bohužel – stoupá s faktem, že jde o poslední dokončený Walkerův film. Tato skutečnost zřejmě obrousí některé kritické hrany a evidentní nadsázky netykající si s logikou, které i pro skupinu akčních filmů jsou příliš velkým soustem, nebudou tak přísně posuzovány. Pokud někdo hodlá uvěřit, že může přežít osoba po nárazu vozidla v rychlosti kolem 120 km/h průlet oknem auta a vstupními dveřmi policejní stanice s lehce zkrvaveným obličejem, pak přijme Bessonovu hru a bude se bavit. O podobné akce totiž není nouze a Doupě se tak stává jedním velkým filmovým klišé, které využívá snad všech myslitelných položek v této oblasti. Od neuvěřitelné fyzické výdrže a schopnosti být v danou a potřebnou chvíli nezranitelný, po zásadní slepotu záporných mistrů střelců, pro něž je cíl v podobě prchajícího jedince vzdáleného pět metrů nezasažitelný; najdeme tu i pomaleji plynoucí čas, nezničitelná vozidla a tradičně úplatné charaktery. Bohužel se k tomu přidává i neuvěřitelná změna názorů a obrátek o 1080 stupňů, tedy efekt oblíbené korouhvičky, což většina akčních podívaných doposud ignorovala – hlavní hrdinové si to vždy vyřídili a evidentní padouši skončili buď jako případná anatomická pomůcka pro studenty medicíny nebo s vidinou mnohaletého žaláře. Podívaná je to efektní, ale bohužel nepřináší – snad s výjimkou Linových výkonů blížících se hranici dobře trénovaného artisty – nic převratného. Nakonec samotné prostředí jsme už v hodně obdobné formě viděli v Carpenterově Útěku z New Yorku (Escape from New York, 1981). Příběhový syžet je až příliš konvenční a snaha ho rozbít závěrečným dějovým zvratem, jak už bylo naznačeno tušeným od samotného počátku, prostě nefunguje. S ohledem na fakt, že Walker odešel z tohoto světa, nebude možné jít ve stopách původního Okrsku 13, pro nějž Besson ještě vyprodukoval v roce 2009 volné pokračování nesoucí název Okrsek 13: Ultimatum (Banlieue 13 – Ultimatum).
Zastavme se ještě na chvíli u Camilla Delamarreho. Tento pětatřicetiletý Francouz už v minulosti několikrát s Bessonem spolupracoval, i když jen v roli mistra střihu. Zmínit můžeme snímky Taken 2 nebo Kurýr 3. Doupě je jeho celovečerním filmovým debutem na postu režiséra (prozatím byl podepsán pod krátkometrážním snímkem Last Call a dokumentem Le hors-champ). Skuteční znalci si také všimnou dalšího společného rysu předlohy a remake – ačkoliv scénárista Bibi Naceri se tentokrát na rozdíl od původního filmu mezi herce nedostal, povedlo se to Tonymu D'Amariovi.
Snímek vznikal částečně v Detroitu, ale zhruba stejný počet natáčecích frekvencí štáb vytvořil v sousední Kanadě, jmenovitě v Quebecu a Montrealu. Jeho rozpočet se vyšplhal na 28 milionů dolarů a díky nostalgii doprovázející smrt hlavního představitele se dá očekávat, že se zmíněné náklady podaří umořit.
Pokud půjdete do kina s cílem vypnout mozek a kochat se ryzí akcí, patřičným počtem vystřelených nábojů, úderů mužných (ale i ženských) pěstí, to vše za podpory velkého množství špičkově provedených akčních scén, a budete to brát jako poctu tragicky zesnulému Paulu Walkerovi, zklamáni nebudete. Víc ale od Doupěte rozhodně neočekávejte.
DOUPĚ (BRICK MANSION)
100 minut, Francie/Kanada (2014)
Režie: Camille Delamarre
Scénář: Luc Besson, Bibi Naceri
Hudba: Marc Bell, Trevor Morris
Kamera: Christophe Colette
Hrají: Paul Walker (Damien Collier), David Belle (Lino), Bobby Gibbs „RZA" (Tremaine Alexander), Gouchy Boy (K2), Bruce Ramsay (starosta Detroitu), Richard Zeman (major Reno), Catalina Denis (Lola), Ayisha Issa (Rayzah), Carlo Rota (Řek George), Robert Maillet (rváč Yeti).
Premiéry: Francie – 24. dubna 2014, USA, Kanada – 25. dubna 2014, Česká republika – 1. května 2014
Přístupnost: od 12 let
Související
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
recenze , Film Doupě , Paul Walker (herec)
Aktuálně se děje
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
21. prosince 2024 18:50
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
Pokud budoucí americký prezident Donald Trump dokáže docílit vyřešení konfliktu na Ukrajině, mohl by dostat Nobelovu cenu míru. V komentáři pro server Foreign Affairs napsal americký politolog Michael McFaul.
Zdroj: Jakub Jurek