RECENZE: Francouzská depeše hraje vícerozměrnou hru s divákem i prostorem

Režisér a scenárista Wes Anderson je známý svým dvourozměrným pojetí prostoru a častým používáním symetrie. V novém snímku zasazuje do svého charakteristického plánu trojici povídek, v nichž vynikají odlišné narativní postupy a různé přístupy k vlastním pravidlům prostoru, formy i času.

Povídkový snímek, celým jménem Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun, je poctou magazínu The New Yorker, jeho spoluzakladateli Haroldu Rossovi a přispěvateli Josephu Mitchellovi. Prvně jmenovaným byla inspirována postava Arthura Howitzera Jr. (Bill Murray), zatímco na základě druhého byl založen charakter Herbsaintze Sazerace (Owen Wilson). Obě figury jsou však vedlejšími postavami a prim hrají redaktoři magazínu Francouzská depeše, respektive jejich příspěvky do časopisu.

Těžiště snímku totiž leží na trojici hlavních příběhů posledního vydání fiktivního magazínu. První vypráví příběh napůl šíleného vraha a umělce Mosese Rosenthalera. Druhá povídka se zase věnuje studentským nepokojům ve Francii a třetí se zabývá zvláštnostmi stravování na policejním komisařství, ale následně je přetavena v popis jedné policejní akce.

Každá z povídek využívá odlišné výpravné postupy a jak je Andersonovým dobrým zvykem, hodně se pracuje s rámováním prostoru. První povídka je divácky nejpřívětivější, neboť je poměrně přímočará. Druhá povídka zase pracuje se spoustou metafor a dotýká se i filozofických úvah, které ji činí velmi náročnou. Divák je nucen sledovat nejen děj, ale je vybízen k zamyšlení nad mnohými tématy, které jej v určitých pasážích doslova zahlcují. Třetí povídka je zase specifická formou, která se místy přelévá z hraného snímku do animovaného, aby se zase později dostala zpět. Všechny tyto variace fungují ze dvou důvodů. Jednak je snímek koncipován jako povídkový, což mu umožňuje beztrestně variovat různé postupy, a dále se tváří jako vizualizace příspěvků magazínu, jejichž autoři jsou rozdílní, a tedy zákonitě jsou rozdílně uchopeny i příběhy.

Francouzskou depeši je možné sledovat také jako autorské cvičení v rámci normativně nastavených pravidel prostoru, jakým způsobem je možné nastolený rámec ohýbat ve prospěch rozdílných způsobů vyprávění. Anderson hraje s divákem neutuchající hru, během níž se probíhá dialektická výměna role vypravěče mezi autorem článku a skutečností.

Anderson tak jednak vzdává hold redaktorům píšící příběhy lidí, ale zároveň ukazuje, že ve velké míře se ztrácí skutečnost a je nahrazena interpretací autora, jež vytváří jakýsi mýtus osobnosti, jenž se nutně nemusí shodovat s realitou.

Snímek je velmi precizně stylizovaný a pracuje s typickým dvourozměrným plánem, do něhož občas zasahuje trojrozměrná perspektiva. Ve většině případů se však jedná o opodstatněnou změnu pohledu, která je motivována záměrem vypravěče. Barvám opět dominuje pastelová paleta, které místy kontrastuje černobílá forma. Anderson ve snímku obecně hodně experimentuje nejen s barevnou škálou, ale i s formáty, a kromě širokoúhlého dojde i na postarší čtyři ku třem.

Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun je snímek, na který se musíte naladit. Pokud jste fanoušky autorovy tvorby, je to o něco snazší, ale tentokrát nestačí, že se necháte uhranout vizuální formou. Ta je v tomto případě mnohem více rámcem a dobrovolně zvolenou limitací, do níž je vetknuto mnoho myšlenek a komentářů. Pokud se zvládnete naladit, budete z kina odcházet s připitomělým úsměvem, kterého se po zbytek dne nezbavíte, protože Andersonova poslední konstelace je zatraceně zábavná. V kině rovněž vyniká propracovaná vizuální stylizace, takže neváhejte a vyrazte ke stříbrným plátnům, tohle je jeden ze snímků, který doslova vybízí k opětovnému shlédnutí.

Celkové hodnocení: 90 %

The French Dispatch of the Liberty, Kansas Evening Sun (2021)

Hrají: Tilda Swinton, Frances McDormand, Bill Murray, Jeffrey Wright, Adrien Brody, Benicio Del Toro, Owen Wilson, Léa Seydoux, Timothée Chalamet, Lyna Khoudri, Steve Park, Mathieu Amalric, Liev Schreiber, Elisabeth Moss, Edward Norton, Willem Dafoe, Lois Smith, Saoirse Ronan, Christoph Waltz a další.

Režie: Wes Anderson

Scénář: Wes Anderson

Kamera: Robert D. Yeoman

Hudba: Alexandre Desplat

USA / Německo / 108 min / komedie, drama, romantický, povídkový

Související

film Záhada strašidelného zámku

RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění

Štědrovečerní pohádky se v České republice těší vzácnému postavení. I ty největší propadáky každoročně přilákají k televizi miliony diváků, především z řad dospělých, kteří rok co rok doufají, že se po letech konečně podaří vytvořit klasiku, kterou si budou s chutí pouštět i nadcházející generace. To se ale ani zdaleka nedaří, a i když letošní počin zdaleka není tak tragický, jako tomu bylo v posledních letech, do dějin kinematografie pravděpodobně také nevstoupí. 
Boys Go to Jupiter

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

V Liberci právě skončil největší festival animovaného filmu u nás. Zastřešujícím motivem letos bylo sci-fi. Jeden ze soutěžních celovečerních filmů s výstižným názvem Boys Go to Jupiter si se zastřešujícím žánrem velmi subtilně a humorně pohrává. Skrze simplifikovanou estetiku a práci s nostalgickou prchavostí nabízí silnou a nevtíravou reflexi dospívání v (nejen) dnešním světě.

Více souvisejících

recenze filmy Kina filmy "Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun" Wes Anderson (režisér) Tilda Swinton (herečka) Bill Murray Benicio Del Toro Willem Dafoe (herec) Falcon (filmová distribuční společnost) komedie drama

Aktuálně se děje

před 18 minutami

Aktualizováno před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Na Benešovsku se stala vážná dopravní nehoda. (28.12.2025)

Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo

Bez vážných nehod se neobešla ani poslední neděle letošního roku. Na Benešovsku se odpoledne srazila dvě vozidla. Nehoda si vyžádala zranění dvou osob. Příčinou a okolnostmi havárie se zabývají policisté. 

před 3 hodinami

Andrej Babiš

Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř

Nejen francouzští státní představitelé, ale i čeští politici reagují na nedělní smutnou zprávu o smrti legendární herečky Brigitte Bardotové. Lítost projevili premiér Andrej Babiš (ANO) či ministr kultury Oto Klempíř (Motoristé). Bardotová, která ukončila hereckou kariéru již před čtyřicítkou, zemřela ve věku 91 let. 

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Vladimir Putin

Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany

Rusové ani v den, kdy mají americký a ukrajinský prezident jednat o míru na Ukrajině, nevylučují válku s dalšími evropskými národy. Podle ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova sice Moskva nemá v úmyslu na kohokoliv útočit, ale je připravena na rozhodnou odvetu, pokud se Rusko stane terčem jakéhokoliv útoku.  

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Brigitte Bardotová

Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová

Světovou kinematografií otřásla po Vánocích smutná zpráva. Ve věku 91 let zemřela legendární francouzská filmová herečka a zpěvačka Brigitte Bardotová. Za dvě dekády úspěšné kariéry natočila desítky filmů, se šoubyznysem se překvapivě rozloučila už před čtyřicítkou. 

před 9 hodinami

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025)

Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec

Česko se v roce, který se pomalu chýlí ke konci, dočkalo nové vlády v čele se staronovým premiérem Andrejem Babišem (ANO). Součástí kabinetu ale stále není poslanec Filip Turek (Motoristé). Doufá však, že i přes výhrady nakonec bude prezidentem jmenován do funkce ministra životního prostředí. 

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 12 hodinami

před 13 hodinami

včera

Prezident Trump v Mar-a-Lago.

"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině

Americký prezident Donald Trump dal v rozhovoru pro server Politico jasně najevo, kdo drží klíče k ukončení války na Ukrajině. Před plánovanou nedělní schůzkou s Volodymyrem Zelenským na Floridě Trump sebevědomě prohlásil, že jakýkoliv ukrajinský návrh má váhu pouze tehdy, pokud jej on sám posvětí. „On nemá nic, dokud to neschválím já. Takže uvidíme, s čím přijde,“ komentoval Trump Zelenského snahy o diplomatický průlom.

včera

Polsko rozmísťuje na hranici s Ruskem a Běloruskem protitankové zátarasy

Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry

Polsko se v reakci na rostoucí ruskou hrozbu rozhodlo k masivní investici do své bezpečnosti. Varšava plánuje během příštích čtyřiadvaceti měsíců vybudovat podél své východní hranice rozsáhlý systém protidronového opevnění v hodnotě přesahující dvě miliardy eur. Náměstek ministra obrany Cezary Tomczyk v rozhovoru pro deník The Guardian uvedl, že první části tohoto ochranného valu by mohly být funkční už za půl roku.

včera

Moskva

Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti

Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.

včera

Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie

Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy