Pejsci jsou hodní, i když občas koušou, ale lidé jsou ve své podstatě zlí. Reklama na čtyřnohé mazlíčky podle bestselleru Filipa Rožka. O její zfilmování se postaral kdysi uznávaný filmař F. A. Brabec, který se pokouší napravit pocuchanou reputaci. Nuže, jak to dopadlo?
Vypravěčem příběhu je pes Gump, jemuž propůjčil hlas Ivan Trojan. Jako malé štěně jej vyhodili do popelnice, ale ujal se jej Bolek Polívka, který ztvárňuje roli vagabunda na pokraji společnosti. Ovšem osud je nevypočitatelný, a tak jsou oba od sebe odděleni a zbývající hodinu a půl se navzájem hledají. Pokud si pamatujete snímky jako Psí poslání či Lassie, tak asi tušíte, o čem celý snímek bude.
Gump se cestou za svým páníčkem setkává s mnoha lidmi, jimž povětšinou propůjčily tváře známé osobnosti. Jeho putování je anatomickým řezem zlem, které prostupuje lidskou společností, jež má poměrně jasnou tvář v podobě jednotlivých charakterů, jež jsou více karikaturami než organickými postavami.
Z toho vyplývají dvě věci. Jednotliví herci nemají co hrát a spíše jen znázorňují danou charakteristiku, která je do postav vetknuta s až archetypální přesností. To však samo o sobě ničemu nevadí, protože o dramatickou složku se stará především roztomilý voříšek.
Předností snímku je vizuální ztvárnění. F. A. Brabec, režisér a kameraman v jedné osobě, vnáší do snímku hezky vypadající obrazy, které však občas působí nuceně. Ovšem stále mu nelze upřít jistý cit pro vizuální stránku, takže snímek vypadá na české poměry nadstandardně.
Ovšem velkou bolístkou je samotná výprava. Většina děje je odbyta Trojanovým voiceoverem a zřejmě je zamýšlenou cílovou skupinou divák, od něhož se příliš přemýšlení neočekává. Bohužel, je to poměrně častý nešvar líných filmařů, kteří si touto berličkou pomáhají a myslí si, že jim to u diváků projde.
Ale nabízí se ještě jedna kategorie, do níž je možné snímek zařadit. Jedná se o pečlivě vykalkulovaný produkt, který funguje zejména jako marketingová kampaň. Plyšáci, deskové hry, knihy. Na tom všem je možné nalézt jméno Gump. Ovšem nutno přiznat, že za vším nestojí jen peníze, ale také bohulibá myšlenka pomoci pejskům z útulků. A tak, když se na konci dozvíme, že většina chlupáčů pocházela právě z útulků, nejeden milovník psů jistě uroní slzu.
Více než propracovaným snímkem je Gump marketingovým produktem, který dělá reklamu psům z útulku. Potěší na české poměry precizně definovaný vizuální styl a nesmíme zapomenout ani na podmanivou hudbu, která se vine většinou snímku a cíleně podporuje emocionální výrony, na něž se snímek zaměřuje především. Narativní stránka snímku sice příliš nefunguje, ale diváckou obec si snímek bez problémů najde. Pět procent nahoru přidávám zejména s ohledem na kvalitní vizuál, kterého je v našich končinách neskonale pomálu. Pokud máte rádi pejsky a rádi si u filmu promočíte kapesník, tak na voříška klidně vyražte.
Celkové hodnocení: 60 %
Gump – pes, který naučil lidi žít (2021)
Hrají: Boleslav Polívka, Eva Holubová, Ivana Chýlková, Karel Roden, Jana Plodková, Richard Krajčo, Patricie Pagáčová, Marek Taclík, Zbigniew Czendlik, Hana Holišová, Olga Lounová, Karin Krajčo Babinská, Nela Boudová, Anna Šulcová, Natálie Rožková, FattyPillow, Karlos Vémola, Zdeněk Dušek, Ivan Trojan a další.
Režie: F. A. Brabec
Předloha: Filip Rožek (kniha)
Kamera: F. A. Brabec
Hudba: Jan Jirásek
Česko / 92 min / rodinný, dobrodružný
24. prosince 2025 21:26
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
Související
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
recenze , české filmy , Bioscop , Boleslav Polívka , Eva Holubová , Ivana Chýlková (herečka) , Richard Krajčo , Ivan Trojan (herec) , Karel Roden - , filmy , Marek Taclík , film Gump – pes, který naučil lidi žít
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 2 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 3 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 4 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 9 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 10 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 13 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák