RECENZE – Má ochočenou hyenu a vycpaného bobra, s pálkou umí divy, sýrový sendvič miluje víc než svůj život a všichni ji nenávidí. Harley Quinn po Sebevražedném oddílu hledá další tým. Sesterstvo Birds of Prey představuje různorodou skupinu drsňaček, se kterými se život nemazlil, a ony mu to proto dají sežrat i s úroky. A s pořádnou dávkou humoru.
Harley Quinn (Margor Robbie) a Joker se rozešli. Protekční spratek k zulíbání, kterého nesnáší celý Gotham, tak přišel o svoji imunitu. Teď po ní jdou mafiáni, policie, rváči a vůbec každý, komu kdy šílená princezna s basebalovou pálkou a culíky pokazila den. Zachránit ji může jen nová figurka na šachovnici gothamského podsvětí Roman Sionis (Ewan McGregor), také známý jako Black Mask. Stačí, když mu Harley dodá ztracený diamant, který se momentálně nachází v rukou nezletilé chmatačky Cassie (Ella Jay Basco) a po němž samozřejmě pase půlka města. A protože Batman právě nejspíš zachraňuje svět před supermanovým knírem, z průšvihu se bude muset vykroutit sama. Možná jí ale pomůžou další holky do nepohody – detektiv Montoya (Rosie Perez), mstitelka Huntress (Mary Elizabeth Winstead) a zpěvačka s nevídaným rozsahem a nejostřejšími lokty v hudebním průmyslu Black Canary (Jurnee Smollett-Bell).
Celým filmem nás provede značně nespolehlivé a roztržité vyprávění hlavní hrdinky, která se šmrncem sobě vlastním komentuje, co se dá, a dává přitom nahlédnout do nitra své chemikáliemi a nešťastnou láskou rozežrané duše. A sem tam přihodí glosu jako od Deadpoola. Harley toho zkrátka napovídá a navysvětluje až až, což jednak funguje jako příhodná scénáristická zkratka a jednak jde o zdroj vydatné části humoru filmu. Zároveň se ale její záseky, vsuvky a opravy předchozích omylů po nějakém čase oposlouchají a začnou i maličko otravovat.
I díky voiceoveru pak o to víc vynikne jedna ze základních myšlenek filmu – na chlapy není spoleh (beztak to jsou všechno psychopati, násilníci a manipulátoři) a holky musí držet při sobě. Přitom nejde vyloženě o nějakou propagandu. Film se totiž nebere vážně a jeho hrdinky jsou pomalu stejně tak defektní jako většina mužského ansámblu. Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn) jsou zkrátka příběhem o drsném rozchodu a snaze se s ním vyrovnat. Cílí vyloženě na ženy, ale vítá všechny, a v žádném případě se nesnaží „toxickou maskulinitu vytlouct a nahradit toxickou femininitou“, jak by se asi dnes řeklo.
Na to je hlavně až příliš šílený a sebeuvědomělý. A hyení mazlíček Bruce je v tomto ohledu jen vrcholem ledovce. Vtipy v celkově druhém celovečerním počinu režisérky Cathy Yan jsou nevybíravé, zvrhle rozverné a plné násilí – plně v souladu s Harley Quinn, která už dávno není jen nahrávačkou legendárního batmanovského záporáka. Nejvíc ze všeho film asi připomíná zmiňovaného Deadpoola. Zároveň si ho s ním ale určitě nespletete.
Margot Robbie jako Harley opět válí a velmi dobře jsou obsazené i její parťačky. Hlavně v první polovině si ale film krade pro sebe Ewan McGregor jako rozmazlený psychopatický mafián a samozvaná „rocková hvězda“ gothamského podsvětí, který svoji postavu přehrává s takovou chutí, že nenávidět ho vám bude dělat vyložené potěšení. I on ale bohužel ke konci filmu částečně ztratí na „přitažlivosti“.
Těšit se můžete i na spoustu násilné akce. Ta se co do kvality řadí spíš k průměru a má své silné (tempo, nápaditá choreografie) i slabé (zběsilá kamera, nižší míra realističnosti) stránky. Zajímavá je rovněž kombinace hyperrealistických pastelových barev (většinou dodaných hlavní hrdinkou) a velmi šedého, nevlídného světa v pozadí. Tato kombinace je evidentně úmyslná, výsledkem je ale bohužel často vyloženě ošklivý film. A na to obvykle nejsme u komiksových adaptací zvyklí.
Trochu také zklame jen letmé načrtnutí vedlejších hrdinek, které působí natolik zajímavě, abyste se o nich (tedy minimálně o některých) chtěli dozvědět víc, ale jejichž role je většinou omezená jen na Harleyiny „přicmrndávačky“ – i přes zavádějící název Birds of Prey jde totiž hlavně o onu ozávorkovanou proměnu pobledlé bývalky zelenovlasého Koblížka. Její postava si pak sice nějakým vývojem projde, většina „zjevení“ se ale odehraje právě v mnohem lepší první polovině filmu. Závěrečná bomba tak chybí.
Girl Power: The Movie láká na trochu jiné pojetí super(anti)hrdinského žánru, spoustu humoru, přehnané, ale veskrze zábavné figurky a terapeutickou emancipační funkci ala Kill Bill. A v těchto ohledech funguje víc než dost. Zároveň ale často selhává režijně a přehršel třpytek (metaforických i doslovných) rozsypaných do každého záběru mu hlavně ve druhé polovině zanáší dosud slušně šlapající soukolí.
Celkové hodnocení: 65 %
Birds of Prey (And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn) (2020)
Hrají: Margot Robbie, Ewan McGregor, Mary Elizabeth Winstead, Jurnee Smollett-Bell, Rosie Perez, Ella Jay Bascoa další
Režie: Cathy Yan
Scénář: Christina Hodson
Kamera: Matthew Libatique
Hudba: Daniel Pemberton
USA / 135 minut / akční, komiksový, dobrodružný, krimi
Související
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
recenze , film "Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn)" , komiksy , DC comics , Margot Robbie
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 2 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 3 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 5 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek