RECENZE: Myši patří do nebe jsou český animák s výborným příběhem a krásnou animací

Češi patří mezi velmoc loutkové animace. To potvrzuje i nový animovaný film, který kombinuje loutkovou a počítačovou animaci. Výsledkem je oku lahodící vizuál, jež není okoukaný, a přitom dosahuje současných standardů. Příběh se navíc věnuje silným tématům, které jednoduchou formou dokáže zprostředkovat cílové skupině.

Hrdinkou příběhu podle dětské knihy Ivy Procházkové je myška Šupito, která se snaží vyrovnat s odkazem svého hrdinského otce, jehož zabil obávaný lišák Tlamoun. Myška je však bojácná a téměř neustále musí přemáhat vlastní strach. Jedno dobrodružství však neskončí šťastně, a nejen Šupito za něj zaplatí životem, ale i dobrácký lišák Bělobřich. Oba se však potkávají v nebi, kde spojují své síly, aby nalezli Šupitina otce. Jednotlivé postavičky pak namluvily známé české hlasy, mezi nimiž uslyšíte například Matouše Rumla, Ondřeje Vetchého či Jiřího Lábuse.

Vývoj snímku trval na české poměry velmi dlouhou – rovných osm let. Jedním z důvodů byla zatvrzelost tvůrčí dvojice Denisy Grimmové a Jana Bubeníčka, kteří chtěli natočit snímek podle svých představ a nehodlali ustoupit ke kompromisům. Rozpočet snímku tak nabobtnal na naše poměry závratných devadesát miliónů korun, což z něj činí nejdražší český snímek natočený pomocí stop motion technologie.

Velkým štěstím je, že peníze i čas, který autoři věnovali přípravě a výrobě snímku, je vidět v každé scéně. Ty vypadají naprosto parádně a vizuální kvalitou se vyrovnávají západní produkci. Lišák však chtě nechtě evokuje výborný snímek Wese Andersona Fantastický pan Lišák. Na tomto místě je nutné vyseknout velkou poklonu autorům českého snímku, neboť výtvarná kvalita jejich snímku je na vyšší úrovni než u Andersonova filmu. Práce s kamerou pak již stojí jasně na straně známého režiséra, ovšem jeho svébytný styl nemusí sedět každému.

Scénář snímku Myši patří do nebe dostál oproti své knižní podobě několika změn. Oproti ní byl především rozšířen tak, aby dokázal naplnit plnohodnotnou stopáž celovečerního filmu. O tyto úpravy se postarala Alice Nellis a Richard Malatinský, kterým se povedlo udržet konzistentnost příběhu. Některé vedlejší figury však působí trochu genericky a z hlediska příběhu není jejich přítomnost nutná, ale naštěstí i tato nadstavovaná kaše nakonec funguje docela dobře. Příběh totiž neúprosně chvátá kupředu, a tak se i občasné zaškobrtnutí lehce ztratí.

Silnou stránkou scénáře je jasná čitelnost hlavního příběhu, na něž jsou navázány témata, která jsou pro cílovou skupinu diváků okolo deseti let značně netriviální. Ať již se jedná o často tabuizovanou smrt či o prosté a důležité sdělení, že pohled na svět očima někoho jiného nám může pomoci odhalit mnohé věci, které sami nejsme schopni spatřit. Děj je rovněž protkán mnoha emocionálními momenty, které dokážou vymámit nejednu slzu na krajíčku, jež občas dokonce ukápne.

Myši patří do nebe jsou ukázkou špičkové animátorské tvorby pomocí stop motion technologie a snímek ukazuje její přednosti. Zejména pokud se jedná o kombinaci s počítačovou animací. Výsledný vizuál je výborný a jedná se bezesporu o nejlepší animovaný snímek z poslední doby, který v našich končinách vzniknul. Smutnou pravdou je nízká návštěvnost v kinech, v nichž se myška Šupito ztěžka hrabe k tržbám okolo deseti miliónů korun. Bohužel v multikinech na snímek již nenarazíte, ale šanci máte ještě v menších lokálních kinosálech.

Celkové hodnocení: 85 %

Myši patří do nebe (2021)

Hrají: Pavlína Balner, Matouš Ruml, Ondřej Vetchý, Lukáš Pavlásek, Martin Stránský, Ludmila Zábršová-Molínová, David Novotný, Jiří Klem, Jiří Lábus a další.