RECENZE: Po čem muži touží 2 uráží muže i ženy záplavou stereotypů

Řemeslně zvládnutá komedie s Annou Polívkovou, Jiřím Langmajerem a Markem Taclíkem je plná archetypů a sexistických stereotypů. Snímek je tak spíše hezky nasnímanou koláží, která vrství jeden pokleslejší fór za druhým, což má budit dojem nápadité společenské satiry. Výsledný dojem je však spíše tristní. Měli byste se snímku skutečně vyhnout?

Irena (Anna Polívková) je psycholožkou, byť ne zrovna profesionální, která se specializuje na partnerské vztah. Jenže dostane výpověď z nájmu ze své ordinace, a navíc přistihne svého přítele při nevěře. Aby si vyčistila hlavu, jde s kamarádkou Marcelou (Tereza Kostková) na víno. Opilá Irena se nakonec dostane na pouť, která je nepravděpodobně umístěna nedaleko Prahy. Tam se vydá do stanu, v němž u vědmy Zoltany (Zuzana Kronerová) vysloví nerozvážné přání; Chci bejt chlap!

A jak už to tak bývá, přání se do druhého dne vyplní. Irena již tak není neempatickou sobeckou ženou v těle Jiřího Langmajera, ale obyčejným chlapem, tedy vlastně sama sebou. Irena, teda teď už Iren, hledá pomoc, kterou najde u souseda Radima (Marek Taclík), jenž Irenu tajně miluje. A jako správný „princ“ považuje za povinnost Irenu ze svého zakletí osvobodit. Jenže nejprve musí Irena naučit, jak být chlapem, protože se zcela nečekaně chová zženštile. A přesně tak, se Irena nechovala.

Ano, v Po čem muži touží si vzala logika dovolenou. Kontinuita identity postavy vzala zcela za své a společně s kouzlem zmizela také emancipovaná silní žena a místo ní dostáváme archetyp slečinky v mužském těle. Že to příliš nedává smysl, to jistě ne. A v tuto chvíli začíná úřadovat Radim, který jakožto správný chlapák je vedoucím stavby a kapitán amatérského fotbalového klubu. Jako kontrast zcela zženštilého muže tedy dostáváme archetyp buranského prosťáčka.

Dále nastupuje odškrtávání seznamu stereotypů, které se střídají snad s každou scénou. Divák má skoro pocit, že si autoři scénáře našli nějakou encyklopedii stereotypů, a jejich pořadí postupně vybírají náhodným listováním. Snímek se tak stává nedůstojnou podívanou pro obě pohlaví.

Originalitu bychom u snímku hledali těžko, protože často staví na zaběhnutých formách. K tomu si však musíme připočíst ještě velmi častý pocit deja vu, protože dvojka nepokrytě vykrádá první díl. Spousta scén, jež jsme mohli vidět před čtyřmi lety, se tak přehraje v obráceném gardu. Těžko říct, jestli mělo jít o promyšlenou sebereflexi nebo o prostý nedostatek nápadů, ale tak či onak, snímek působí zvláštním dojmem, že jste jej už viděli.

Jedno se snímku musí nechat, produkční kvality jsou netradičně vysoké v porovnání s jinými českými komediemi. To je jediná vlastnost, která snímek drží nad propastí úplného odpadu. Je na zvážení, zda lze takto morálně pokleslý produkt ještě nazývat romantickou komedií, protože snímek hraničí s žánrem satirických komedií, jež cíleně pracují se stereotypy. Problém však je v tom, že Po čem muži touží 2 se bere příliš vážně na to, aby je bylo možné zařadit do tohoto subžánru a navíc jim chybí výraznější nadhled. Bohužel, snímek si na sebe zase vydělá, takže dříve nebo později dorazí další podobně morálně pokleslý počin.

Celkové hodnocení: 25 %

Po čem muži touží (2022)

Hrají: Jiří Langmajer, Marek Taclík, Anna Polívková, Tereza Kostková, Leoš Noha, Radek Holub, Zuzana Kronerová, Ondřej Kavan, Pavel Šimčík, Oskar Hes, Jiří Maryško a další.