RECENZE: Psychologický thriller Modelář ukazuje, jak ideály mohou vést do pekel

Petr Zelenka je jedním z nejzajímavějších českých tvůrců, a dokazuje to i s novým snímkem Modelář, v němž tematizuje, jak je snadné na základě svých ideálů překročit meze zákona. Kryštofu Hádkovi v roli naivy, který touží po spravedlnosti, sekunduje výborný Jiří Mádl.

Zelenkovy filmy jsou tím originálnějším příspěvkem do současné české kinematografie. Vzpomeňme například na Knoflíkáře, Samotáře, Příběhy obyčejného šílenství či Ztraceni v Mnichově. Každý z jeho filmů se snaží prozkoumat určité zákoutí lidské společnosti, což se mu větší či menší míře daří.

Pavel (Kryštof Hádek) se vrátil z Iráku do Prhy a snaží se zorientovat po návratu do své vlasti. Kamarád ze střední školy Plech (Jiří Mádl) mu nabídnul práci operátora dronů, protože jeho dosavadní kolega se při natáčení zranil. Plech Pavla přesvědčí, aby s ním spolupracoval, a najednou se začne ukazovat, že Pavel se dokáže dostat ke správným lidem, a získat pro Plecha práci. Záhy začnou slušně vydělávat.

Ale idylka netrvá příliš dlouho. Pavel až chorobně touží po spravedlnosti, a proto odmítá spolupracovat s lidmi, jejichž minulost je značně pokřivená, což je pragmaticky smýšlejícímu Plechovi jedno. Představuje totiž prototyp kapitalisty, který dává přednost penězům před osobními antipatiemi.

Motorem snímku je dynamika mezi oběma kamarády, kteří zastávají odlišné názorové pozice. Zelenkovi se daří poměrně zdatně prokreslit rozdíly mezi idealistou a pragmatickým kapitalistou. Rovněž naráží na rozdílné pojetí práva v Evropě a ve Spojených státech. Evropské potažmo české právo je postaveno na otázce hledání pravdy, zatímco pro zámořské právo je důležitější motiv a cíl pachatele a k posuzování skutků přistupuje zkrátka více pragmaticky.

Filmu se zdárně daří nastavit zrcadlo mnohým aktuálním jevům ve společnosti, s nimiž se běžný český občan potýká. Ať už je to politik s bohatou bolševickou minulostí, neschopnost se orientovat v současném světě či lehkost, s jakou je možné podlehnout přesvědčení, že je nutné vzít spravedlnost do vlastních rukou. Ostatně ona radikalizace běžného občana, je poměrně silným motivem, na němž se ukazuje, jak shoda několika okolností může vést k potenciálně hrůzostrašnému činu.

Drony je možné v Modeláři chápat nejen doslovně, ale také jako jakousi alegorii současných technologií, které umožňují cizím lidem nahlížet do lidského soukromí. Rovněž umožňují aktivistickým skupinám snáze proniknout k veřejnosti.

U kamery stál Alexander Šurkala, s nímž Petr Zelenka poslední dobou spolupracuje velmi často. Výsledkem je příjemný vizuální styl, který umí pracovat s tempem i dávkováním informací. Na České poměry se jedná o slušný nadprůměr.

Ovšem našla by se jedna výtka ryze technického rázu. Z nějakého důvodu, patrně ve snaze ušetřit za techniku či v postprodukci, se tvůrci rozhodli použít objektivy s velmi výraznou soudkovitou distorzí. Ta je patrná výhradně ve scénách v interiéru, kde bylo nutné použít širokoúhlé objektivy a narovinu musím říct, že svislé linie prohnuté do tvaru luku byly pro mě utrpením. Ale toto je spíše postesk člověka z oboru a běžný divák si tohoto neduhu s největší pravděpodobností ani nevšimne.

Modelář je solidní sondou do současné společnosti a pokouší se o reflexi problémů spojených se současným technologickým rozvojem na pozadí mystifikace aktuálního světa. Dozajista se jedná o jeden z lepších snímků, které současná česká kinematografie nabízí, ale je velká škoda, že poměrně spletitá podobenství současné společnosti nejsou dotaženy do konce. Slouží pouze jako popostrčení děje k zamýšlenému konci, kterému tak schází výraznější katarze. Je to nebetyčná škoda, protože nápadů měl Zelenka dost, ale schází jim pevnější propojení do výsledného sdělení, které se tak stává příliš rozvolněnou kritikou současné technokratické společnosti. Jasně vyřknuté poselství však schází, což tak nějak odpovídá celkovému vyznění Modeláře. Zelenka se zastavil na prahu rozražených dveří, ale dál se již neodvážil.

Celkové hodnocení: 60 %

Modelář (2020)

Hrají: Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová, Zuzana Fialová, Richard Stanke, Helena Dvořáková, Miroslav Hanuš, Jiří Štrébl, Kristýna Frejová, Kamil Halbich, Elizaveta Maximová, Martin Uhlíř

Režie: Petr Zelenka

Scénář: Petr Zelenka

Kamera: Alexander Šurkala

Hudba: Janez Dovč

Česko / 110 / drama, thriller, psychologický

Související

Více souvisejících

recenze film Modelář filmy Kina Petr Zelenka (scenárista a režisér) Kryštof Hádek Jiří Mádl Veronika Kubařová Zuzana Fialová Drony Falcon (filmová distribuční společnost)

Aktuálně se děje

před 13 minutami

Štědrovečerní večeře

Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové

Nedílnou součástí štědrovečerní večeře je dnes bramborový salát. Ten je moderním vánočním jídlem, v minulosti si lidé o Štědrém večeru pochutnávali na něčem jiném. Jedny z nejstarších receptů na bramborový salát zaznamenala ve svých kuchařských knihách Magdalena Dobromila Rettigová.

před 48 minutami

před 2 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

V Praze proběhla pieta za oběti loňské střelby na FF UK. (21.12.2024) Prohlédněte si galerii

Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii

Rok uplynul v sobotu od nejtragičtějšího útoku střelce v historii České republiky na půdě Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Na den přesně před dvanácti měsíci, tedy 22. prosince 2023, předstoupili policisté před veřejnost a potvrdili, že střelba si vyžádala čtrnáct obětí, přičemž pachatel, který byl v okruhu podezřelých z dvojnásobné vraždy v Klánovickém lese, spáchal sebevraždu. 

Aktualizováno před 15 hodinami

V Praze proběhla pieta za oběti loňské střelby na FF UK. (21.12.2024) Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala

Česko si v sobotu připomíná loňskou tragickou střelbu v budově Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, ke které došlo na den přesně před rokem. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) otřásl útok celou českou společností. Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) konstatoval, že v posledních měsících se udělala řada opatření, aby už k podobnému činu nedošlo.  

včera

včera

Česká republika

Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce

Krátce před Vánoci, dne 21. prosince 1834, byla veřejnosti poprvé představena divadelní hra Fidlovačka z pera Josefa Kajetána Tyla. Právě zde před rovnými 190 lety poprvé zazněla i píseň Kde domov můj, která se ihned stala velice oblíbenou a později dokonce státní hymnou.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Volby, ilustrační fotografie.

Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé

Sněmovní volby by v listopadu vyhrálo nejsilnější opoziční hnutí ANO, přičemž mandáty by získalo dalších šest politických stran či hnutí, vyplývá z nejnovějšího volebního modelu agentury Median. Pod pětiprocentní hranicí by samostatně skončily vládní strany TOP 09 a KDU-ČSL, které však mají v příštím roce kandidovat s ODS pod hlavičkou koalice Spolu.

včera

včera

V Česku bezprostřední riziko nehrozí, říká Rakušan po útoku na trzích v Německu

V Česku jsou bezpečnostní opatření na vánočních trzích dostatečná a bezprostřední riziko nehrozí, uvedli policisté a ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) v reakci na páteční útok v německém Magdeburgu. Muž tam najel autem do lidí, přičemž dva zabil a desítky jich zranil. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy