RECENZE: Sebevražedný oddíl podruhé a tentokrát pořádně a krvavě

Určitě si mnozí z Vás vzpomínají na stejnojmennou nepodařenou patálii Davida Ayera z roku 2016. O pět let později se v DC rozhodli vše hodit do koše, ponechat si jen šílenou Margot Robbie a udělat zcela nový sebevražedný tým. A ono to funguje.

Kde kdo už DC Universe odepisoval, jiní se zase za něj bili do hrudi a vyzdvihovali jak dospěle vypadá oproti Marvellu. Ovšem celkově DC spíše paběrkovali a výborné Nolanově trilogii s Christianem Balem v kostýmu netopýřího muže se horko těžko přibližovali. Snad jen první Muž z oceli, ale to je již před dlouhými devíti lety.

Ovšem píše se rok dvacátý první třetího tisíciletí a do covidem decimovaných kin a na HBO Max zamířil další Sebevražedný oddíl. Tentokrát za scénářem i režií stojí James Gunn, který byl od Warnerů odejit – aby byl následně opět reinstalován do třetích Strážců Galaxie, na jejichž předchozích dvou dílech se výrazně podepsal scenáristicky i režijně.

Ale dost již o propleteném pozadí. Pokud chcete natočit potrhlou týmovku, která se nebojí akce, krve ani komediálních prvku, Gunn je jedním z horkých kandidátů. Není proto divu, že Sebevražedný oddíl pod jeho taktovkou šlape a jedná se rozhodně o jeden z nejlepších snímků DC Universe. Velmi dobře je zvládnuto paralelní vyprávění několik dějových linii i návraty v čase, které se nakonec spojí s hlavní časovou linií. Zkrátka Gunn ví, co dělá, skvěle ovládá jak vypravěčské, tak režijní řemeslo, a proto byste snímek měli rozhodně vidět, za předpokladu, že nejste zapřisáhlým odpůrcem komiksových snímků.

Ovšem snímek tak trochu bortí pravidla standardních postupů. Oblíbili jste si hrdinu – hmm, smůla, zabijeme jej hned v prvním aktu. Jo a tento vypadá taky zajímavě – no třetí akt rozhodně nepřežije. Svým způsobem je to příjemná změna, a kde jinde si takové věci dovolit než v oddílu hrdinů, který má v popisu práce nechat se zabít.

Druhým diskutabilním prvkem je přezíravý až parodický přístup k násilí. Pozitivní je, že se nejedná o bezdůvodné trhání svalstva a šlach, na druhou stranu, ne každému bude sedět kombinace, při níž po poměrně brutální scéně následuje fór, který přechází v další explozi digitální krve. Ale na druhou stranu útěk Margot ze zajetí, během něhož se krev mění v záplavu kreslených ptáčků, kvítků a lístků má svoje neskonalé kouzlo.

Co se týká hereckého obsazení, tak zde asi nelze mít moc výhrad. Každý z aktérů si spolehlivě odehraje svůj díl a žádný vyloženě nezaostává. Idris Elba je opět strašně boží, John Cena se neztrácí a Margot si své bláznovství vyloženě užívá. A abych nezapomněl, když chcete udělat z obrovského žraloka, který miluje lidské maso, nejmilejší postavu celého filmu, tak stačí, když mu přisoudíte inteligenci dvouletého dítěte. „Ňam, ňam.“

Když se to vezme kolem a kolem. Sebevědomá hudba, zvládnuté triky, povedený scénář a jistá ruka režiséra dělá ze Sebevražedného oddílu podařený návrat vyvrhelů, kterým není osud světa úplně ukradený. Výsledkem je poctivých pětasedmdesát procent zábavy a akce, jež se drží vcelku příjemně při zemi. V současnosti je to asi to nejlepší, co v kinech najdete.

The Suicide Squad (2021)

Hrají: Margot Robbie, Idris Elba, John Cena, Joel Kinnaman, David Dastmalchian, Daniela Melchior, Viola Davis, Peter Capaldi, Jai Courtney, Michael Rooker, Pete Davidson, Nathan Fillion, Sean Gunn, Flula Borg, Mayling Ng, Mikaela Hoover, Storm Reid, Taika Waititi a další.

Režie: James Gunn

Předloha: John Ostrander (komiks)

Scénář: James Gunn

Kamera: Henry Braham

Hudba: John Murphy

USA / 132 min / akční, dobrodružný, fantasy

Slide

RECENZE: Anifilm prořízl podvratný (anti)western Slide od animátorské legendy Billa Plymptona

Minulý týden v Liberci proběhl největší festival animovaného filmu u nás. Vedle výherního filmu Kuře pro Lindu uvedl v hlavní soutěži celovečerních filmů novinku nezávislého amerického tvůrce Billa Plymptona, jenž na jednom z minulých ročníků festivalu zasedal v porotě a uvedl svou retrospektivu. Jeho westernově laděný Slide nepřestává okouzlovat svérázným stylem animace i žánrovou subverzí.

recenze filmy DC comics žánr: akční komiksy Vertical Entertainment Margot Robbie John Cena James Gunn Idris Elba Taika Waititi film "Sebevražedný oddíl" film Sebevražedný oddíl film Sebevražedný oddíl 2

Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 v Praze

Češi především díky čtyřem bodům kapitána Červenky jasně přehráli Brity 4:1

Z pohledu českého národního týmu to byl v sobotu pohodový večer. Proti Britům, kteří nikterak výrazně českým hráčům duel nezkomplikovali a umožnili jim bezstarostnou cestu za dalšími třemi body, tak svěřenci kouče Radima Rulíka v klidu došli k výhře 4:1. Tu navíc režíroval ten nejzkušenější z Čechů, samotný kapitán Roman Červenka, jenž zaznamenal čtyři asistence. Do utkání pak nastoupil i Martin Nečas, který teprve kolem sobotního poledne přiletěl ze zámoří, ovšem na své první body na turnaji si bude muset ještě počkat.

Král Charles III.

Karel III. vezme do Francie další dva zástupce monarchie. Kate zůstane doma

Za zlověstné signály mohou někteří Britové považovat poslední informace zevnitř monarchie. Zatímco král Karel III. se vrátil k povinnostem a chystá se dokonce do ciziny, princezna Kate, která si vyslechla stejnou diagnózu, se nadále drží v ústraní. Nebude ani součástí královské delegace do zahraničí.

Trump opět vystoupí na zasedání NRA, asociace držitelů zbraní v USA

Republikánský prezidentský kandidát Donald Trump v sobotu vystoupí na výročním zasedání vedení Národní asociace držitelů zbraní (NRA). Půjde o jeho deváté vystoupení na akci vlivné lobbistické skupiny, informovala agentura Reuters. Od Trumpa se v USA čeká, že bude ostře vystupovat proti novým omezením vlastnictví střelných zbraní.

Medvěd hnědý, ilustrační foto

Medvěd Wojtek. Zvíře, které před 80 lety pomohlo vybojovat vítězství v bitvě o Monte Cassino

V poslední době k nám ze sousedního Slovenska přicházejí zprávy o napadení lidí medvědem. Soužití člověka a medvěda je doloženo již z dob pravěku, postupem času si toto zvíře lidé dokázali i ochočit. Toho je důkazem například medvěd Wojtek, který se uplatnil v armádě za druhé světové války. Přesně před 80 lety pomohl porazit nacistická vojska v bitvě o Monte Cassino.

Dosud neporažené Švýcarsko si smlslo na neškodném Dánsku, Švédové rozhodli třemi góly během 26 vteřin

Jasnými výsledky skončily sobotní polední zápasy. Zatímco ve skupině A potvrdili Dánové, že se jim na tomto MS i přesto, že se zřejmě vyhnou sestupu, jinak herně nedaří a s favorizovanými Švýcary nakonec prohráli jasně 0:8, v ostravském duelu proti sobě nastoupili suverénně působící Švédové proti obhájcům bronzu z Lotyšska. Ani tento pobaltský účastník přes počáteční vyrovnaný hokej nenašel recept na švédskou reprezentaci, která v tomto utkání přečkala pětiminutové oslabení a po něm rozhodla třemi brankami v rekordním rozmezí 26 sekund. Švédové nakonec vyhráli 7:2 a stejně jako Švýcaři ve skupině A i oni se můžou zatím těšit z neporazitelnosti.

Jakub Záhora (použito se svolením Jakuba Záhory)

Předání Gazy palestinské samosprávě paradoxně zhoršilo kvalitu života Palestinců, uvádí Záhora

Před třiceti lety, 18. května 1994, byla v Pásmu Gazy formálně nastolena palestinská samospráva a Izrael zde omezil svou vojenskou přítomnost. Byť to může tuzemské veřejnosti připadat paradoxní, kvalita života Palestinců se tím zhoršila, konstatuje Jakub Záhora z Pražského centra pro výzkum míru na Institutu mezinárodních studií Fakulty sociálních studií Univerzity Karlovy. V rozhovoru pro EuroZprávy.cz připomíná, že Izrael se z Pásma Gazy definitivně stáhl s více než desetiletým odstupem, přičemž interpretace motivů tehdejší vlády premiéra Ariela Šarona se velmi různí. Odborník na současný Izrael také nastínil základní argumenty sporu o to, zda Izrael skutečně přestal Pásmo Gazy okupovat, stejně jako důvody, proč v izraelské společnosti nyní sílí hlasy označující předání Gazy Palestincům za základní strategickou chybu.

Český národní tým, ilustrační fotografie.

Nečas myslel na přílet do Prahy hned po skončení v play-off NHL. Pohmožděná žebra vyloučil

Pětadvacetiletý útočník Martin Nečas i přes zpoždění letu z Ameriky do Česka je již v Praze a krátce po připojení k národnímu mužstvu se vyjádřil pro česká média. Uvedl, že prakticky hned po konci v play-off NHL s Carolinou nepřemýšlel nad ničím jiným než nad tím, jak se co nejrychleji přesunout do dějiště světového šampionátu, tedy do Prahy. Jak sám také řekl, nejraději by už nastoupil večer proti Británii a zároveň vyvrátil, že by snad měl něco se žebry.

Polský premiér Donald Tusk na tiskové konferenci v kancléřství předsedy vlády ve Varšavě (Polsko, 14. května 2024).

Po Ficovi je v ohrožení další evropský premiér. Tuskovi vyhrožovali smrtí

Záběry z Handlové, kde došlo k atentátu na slovenského premiéra Roberta Fica, otřásly ve středu 15. května celým světem. Premiér je nyní stabilizován po náročné operaci, avšak jeho stav zůstává nadále kritický. Tento útok zasáhl nejdůležitějšího člena slovenské vlády, což vyvolalo obavy o bezpečnost v celé Evropě, když se již objevily výhrůžky proti vládám i v jiných zemích kontinentu jen několik dní po události.

Juraj Cintula

Na Slovensku se začalo rozhodovat o osudu atentátníka na Fica

Specializovaný trestní soud v Pezinku v sobotu poslal do vazby Juraje C., který je obviněn z pokusu o vraždu slovenského premiéra Roberta Fica (Smer-SD). Obviněného dnes k soudu eskortovala policie, na místě panovala přísná bezpečnostní opatření. K atentátu na politika došlo ve středu, zdravotní stav premiéra zůstává vážný, nicméně je stabilizovaný.

Vesmírná loď CST-100 Starliner

Problémy lodi Starliner pokračují. Start k ISS se znovu odkládá

NASA znovu odložila první start vesmírné lodi Boeing Starliner s posádkou. Důvodem jsou technické potíže. Loď měla vzlétnout k Mezinárodní vesmírné stanici ISS v úterý 21. května, kvůli úniku hélia se start posouvá na 25. května, informovala agentura AFP.

David Pastrňák

Příjezd Pastrňáka se Zachou by národní tým přivítal. Chystá se telefonát

Podobně jako u Davida Kämpfa a Martina Nečase, kdy těmto hráčům volali Petr Nedvěd s Martinem Havlátem téměř hned po vypadnutí jejich týmů z play-off kanadsko-americké NHL, budou nyní tito členové realizačního týmu národního mužstva během soboty kontaktovat oba hráče Bostonu Davida Pastrňáka a Pavla Zachu za účelem jejich posílení reprezentace na domácím MS.

Ficův stav se zásadně nemění. Kaliňák ale zmínil pozitivní prognózu

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica (Smer-SD) je nadále vážný, nicméně stabilizovaný, uvedla ministryně zdravotnictví Zuzana Dolinková. Fico, jehož po středečním výjezdním zasedání vlády v Handlové několikrát postřelil atentátník, zůstává pro tuto chvíli v nemocnici v Banské Bystrici.

V sobotu národní tým posílí ze zámoří Nečas. Do Prahy by mohli přijet také Pastrňák se Zachou

Během pátečního večera, kdy čeští hokejisté ještě na ledě pražské O2 Areny hráli duel s Rakouskem (4:0), přišla dlouho očekávaná zpráva o první posile z kanadsko-americké NHL. Po vypadnutí Caroliny z play-off zámořské soutěže se jí stal útočník Martin Nečas. Ten by měl dorazit do Prahy v sobotu před polednem a pak se rozhodne, zda se již dnes večer představí v zápase proti Velké Británii. Poté, co navíc z play-off NHL v noci na sobotu českého času vypadl Boston, je ve hře i příjezd Davida Pastrňáka a Pavla Zachy.

Zdroj: David Holub