RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur

Ačkoli film Boy Kills World se v nabídce českých kin objevil relativně nenápadně, nabízí zběsilou, ujetou a sebeuvědomělou akční jízdu, kde je dějovým tahounem samotné násilí. Postmoderní hříčka sází na nápaditou stylistiku a moralizování zahazuje daleko od zmasakrovaných antagonistů.

Na poli celovečerního filmu debutující německý rodák Moritz Mohr se na festivalové scéně uvedl již roku 2005, kdy realizoval půvabnou hororovou hříčku Akumi. Posléze natočil žánrově obdobný seriál Viva Berlin!, přičemž více než posledních osm let připravoval právě Boy Kills World, jenž odpremiéroval loni na festivalu v Torontu. Mezinárodní koprodukce USA, Německa a Jihoafrické republiky je sebeuvědomělou a přímočarou zábavou, která má mnoho společného s nedávno uvedeným Opičím mužem. Je však mnohem odlehčenější, brutálnější a stejně jako Patelův debut srší režijními nápady.

Ústředním hybatelem je taktéž pomsta. Hluchoněmý chlapec vyrůstá v pralese s šamanem, jenž mistrně ovládá svébytné bojové umění. Z chlapce postupně vychovává vraždící mašinu s jediným úkolem – vyvraždit dystopickému světu vládnoucí rodinu Van Der Koyových, jež si své totalitní postavení upověňuje rozséváním strachu, všudypřítomnou propagandou a krutostí. Právě oni zavraždili bezejmennému chlapci celou rodinu, včetně starší sestry, kterou protagonista stále vídá ve svých představách.

Právě se přehrává: Boy Kills World - trailer

Boy Kills World - trailer Video: YouTube

Většinu stopáže jsme omezeni na protagonistovo vnímání světa. Právě on příběh vypráví a pro tento účel si vymyslí hluboký mužský hlas připomínající typický hlasatelský komentář ze starých trailerů, jenž si protagonista pamatuje z dob, kdy se sestrou potají chodil hrávat arkádové mlátičky. Ve videoherních konturách je tak ukotvená i narativní struktura, přičemž využívá tradičních žánrových tropů a klišé akčních filmů, jež variuje nebo si z nich explicitně utahuje. Nejde však o parodii, jako spíš hravou poctu, což se promítá především do náhlých dějových zvratů.

Úvodní sekvence filmu atypicky začíná pro bojový žánr tendenční tréninkovou montáží, kterou bychom však normálně očekávali až v pozdější fázi. Po krátké expozici postav a načrtnutí fikčního světa se vydáváme na přímočarou akční řežbu, jejíž tempo rozmělňuje několik retrospektivních fragmentů. Krvavá stezka se nezdržuje moralizováním, přílišným sentimentem a opěrným bodem vyprávění je násilí samotné. Jakoby sám protagonista putoval akční videohrou. Postupuje různorodými lokacemi, podlažími, střídá rozmanité a bizarní vražedné nástroje, ať už jde o struhadlo či katanu, a na konci jednotlivých segmentů na něj čekají pomyslní bossové.

Distribuce informací je omezená pouze na ty, jež pohání akci kupředu. Staví na archetypálních postavách a publiku tak odpírá hlubší emocionální napojení. Na prvním místě je záměrná přepjatost, inscenace akčních sekvencí a od humanistických dilemat osvobozená atrakce. Vodítek se nedočkáme ani v případě fungování fikčního světa. Víme, že se jedná o jakousi totalitářskou dystopii, vidíme sociálně špatně zabezpečenou komunitu, příčiny však neznáme. Pro film to není důležité. Jsme na tom stejně jako protagonista, jehož jediným cílem je pomsta. Nic jiného jej a v tomto případě ani publikum nemusí zajímat.

Pestrost akčních sekvencí je dostatečně hravá a pestrá, aby utáhla celý film. Nebere se vážně, což neustále podtrhuje absurdní protagonistův voice over. Ačkoli vtipy a narážky balancují na tenké hraně infantilnosti, nikdy ji nepřekročí. Jde o vybroušenou odpověď na snahu omalovánkovitých marvelovek, jejichž humor působí nuceně a nekutveně. Grotesknost se promítá jak do herectví a chování postav, tak do filmového výtvarna. Gagy nelpí jen na přepálených hláškách. Opírají se o rapidní kinetiku, nepřeberné množství kreativně využitých rekvizit a zkreslené protagonistovo vnímání světa. Hrdina totiž kromě svalstva nikdy skutečně nedospěl a klukovská hravost v kulisách krvavé lázně konceptuálně skvěle funguje.

Sošný Bill Skarsgård v titulní roli je nasoukaný v krví prosáklé a špinavé vestičce a je radost v ní tuhle propocenou jízdu absolvovat s ním. Nejde pouze o resuscitaci devadesátkového akčního žánru. Nadupaný postmoderní koktejl ukazuje, jakou cestou se otevřeně nablblé filmy dříve dominujícího žánru mohou ve 21. století vydat a zároveň být přístupnější a bližší Generaci Z. Boy Kills World je skutečně zaníceným projektem, na němž nejvíce oceníte kreativitu a adrenalinem přepumpované srdce tvůrců. Ti dokazují, že i s malým rozpočtem, pravděpodobně se pohyboval okolo 20 milionů dolarů, se dá namíchat svěží energy drink.

Hodnocení: 75 %

Režie: Moritz Mohr

Scénář: Tyler Burton Smith, Arend Remmers