Koronavirus mutuje pomaleji než chřipka. Jedna mutace dělá vědcům starosti

Vir SARS-CoV-2 je od první detekce v čínském Wu-chanu koncem roku 2019 studován stovkami vědeckých týmů po celém světě. Zjistily, že nový koronavirus mutuje, ale mnohem pomaleji ve srovnání s klasickou chřipkou. Svoji roli v tom hraje absence vakcíny nebo jiné účinné léčby, která by bránila viru v napadení organismu a vir se proto nemusí přizpůsobovat. Přesto existuje jedna mutace viru, která dělá vědcům starosti.

Vir SARS-CoV-2 není ten stejný, který se objevil koncem roku 2019 v Číně. Vědci našli mutaci s názvem D614G, která se pravděpodobně objevila v Itálii a nyní je až u 97 % vzorků z celého světa. Mutace se týká proteinu S (Spike), který vyčnívá z těla viru jako hrot a pomáhá mu k přichycení na buňky, které poté nakazí. Vyvstává otázka, jestli tato mutace způsobuje, že je virus infekčnější nebo smrtelnější u lidí. A může tato mutace ovlivnit úspěch budoucí vakcíny?

Lucy van Dorpová z University College London podle BBC uvádí, že některé mutace mohou pomoci viru se lépe rozmnožovat, ale většina z nich je neutrální. Podle Dorpové se mutace mohou objevit, ale to nutně neznamená, že změní chování viru. Dorpová se domnívá, že rozšíření viru SARS-CoV-2 s touto mutací na začátku pandemie má pouze „zakladatelský efekt“.

Při něm dochází k evolučnímu procesu vzniku nových biologických druhů pomocí malého množství zakladatelských jedinců. Thushan de Silva, výzkumník v oblasti imunitní odpovědi u pacientů COVID-19 uvedl, že existuje mnoho důkazů o evoluční výhodě viru s mutací D614G než u viru detekovaného v Čínském Wu-chanu. Přesto neexistují žádné důkazy, že zmutovaný vir je pro lidstvo více infekční.

Tým vědců z Genome Technology Center na newyorské univerzitě provedl experiment na lidské tkáni, kterou vystavili virus SARS-CoV-2 bez mutace a s mutací. Podle BBC vědci tvrdí, že výsledky jasně ukazují, že zmutovaný virus má vyšší riziko přenosu než vir bez mutace. Ale Dorpová zdůraznila, že výsledky jsou pouze z laboratoře a není jasné, jak je to s přenosem u skutečných pacientů.

„Biologické rozdíly byly natolik podstatné, aby dokázaly naklonit důkazy ve prospěch zvýšeného přenosu infekce,“ argumentuje Michael Farzan, který studoval virus v laboratorních podmínkách na Floridě a dospěl k závěru, že změny v proteinu S umožňují viru se účinněji zachytit v lidských buňkách.

Neexistují důkazy, že lidé nakažení virem SARS-CoV-2 s mutací D614G by byli více či méně nemocní a ve skutečnosti tato mutace může v současné době za celosvětovou pandemii covid-19. Ačkoliv vědci uvádějí, že se nejedná o neutrální mutaci, nutně to neznamená, že se změní chování viru nebo, že se bude šířit rychleji.

Vývoj nových vakcín se zaměřuje na jinou oblast hrotu na těle viru, takže ani tato mutace by neměla mít vliv na případnou novou vakcínu. Přesto budou vědci mutace viru SARS-CoV-2 neustále sledovat.